[mandrake] lib niet gevonden terwijl ie er wel is.

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik wil Haskell installeren op Mandrake 9.0 en ik krijg een melding dat een library niet gevonden is: libreadline.so.4 Ik controleren in mijn /lib en daar staat:
@libreadline.so.4
@libreadline.so.4.1
@libreadline.so.4.2
libreadline.so.4.3

Zoals je ziet staat de lib er wel tussen, maar schijnbaar kan de installer (KPackage) hem niet vinden. Is Mandrake zo 'anders' dat het zich niet aan standaarden houd ofzo?

Verwijderd

Je probeert een RPM te installeren, neem ik aan?

Het kan zijn dat de installer niet in de juiste dir kijkt, maar dat zal niet zozeer aan Mandrake liggen alswel aan de RPM zelf. Als 't goed is kun je gewoon een force install optie gebruiken...

Maar 't is wel vreemd ja. :?.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
draai es een keertje ldconfig

• riotrick
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 13:31:
Je probeert een RPM te installeren, neem ik aan?

Het kan zijn dat de installer niet in de juiste dir kijkt, maar dat zal niet zozeer aan Mandrake liggen alswel aan de RPM zelf. Als 't goed is kun je gewoon een force install optie gebruiken...

Maar 't is wel vreemd ja. :?.
De force optie is meestal niet zo'n goed plan. als het ding de libs die die nodig heeft niet kan vinden is er meestal wel iets anders aan de hand. De force optie moet je alleen gebruiken als je zeker weet dat het iets overruled wat wel degelijk wel goed is.

• Alarmnummer
Dit het berichtje van de installer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
name hugs98
summary A Haskell Interpreter
version Dec2001-1
group Development/Languages/Haskell
size 1981428
description Hugs 98 is an interpreter for Haskell, a lazy functional programming language.
unsatisfied dependencies libreadline.so.4 
depends
readline(),rpmlib(PayloadFilesHavePrefix)(<=4.0-1),rpmlib(CompressedFileNames)(<=3.0.4-1),
ld-linux.so.2(),libc.so.6(),libdl.so.2(),libm.so.6(),libncurses.so.5(),libreadline.so.4(),
libc.so.6(GLIBC_2.0)(),libc.so.6(GLIBC_2.1)(),libc.so.6(GLIBC_2.1.3)(),libc.so.6(GLIBC_2.2)(),
libdl.so.2(GLIBC_2.0)(),libdl.so.2(GLIBC_2.1)(),libm.so.6(GLIBC_2.0)()

provides hugs98
vendor Galois Connections, Portland, Oregon.
packager jeff@galois.com
build-time 12/15/01 04:48 pm
filename /home/alarmnummer/Files/ hugs98-Dec2001-1.i386.rpm

Aangezien hij nog van veel meer libs afhankelijk is had hij meer foutmeldingen moeten geven. Maar dit is trouwens niet de 1e vage install. Ik heb mandrake er nu weer 2 dagen opstaan, en hij zit wel vaker te zeuren om libs die schijnbaar al geinstalleerd zijn (want ik kan ze wel removen en niet installen)

Verwijderd

De dependencies en provides willen wel eens verschillen per distributie. Blijkbaar heeft hij een dependency op libreadline.so.4, maar Mandrake provide alleen readline, readline=4.3, libreadline.so.4.2 en libreadline.so.4.3.
Ik zou zeggen, installeer hem met --nodeps (niet --force, dat is wat anders), en ik zou aannemen dat hij wel werkt.

• riotrick
Veel rpm's zijn dan ook niet distributie onafhankelijk. Let dus wel op dat je een rpm neemt voor de juiste distro.

• Alarmnummer
Ik merk het ja. Ik heb nu een mandrake rpm opgehaald en het werkt. Ik dacht dat het niet uitmaakte welke distro je had, maar schijnbaar is dat dus wel belangrijk. Heb ik weer iets geleerde en kan nu onder linux met Hugs aan de slag, thanx.

• riotrick
Veel distributies hebben eigen rpm naampjes die net weer iets afwijken van elkaar. Dat is ook een van de grote nadelen van rpm.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

riotrick schreef op 24 september 2002 @ 13:31:
draai es een keertje ldconfig
Ik vraag me keer op keer weer af waarom mensen denken dat ldconfig draaien een oplossing zou bieden ??

Voor de duidelijkheid :

ldconfig creert symlinks naar de meest recente versie van libraries, en update de cache voor de RUNTIME linker. MAW : de libraries die een programma nodig heeft tijdens het runnen, die libs worden geresolved door ld-linux.so

ldconfig is dus GEEN oplossing voor RPM dependency problemen, een klagende configure, compile problemen, gcc linker problemen en meer van dat soort zaken. ldconfig biedt ALLEEN een oplossing indien een programma mekker dat hij bij het opstarten een library niet kan vinden.

In dat geval : Zorg dat de dir waar de lib instaat in /etc/ld.so.conf staat, voeg die toe als hij er niet in voorkomt en draai dan ldconfig.

Indien het opstarten dan nog niet werkt : Controleer of de juiste symlinks aanwezig zijn, ldconfig past niet in alle gevallen links aan. Ik hoop dat dit het ldconfig fabeltje uit de wereld helpt.

• The_Wounded
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-10-2021
Als de libraries er wel zijn maar hij ziet ze niet ies het waarschijnlijk geen mandrake-rpm, maar je kunt 'm wel installeren ddor het commando "rpm -i --nodeps <package>" te gebruiken.
Pagina: 1