Ik heb een reepje 128mb geheugen van 133mhz, maar in FuzzyLogic2 en een ander proggie zegt ie dat ik maar 100mhz heb !! hoe komt dit??? weet iemand dat?
Heb ik ook! Waar heb je het gekocht? Ik bij Computerland... zowel m'n BIOS als Sisoft Sandra zeggen dat 't PC100 is.
Ik ga er maar mee terug denk ik...
Ik ga er maar mee terug denk ik...
Heb een keer ipv een reepje 133 mhz een reepje 100 mhz 2-2-2 gekregen... ding liep ook goed op 133, maar of het nu echt goed voor het ram was...
jullie hebben wel et geheugen op 133 mhz fsb draaien neem ik aan?
Verwijderd
Je Front Size Bus (FSB) draait blijkbaar dus op 107Mhz, het is op zich logisch dat Sisoft dit interpeteert als 100Mhz. Doch als Sisoft de SPD (Stukje geheugen waar de timings van je geheugen in is geprogrammeerd) van je geheugen uit kan lezen dan heb je wel degelijk een PC100 Module. Hoeveel NanoSeconden is je module? 6, 7, 7.5, 8???
Hieraan kun je vaak wel "iets" afleiden.
Hieraan kun je vaak wel "iets" afleiden.
maar bij sisoft zegt ie wel dt ie memory module 133mhz is.. die 107 heb ik geclocked met fuzzy logic.. mijn cpu is nu 8X107=865 ..die 107 fbs haalt ie volgens mij hier vandaan
Dit is wat Sisoft Sandra zegt over mijn geheugen:
No bytes in SPD : 128
Total No of Bytes : 256
Memory Type : SDRAM
No. Module Rows : 1
Module Data Width : 64-bit
Address Row/Columns : 12 / 10 bits
SDRAM Width : x8
Burst Lengths Support: page 8 4 2 1
No. Banks : 4
CAS Latencies Support: 3 2
CS Latencies Support : 0
WE Latencies Support : 0
Cycle Time High CAS : 10.0ns -> 100MHz
Access Time High CAS : 6.00ns
Cycle Time Low CAS : 12.0ns -> 83MHz
Access Time Low CAS : 6.00ns
Device Attributes : W1RB PreChrgAll AutoPreChrg
Min. Row Precharge : 20ns
Min. RowA to RowA : 20ns
Min. RAS to CAS Delay: 20ns
Min. RAS Pulse Width : 50ns
Module Size : 128MB
SPD Version : 1.2
Manufacturer Code : AD 00 00 00 00 00 00 00
Part No. : 71X651601TH 10P
Serial Number : 00000000
Intel Spec. Frequency: PC100
Intel PC100 Spec : CAS3 ConAP
Standard spec. string info
71X651601TH10P 128MB 8x(16Mx8) SDRAM PC100-322-622 (CL3 upto 100MHz) (CL2 upto 83MHz)
Lijkt me toch echt PC100? Op de chips staat o.a. "PC133AB" (vreemd?) en een nummer dat eindigt op "-7". Lijkt me 7 ns?
No bytes in SPD : 128
Total No of Bytes : 256
Memory Type : SDRAM
No. Module Rows : 1
Module Data Width : 64-bit
Address Row/Columns : 12 / 10 bits
SDRAM Width : x8
Burst Lengths Support: page 8 4 2 1
No. Banks : 4
CAS Latencies Support: 3 2
CS Latencies Support : 0
WE Latencies Support : 0
Cycle Time High CAS : 10.0ns -> 100MHz
Access Time High CAS : 6.00ns
Cycle Time Low CAS : 12.0ns -> 83MHz
Access Time Low CAS : 6.00ns
Device Attributes : W1RB PreChrgAll AutoPreChrg
Min. Row Precharge : 20ns
Min. RowA to RowA : 20ns
Min. RAS to CAS Delay: 20ns
Min. RAS Pulse Width : 50ns
Module Size : 128MB
SPD Version : 1.2
Manufacturer Code : AD 00 00 00 00 00 00 00
Part No. : 71X651601TH 10P
Serial Number : 00000000
Intel Spec. Frequency: PC100
Intel PC100 Spec : CAS3 ConAP
Standard spec. string info
71X651601TH10P 128MB 8x(16Mx8) SDRAM PC100-322-622 (CL3 upto 100MHz) (CL2 upto 83MHz)
Lijkt me toch echt PC100? Op de chips staat o.a. "PC133AB" (vreemd?) en een nummer dat eindigt op "-7". Lijkt me 7 ns?
bij mij staat op chip een sticker met 133mhz!! en sisoft zegt ook dat het 133mhz is maaar hij draait op 100mhz !! kak!!
