keuze van de bootloader?

Pagina: 1
Acties:

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Ik ben van plan om mijn hele HD te gaan formatteren. En daarna redhat7.3 en winXP installeren.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik had gedacht aan eerst redhat7.3 installeren, met een swap van 128mb en een partitie van +/- 3gb. En daarna winXP installeren. Is dit een goede keuze?

Daarna vroeg ik me ook af op welke manier ik ga booten?
Ik dacht om de LiLo van redhat op diskette te laten schrijven (kan dit tijdens de installatie, want daar heb ik niks van teruggevonden in de faq?).
Zodat ik enkel als ik redhat wil opstarten, de diskette eventjes induw.
Of kan dit evengoed met grub :?

Verwijderd

Ik zou eerst WinXP doen en daarna Redhat, Lilo is namelijk betere bootManager

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 14:03
eerst windows xp ja, en als het lukt grub als bootloader (met grub kun je tenminste altijd nog in je pc komen, zelfs wanneer de grub config niet klopt, met lilo niet)

Voor windows xp voge je het volgende toe aan je menu.lst (van grub):

Title=winxp
root (hd0,0)
makeactive
chainloader +1

hd0,0 is disk 1, partitie 1, hd0,1 is disk 1, partitie 2 etc..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Ik zou de lilo (of eventueel grub) wel op diskette willen plaatsen.
Wat is nou het grote verschil tussen deze 2 bootloaders?

En kunnen deze tijdens de installatie op diskette worden geinstalleerd, of moeten deze eerst vooraf aangemaakt worden?

Waarom ik eerst winXP zou installeren is me niet echt duidelijk. Omdat de bootloader beter zou zijn... maar als ik deze op diskette ga plaatsen is er niet zoveel verschil, of heb ik het mis :?

• blouweKip
het grote verschil is dat grub een stuk flexibeler is dan lilo, je kunt vanuit grub handmatig kernels booten bijvoorbeeld (wel handig als je config niet klopt), xp moet je vaak t eerst installeren omdat het zonder te vragen de mbr overschrijft, een diskette vind ik zelf niet handig maar tis volgens mij bij zowel lilo als grub beide mogelijk (al zou ik bij lilo ook een extra bootdisk aanmaken)

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Maar in principe maakt het dan niet uit, als ik de bootloader op de diskette installeer, in welke volgorde ik de operatingsystems installeer?
Of zijn er nog bijkomende dingen waar ik moet op letten bij de volgorde van installatie?

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
xp doet heel af en toe ook wel es nukkig over bepaalde partitieindelingen tijdens de installatie en blijft dan hangen bij detectie. Als je vanaf niks begint is het dus aan te bevelen om eerst xp te installeren. Persoonlijk zou ik niet op een bootdisk vertrouwen. Is traag en onhandig. Ik zou gewoon lilo of grub in je mbr zetten, krijg je gewoon een bootmenuutje.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
dat is juist wat ik niet wil krijgen, zo'n vervelend bootmenuutje... want dat vertraagd het opstarten...

Verwijderd

en hoe ga je dan kiezen tussen linux of windows :P

en je kunt de tijd net zo instellen als je wilt.
persoonlijk vind ik lilo wel wat hebben.
maar ik denk dat Grub zeker later de standaart wel word.
(meer opties, makelijker mee te werken, grafiesch enzo.)

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
-FoX- schreef op 24 september 2002 @ 16:35:
dat is juist wat ik niet wil krijgen, zo'n vervelend bootmenuutje... want dat vertraagd het opstarten...
Ik weet niet hoe vaak je wilt wisselen. Maar als je je bootmenu vertraging op 1 sec ofzo zet, dan heb je er weinig last van. Gaat in ieder geval sneller dan van diskette booten. Maar goed that's just my 2 cents.

• blouweKip
Het is juist veel sneller dan met een floppy

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

-FoX- schreef op 24 september 2002 @ 16:35:

Bij LILO en GRUB is het instelbaar hoelang ze wachten... 4 seconden bijvoorbeeld is niet echt lang, maar wel lang genoeg om te kiezen als je even oplet bij het booten.
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 16:38:
maar ik denk dat Grub zeker later de standaart wel word.
(meer opties, makelijker mee te werken, grafiesch enzo.)

GRUB is standaard niet grafisch, dat is een patch. Ik heb gewoon textmenuutje met GRUB (lekker eenvoudig en niet lelijk).
Pagina: 1