[Redhat] meer geheugen forceren, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

• mrSunshine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 08:04
Tijdens de installatie van Redhat 7.3 krijg ik de melding dat er te weinig geheugen beschikbaar is voor de installatie, namelijk maar 16 MB. Echter, er zit 64 MB aan geheugen in die machine (win2k draait er zonder zeuren op). Nu heb ik op de site van Redhat gevonden dat ik de grootte van het geheugen moet forceren door in de LILO prompt het volgende in te tiepen: LILO: linux mem=64M.

Mijn vraag is nu waar en wanneer (op welk moment) ik dit aan moet geven tijdens de installatie (vanaf CD)? Er staat ook dat ik dit regeltje definitief moet toevoegen in /etc/lilo.conf na de installatie, is dat nodig?

Bedankt alvast!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:34
De installatie vanaf de CD boot helemaal in het begin, waarschijnlijk met Lilo. Daar moet je dat dan dus aangeven, eventueel kun je proberen Shift in te houden zodat 'ie niet meteen boot (lilo reageert daar op, maar als het goed is moet de install-CD je wel de mogelijkheid geven meteen die regel te wijzigen).

Het is wel raar dat Linux de hoeveelheid RAM niet goed detecteert trouwens, wat voor computer is het eigenlijk? Als 'ie het niet goed detecteert moet je dat straks inderdaad toevoegen aan /etc/lilo.conf ja.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:44

Super_ik

haklust!

en als je dan eenmaal zover bent dat je je /etc/lilo.conf kunt aanpassen, dan moet je in t image gedeelte
code:
1
 append= " mem=64M"

toevoegen

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
Wilke schreef op 24 september 2002 @ 14:52:
Het is wel raar dat Linux de hoeveelheid RAM niet goed detecteert trouwens, wat voor computer is het eigenlijk? Als 'ie het niet goed detecteert moet je dat straks inderdaad toevoegen aan /etc/lilo.conf ja.
Is niet hel raar hoor. Een bekend probleem met wat oudere brakke biosen. Is gelukkig makkelijk omheen te werken.

• mrSunshine
  • Laatst online: 16-02 08:04
Het is een oude Compaq Prosignia 300 met een P75 proc, 64MB RAM en 2x 2,1 GB SCSI.

Ik heb het nu een paar keer geprobeerd maar nog steeds zonder resultaat. Ik start met een Redhat 7.1 bootdisk. Dan krijg ik een overzichtje met verschillende installatiemogelijkheden: 'type: expert for expert mode, type: text for text mode' en nog een paar van die dingen. Maar wat ik ook probeer, na enkele minuten krijg ik de melding 'You do not have enough RAM bla bla.'

Is er een workaround door de bootdisk aan te passen ofzo?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
text mem=64M
expert mem=64M
;)

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
Wat soms ook wel wil helpen is je bios upgraden naar de laatste versie.

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04 20:43
Het komt ws doordat je in je bios hebt ingesteld dat memory hole=15-16MB enabled is.
Heb je deze instelling bewust gemaakt om je systeem stabiel te maken of niet?
If not kan je dit disablen en werkt de RH-install wel vlekkeloos.

Workstation

• JaQ
  • Laatst online: 16:41

JaQ

Je kan ook een win98SE bootflop gebruiken (die heeft scsi support, alleen wel aanpassen met de scsi drivers van compaq, want prosigna.. compaq.. need I say more).
Vanuit DOS kan je vervolgens ook je install opstarten.

Daarna kan je (bij het installeren van lilo) dat append geintje uithalen.

(ik heb hetzelfde probleem gehad met een prosignia 500, een week of 3 - 4 geleden, zoek het topic maar op ;) )

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Pagina: 1