Oh ja Ik heb een abit k7 raid en mushkin 133 mhz revisie 2 cas 2 geheugen 2* 128 MB en haal daar prachtige benchmarks mee op me overklokte thunderbird 750 (niet koper
en nog niet unlockt) @ 810 (7.5 * 107)
nu vraag ik me af of dat 133 mhz geheugen wel nut heeft voor een athlon systeem ?
of moet ik hem op 133 mhz zette in me mobo ? booten wilt ie dan wel niet ;-( begint ie gewoon te bieben en sprint me scherm zelfs niet aan. Heb wel alle ram settings op max ingesteld in bios zoals 4way setting en no delay en latency HI en ... Mischien daar es wat in prutsen. De sandra benchmarks zal ik in die andere topic zetten. Vandaag gaan we probere te unlocken met de potlood truk .p Hopelijk lukt ie maar ik toch tevreden van me alpha heatsink en wat arctic silver erop. (28-36 graden) (de zelf bijgewerkte versie van de intel socket versie) en me delta koolers. Nu maar hopen dat ik die 950/1000 haal .p
nu vraag ik me af of dat 133 mhz geheugen wel nut heeft voor een athlon systeem ?
of moet ik hem op 133 mhz zette in me mobo ? booten wilt ie dan wel niet ;-( begint ie gewoon te bieben en sprint me scherm zelfs niet aan. Heb wel alle ram settings op max ingesteld in bios zoals 4way setting en no delay en latency HI en ... Mischien daar es wat in prutsen. De sandra benchmarks zal ik in die andere topic zetten. Vandaag gaan we probere te unlocken met de potlood truk .p Hopelijk lukt ie maar ik toch tevreden van me alpha heatsink en wat arctic silver erop. (28-36 graden) (de zelf bijgewerkte versie van de intel socket versie) en me delta koolers. Nu maar hopen dat ik die 950/1000 haal .p
Ehh.. simpele test toch?? Zet je geheugen op 133 MHz, en check of ie 't doet.
Als je dus een AMD Duron of TBird heb, die draaien op 100Mhz, dus zal Sandra dat zien als 100 MHz, toch??
PC-133 heeft dus niet zoveel zin op Duron/TBird systemen, omdat je de FSB toch nooit op 133 krijgt
Als je dus een AMD Duron of TBird heb, die draaien op 100Mhz, dus zal Sandra dat zien als 100 MHz, toch??
PC-133 heeft dus niet zoveel zin op Duron/TBird systemen, omdat je de FSB toch nooit op 133 krijgt
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 26 oktober 2000 14:35 schreef GarBaGe het volgende:
PC-133 heeft dus niet zoveel zin op Duron/TBird systemen, omdat je de FSB toch nooit op 133 krijgt :)[/quote]EEEHHHH, je geheugen draait dus echt wel op 133 MHz.
PC-133 heeft dus niet zoveel zin op Duron/TBird systemen, omdat je de FSB toch nooit op 133 krijgt :)[/quote]EEEHHHH, je geheugen draait dus echt wel op 133 MHz.
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Verwijderd
Je kan je geheugen synchroon laten draaien met de FSB dus 100mhz. Of dus asynchroon met de FSB op 133mhz. Dan zet je die +33mhz optie in de BIOS aan. Maar dat moet je wel eerst zelf instellen, dus.
*typo*
*typo*
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 26 oktober 2000 14:43 schreef ConZ het volgende:
Je kan je geheugen synchroon laten draaien met de FSB dus 100mhz. Of dus asynchroon met de FSB op 133mhz. Dan zet je die +33mhz optie in de BIOS aan. Maar dat moet je wel eerst zelf instellen, dus.
