[Redhat netwerk] DNS handmatig, rest DHCP?

Pagina: 1
Acties:

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 19:30
Goedendag,

Ik zit hier met m'n RH7.3 bak in een klein netwerkje met een DHCP server. De DHCP-server gebruiken is verplicht hier. Punt is dat die DHCP-server kennelijk geen goede DNS-server adressen uitdeelt.

Ik ben op het moment nog een echte power-user wat Linux aangaat. In Gnome zie ik wel een netwerk-configuratie utility staan, en die gebruik ik om handmatig mijn DNS-server adressen in te stellen, waarna ik gewoon kan internetten. Punt is dat die adressen na iedere herstart weer vergeten worden, vermoedelijk omdat ze overschreven worden door DHCP.

Wie weet hoe ik mijn DNS-configuratie kan "vergrendelen"?

Bedankt!

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Power user he ?
Die editen gewoon /etc/resolv.conf voor zover ik weet :)
Er is een optie bij dhcp client die je kunt gebruiken om te specificeren
dat je /etc/resolv.conf niet geupdate mag worden , ik weet uit me hooft niet
welke precies.
Dan moet je even kijken waar dhcp gestart wordt, zal wel rc.network zijn,
ik ken RedHat niet zo goed, en het daar wijzigen.....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• NaliXL
Bij mijn weten staat het begrip "Power user" voor een eindgebruiker die slechts gebruik maakt van de uiteindelijke programma's.....

IIG. ga ik ff die filetjes bekijken. CU soon...

• NaliXL
u_nix_we_all schreef op 24 september 2002 @ 15:28:
Dan moet je even kijken waar dhcp gestart wordt, zal wel rc.network zijn,
ik ken RedHat niet zo goed, en het daar wijzigen.....
Okee, die rc.network kan ik iig. niet vinden (find -name rc.*), maar ik kan het iig. wel voor elkaar krijgen dat de /etc/resolv.conf niet gewijzigd word (gewoon chmod 444 /etc/resolv.conf). Helaas lijkt dat geen invloed te hebben. Waarschijnlijk word DHCP later geinitialiseerd, en overschrijft deze de settings in het geheugen ofzo. Suggesties? Bedankt!

Verwijderd

ummm weet niet 100% of het invloed zou hebben op je search.
maar "." is ook een meta character.
maar zover ik weet betekend dat 'alle mogelijke combinaties'
en dat gecombineert met * zou geen probleem moeten opleveren. (denk ik)

voor de rest ken ik heel redhat niet dus ga me vingers er ook niet aan branden.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Is het niet gewoon handiger om de DHCP server bij te schoppen zodat hij *wel* goede DNS adressen uitdeelt?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
NaliXL schreef op 24 september 2002 @ 16:11:
[...]

Okee, die rc.network kan ik iig. niet vinden (find -name rc.*), maar ik kan het iig. wel voor elkaar krijgen dat de /etc/resolv.conf niet gewijzigd word (gewoon chmod 444 /etc/resolv.conf). Helaas lijkt dat geen invloed te hebben. Waarschijnlijk word DHCP later geinitialiseerd, en overschrijft deze de settings in het geheugen ofzo. Suggesties? Bedankt!
Uhmmm..... misschien in /etc/init.d/ :?
Er moeten ergens netwerk stop en startscripts staan,
ik kan me zoiets van ifup en ifdown scripts herinneren.....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

u_nix_we_all schreef op 24 september 2002 @ 17:32:
[...]

Uhmmm..... misschien in /etc/init.d/ :?
Er moeten ergens netwerk stop en startscripts staan,
ik kan me zoiets van ifup en ifdown scripts herinneren.....

Neuh /etc/resolv.conf wordt door de dhcp-client weer overschreven. Wat vrij logisch is.

Nette oplossing: Zorg ervoor dat je dhcp-client /etc/resolv.conf niet meer overschrijft. Zie daarvoor de man-page van je client.

Lelijke oplossing: Maak /etc/resolv.conf imutable en zorg ervoor dat write acccess uitstaat. (chmod 444 /etc/resolv.conf && chattr +i /etc/resolv.conf).

Maar goed, zoals Deadinspace al terecht opmerkt, is het wel zo handig om gewoon er voor te zorgen dat die DHCP-server fatsoenlijke adressen uitdeelt :o

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 16:34
Lees dan even 'man dhcpcd', het is gewoon 'dhcpcd -R ethX', dan zit 'ie niet aan je resolv.conf.

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

NaliXL schreef op 24 september 2002 @ 15:20:
Wie weet hoe ik mijn DNS-configuratie kan "vergrendelen"?
De `chattr +i` van Nelske is op zich wel een snelle oplossing voor dit probleem, maar je wil in principe inderdaad je dhcp-client zo configureren dat hij je /etc/resolv.conf niet aanpast.

Waarschijnlijk gebruik je `dhclient` als dhcp-client, in dit geval pas je /etc/dhclient.conf aan en zorg je ervoor dat je de nameserver instellingen 'supersede' (zie de manpage van dhclient.conf).

Als je gebruik maakt van dhcpcd kun je deze simpelweg starten met de optie '-R' (dus `dhcpcd -R`). Volgens de dhcpcd manpage :
-R Prevents dhcpcd from replacing existing /etc/resolv.conf file.
Welke dhcp client je gebruik, is afhankelijk van je distro .. en voor Roodkapje weet ik dat niet. Verder wil ik me aansluiten bij de tip om de DHCP server fatsoenlijk te configureren !

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

Pagina: 1