*typo*[/quote]Geld dat ook voor een amd athlon syteem die +33 optie ??
*typo*[/quote]Geld dat ook voor een amd athlon syteem die +33 optie ??
Heb effe in sisoft opgezocht op welke mhrz me ram liep en kwam tot volgend resultaat die me effe deed verschieten

Is op een amd thunderbird non koper non unlocked 750 @ 810 (7.5 *107) met 2*128 MB mushkin 133 high performance revision 2 CAS 2 SDRam
is dit normaal ?
of kan ie beter

Is op een amd thunderbird non koper non unlocked 750 @ 810 (7.5 *107) met 2*128 MB mushkin 133 high performance revision 2 CAS 2 SDRam
is dit normaal ?
of kan ie beter
Verwijderd
Normal, pesticide en Magic, kijk eens in jullie Bios of je de FSB van geheugen los kunt instellen( dus los van je proc.). In principe zijn er 2 mogelijkheden.
Ten eerste: je kunt geheugen tov proc. vermeerderen/verminderen vb: proc. 100Mhz
geheugen +33Mhz
Ten tweede: de verhouding tov proc.veranderen vb: FSB proc. 100 Mhz
Geheugen staat tot proc........ 3:3, dan loopt geheugen dus op 100 Mhz.
Als je dit veranderd, bv: 4:3, dan loopt je geheugen dus op (100/3(4))= 133Mhz
Als je dit doet,zet dan proc. op 100Mhz!!! Hou je dit bv op 107, dan loopt je geheugen op: 107/3(4)= 143Mhz!!!
Dit kan soms best, maar je kan dan beter langzaam aan opvoeren.
Nu moet `t duidelijk zijn, zo niet dan toch
p.s.Er moeten hier genoeg mensen zijn die dit veel beter weten, so correct me if I`m wrong.......
Shit 4x staat dit er op.....
Ten eerste: je kunt geheugen tov proc. vermeerderen/verminderen vb: proc. 100Mhz
geheugen +33Mhz
Als je dit doet,zet dan proc. op 100Mhz!!! Hou je dit bv op 107, dan loopt je geheugen op: 107/3(4)= 143Mhz!!!
p.s.Er moeten hier genoeg mensen zijn die dit veel beter weten, so correct me if I`m wrong.......
Shit 4x staat dit er op.....
Verwijderd
Normal, pesticide en Magic, kijk eens in jullie Bios of je de FSB van geheugen los kunt instellen( dus los van je proc.). In principe zijn er 2 mogelijkheden.
geheugen +33Mhz
geheugen +33Mhz
Verwijderd
geheugen +33Mhz
geheugen +33Mhz
Verwijderd
geheugen +33Mhz
geheugen +33Mhz
hoi
sooryu dit is een beetje of topic maar waar kun je dat progje downen?
sooryu dit is een beetje of topic maar waar kun je dat progje downen?
The Only Good Silence Is The Silence With Music In It
Bij die abit KT7 staat er ergens FSB+PCI
Dat is dus die twee bij elkaar teld dan heb je 133. Of je klokt hem lekker over met alleen je fsb. kan ook
Dat is dus die twee bij elkaar teld dan heb je 133. Of je klokt hem lekker over met alleen je fsb. kan ook
Verwijderd
Hoeveel FSB heeft een tb900?
Hoeveel FSB heeft een p3?
Hoeveel mhz heeft een Abit Kt7-raid?
En wat wil die snelheid precies zeggen (FSB en Mobo busspeed. Ik dacht dat het ging om de contact snelheid tussen pci/agp/mobo en proc, maar dat zal wel niet zo zijn.
Hoeveel FSB heeft een p3?
Hoeveel mhz heeft een Abit Kt7-raid?
En wat wil die snelheid precies zeggen (FSB en Mobo busspeed. Ik dacht dat het ging om de contact snelheid tussen pci/agp/mobo en proc, maar dat zal wel niet zo zijn.
FSB staat voor Front Side Bus dwz de verbinding van de processor met de chip (northbridge) op het moederbord, bij een een socket a is dat dus die via chip met de koeler
en deze loopt op een kloksnelheid van 100mhz. (in ddr modus wat dus te vergelijken is met een 200mhz normale bus)
deze via chip heeft behalve met de cpu ook nog verbindingen met pci, agp en geheugen. deze lopen op respectievelijk 33, 66 en 100/133. (nu niet gaan zeuren over agp snelheden want ik heb het hier alleen over klok) normaal wordt de geheugen klok gekoppelt aan de fsb klok waarbij je dus een sneheid van 100mhz krijgt, dit heet synchrone aansturing. de via chip kan ook de geheugenbus van een onafhankelijke 133mhz klok voorzien waardoor het geheugen dus sneller wordt. aangezien dit niet gelijk loopt met de fsb wordt hierbij gesproken van een asynchrone geheugen bus.
ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
deze via chip heeft behalve met de cpu ook nog verbindingen met pci, agp en geheugen. deze lopen op respectievelijk 33, 66 en 100/133. (nu niet gaan zeuren over agp snelheden want ik heb het hier alleen over klok) normaal wordt de geheugen klok gekoppelt aan de fsb klok waarbij je dus een sneheid van 100mhz krijgt, dit heet synchrone aansturing. de via chip kan ook de geheugenbus van een onafhankelijke 133mhz klok voorzien waardoor het geheugen dus sneller wordt. aangezien dit niet gelijk loopt met de fsb wordt hierbij gesproken van een asynchrone geheugen bus.
ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek
En hoe je BIOS staat heeft geen hol te maken met wat sandra laat zien.
Dit laat ze mij dus zien
En nee, ik heb niet 2 BIOSsen.:P
Dit laat ze mij dus zien

En nee, ik heb niet 2 BIOSsen.:P
Een cliche is ooit origineel begonnen
Verwijderd
Waarom loopt bij mij mijn comp vast met sisoft als ik op mainboard info druk? (msi-ms6163va + sisoft 2000)
Wat er gebeurd is dat ik een flitsende disco heb als ik het licht uit doe en mijn computer nergens meer op reageert.
Wat er gebeurd is dat ik een flitsende disco heb als ik het licht uit doe en mijn computer nergens meer op reageert.
Nou moe op dat laaste fotootje staat Module 2 64 Mb 222 ???? Dus ik heb volgnes snadra geen sac 2 ram dan ?
Is dit sandra die er geen barst van kan of heeft mijn overklokken de cas 2 uitgeschakeld ?
Is dit sandra die er geen barst van kan of heeft mijn overklokken de cas 2 uitgeschakeld ?
Verwijderd
Ok Sandra geeft bij mij dus dit aan:
Bank 0
16(16Mx8)SDRAM PC133U-344-542 (CL3 UPTO 133MHZ)
Bank 1
16(8Mx8)SDRAM PC133U-333-542( CL3 UPTO 133MHZ)
En dit bij Logical Chipset Memory Banks:
Bank 0 setting: 128 MB SDRAM 7-1-1-1-R 4-1-1-1-W
Bank 1 setting: 64 MB SDRAM 7-1-1-1-R 4-1-1-1-W
Bank 2 setting: 64 MB SDRAM 7-1-1-1-R 4-1-1-1-W
Memory Bus Speed: 110 Mhz
Bank Interleave: 4 Way
Mn geheugen draait dus op 110 Mhz, omdat mn FSB op 110 is overgeklokt. Maar ik zie verder in mn Bios nergens instellingen staan voor de SDRAM Banken (vind ik toch al raar)..
PS: ik heb een Abit KT7-Raid
Bank 0
16(16Mx8)SDRAM PC133U-344-542 (CL3 UPTO 133MHZ)
Bank 1
16(8Mx8)SDRAM PC133U-333-542( CL3 UPTO 133MHZ)
En dit bij Logical Chipset Memory Banks:
Bank 0 setting: 128 MB SDRAM 7-1-1-1-R 4-1-1-1-W
Bank 1 setting: 64 MB SDRAM 7-1-1-1-R 4-1-1-1-W
Bank 2 setting: 64 MB SDRAM 7-1-1-1-R 4-1-1-1-W
Memory Bus Speed: 110 Mhz
Bank Interleave: 4 Way
Mn geheugen draait dus op 110 Mhz, omdat mn FSB op 110 is overgeklokt. Maar ik zie verder in mn Bios nergens instellingen staan voor de SDRAM Banken (vind ik toch al raar)..
PS: ik heb een Abit KT7-Raid
Verwijderd
Ah.. Ik heb de die PCI+HOST nu aangezet en kaboooom: Geheugen draait op 165Mhz,.. da's het betere werk..
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 oktober 2000 00:16 schreef P.C.Simonis het volgende:
Ah.. Ik heb de die PCI+HOST nu aangezet en kaboooom: Geheugen draait op 165Mhz,.. da's het betere werk..[/quote]Euhm is dat een bios instelling ?? Zoja zeg dan es waar ie staat wan,t ik zou ni weten waarover je het hebt bij een kt7 raid (die ik ook heb)
Ah.. Ik heb de die PCI+HOST nu aangezet en kaboooom: Geheugen draait op 165Mhz,.. da's het betere werk..[/quote]Euhm is dat een bios instelling ?? Zoja zeg dan es waar ie staat wan,t ik zou ni weten waarover je het hebt bij een kt7 raid (die ik ook heb)
Verwijderd
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 oktober 2000 00:43 schreef Pesticide het volgende:
Euhm is dat een bios instelling ?? Zoja zeg dan es waar ie staat wan,t ik zou ni weten waarover je het hebt bij een kt7 raid (die ik ook heb)[/quote]Ga naar Softmenu III setup in de bios, onderaan zie je dan ergens staan DRAM Clock.
-Deze kun je instellen op Host CLK en Host+PCICLK. Kies vervolgens dan de laatste.
Verder zijn er nog wat andere instellingen voor het geheugen bij de afdeling Advanced Chipset Features Setup Menu:
-Zet het geheugen op Dram Interleave: 4 way
-Om te zorgen dat je geheugen op CAS3 staat SDRAM CYCLE STRENGTH op 3 zetten.
Dit alles heeft bij mij tot gevolg dat mn geheugen draait op een snelheid van 150MHZ, zet ik dan de FSB 10 stappen omhoog naar 110Mhz, dan draait de hele zooi op 165 MHZ..
Euhm is dat een bios instelling ?? Zoja zeg dan es waar ie staat wan,t ik zou ni weten waarover je het hebt bij een kt7 raid (die ik ook heb)[/quote]Ga naar Softmenu III setup in de bios, onderaan zie je dan ergens staan DRAM Clock.
-Deze kun je instellen op Host CLK en Host+PCICLK. Kies vervolgens dan de laatste.
Verder zijn er nog wat andere instellingen voor het geheugen bij de afdeling Advanced Chipset Features Setup Menu:
-Zet het geheugen op Dram Interleave: 4 way
-Om te zorgen dat je geheugen op CAS3 staat SDRAM CYCLE STRENGTH op 3 zetten.
Dit alles heeft bij mij tot gevolg dat mn geheugen draait op een snelheid van 150MHZ, zet ik dan de FSB 10 stappen omhoog naar 110Mhz, dan draait de hele zooi op 165 MHZ..
Host+PCICLK ah dat had ik al opgezet (in nieuwsgroepen gelezen)
de rest ston ook al aan en ik heb cas 2 ram ;p
ik heb inderdaad dus 162 mhz in sisoft sandra maar dit is zeker niet het aantal mghz waarop je ram werkt. het si gewoon de soms van je pci bus mhz en je fsb.
Nergens kan je ergens zien op hoeveel mhz je ram werkt en das cut
de rest ston ook al aan en ik heb cas 2 ram ;p
ik heb inderdaad dus 162 mhz in sisoft sandra maar dit is zeker niet het aantal mghz waarop je ram werkt. het si gewoon de soms van je pci bus mhz en je fsb.
Nergens kan je ergens zien op hoeveel mhz je ram werkt en das cut
Pagina: 1