Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] spanings piek weg systemen ?

Pagina: 1
Acties:

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:55
ok het zit zo ik loop stage op het ROC DGO tilburg (jah die met alle babes }) )
nu is er een probleem, in een lokaal staan allemaal memo P3 833 mhz en 1 ghz sysjes :
asus cusl2-c
sis 6326 AGP 8mb
sb 128
3COM 3c905c-TX-M
128 mb pc 133
52 x lg
10 gb maxtor hdd

nu beginnen sinds 2 weken deze pc's uit te vallen :?
alle voedingen zijn dan defect zekering er uit geklapt (echt kapot dus he zelfs het glas) en zitten er grote brand plekken op de print plaat
ook zijn bij 2 pc's de mobos dood :?
en bij die 2 zijn ook de vidkaarten dood
bij een is de south bridgje letterlijk ge PLOFT :? er zit dus een brand gat :D
en bij de ander is de geluids kaart ook geploft :D
de rest van de hardware is nog ok, zo ver ik dit kan testen dan :P

nu staan er dus ook nog eens servers in een andere ruimte met ups er bij en die geven dus aan dat er dus iedere ochtent een spanings piek is :( dat is dus mooi kut :P

de vraag is dus HOE stop ik dit hoe beveilig ik alle systeemen hier nu tegen :? en hoe kan het dat alleen deze pc's uit vallen en niet de dells :?
en hoe hoog moet een spannings piek zijn om en de voeding te verkloten en dus de south bridgje op te blazen :? want dit wordt zo een duur grapje.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
speciale stekkerdozen ?

en ik denk dat die DELL servers daar op berust zijn ... dus GOED beveiligd aangezien het servers zijn.

En es een belletje naar nuon ? :9 :P

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

mmm... spanning gemeten???

zo`n peak ding idd...

Electronics development

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:32

FastBunny

Give it the Works !

Shunt schreef op 24 september 2002 @ 13:20:

nu staan er dus ook nog eens servers in een andere ruimte met upc's er bij en die geven dus aan dat er dus iedere ochtent een spanings piek is :( dat is dus mooi kut :P

de vraag is dus HOE stop ik dit hoe beveilig ik alle systeemen hier nu tegen :? en hoe kan het dat alleen deze pc's uit vallen en niet de dells :?
en hoe hoog moet een spannings piek zijn om en de voeding te verkloten en dus de south bridgje op te blazen :? want dit wordt zo een duur grapje.
Bel eens met je energie leverancier, lijkt me niet echt gezond.

Je kan ook stekkerdoze kopen die tegen overspanning zijn, zijn niet zo duur. Een UPS <-- upc is leverancier, ups is een kastje voor overspanning en noodstroom :P, kan ook maar is stukje duurder :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De machines via een UPS segment laten lopen :?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

FastBunny schreef op 24 september 2002 @ 13:38:
[...]

Bel eens met je energie leverancier, lijkt me niet echt gezond.

Je kan ook stekkerdoze kopen die tegen overspanning zijn, zijn niet zo duur. Een UPS <-- upc is leverancier, ups is een kastje voor overspanning en noodstroom :P, kan ook maar is stukje duurder :)
ups is ook leverancier, maar a van pakje, maar idd het is ups ;)

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

droupsnoet schreef op 24 september 2002 @ 13:41:
[...]

ups is ook leverancier, maar a van pakje, maar idd het is ups ;)
net als TNT, is een explosief en een leverancier ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• Shunt
Sorry voor upc gedoe :P al verbeterd :D
mare stekkerdozen zou kunnen maar een beetje kut als je overal al speciaal wcd’s heb hangen :P

een ups segment geld te veel of zo :D een zon ding is al mega duur :P

essent bellen weet ik niet of dat zal helpen, want ik vrees dat het probleem bij ons zit
want het is alleen wanneer alle / meeste systemen aan gaan.
we weten de exacte tijden via een van de server zijn ups die meet spanning pieken.
dus ik ben bang dat we intern een oplossing moeten verzinnen.
maar hoe voorkom je een spanning piek,
want voorkomen is beter dan genezen :P

Game PC

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

is het niet op e tijd dat er een grote verbuiker aan/uitgaat???

moet je daar ff naar kijken (cv, alle comps in heel gebouw bv.)

Electronics development

• Shunt
fttjes rond gevraagt echte groot verbuikers staan continu aan en de pcs gaan niet gelijk aan allemaal pc voor pc :P dus daar kan het ook niet aan liggen
hmm ik zit nu te denken aan dat essent gewoon een instabile lijn geeft :? zou dat kunnen ??
en zouden zij daar iets aan kunen doen ?

Game PC

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Shunt schreef op 24 september 2002 @ 14:03:
Sorry voor upc gedoe :P al verbeterd :D
mare stekkerdozen zou kunnen maar een beetje kut als je overal al speciaal wcd’s heb hangen :P

een ups segment geld te veel of zo :D een zon ding is al mega duur :P

essent bellen weet ik niet of dat zal helpen, want ik vrees dat het probleem bij ons zit
want het is alleen wanneer alle / meeste systemen aan gaan.
we weten de exacte tijden via een van de server zijn ups die meet spanning pieken.
dus ik ben bang dat we intern een oplossing moeten verzinnen.
maar hoe voorkom je een spanning piek,
want voorkomen is beter dan genezen :P
Zou ze zowiezo bellen, zei leveren de stroom en pieken leveren ze ook imho

• Shunt
:D idd maar dan nog wat doen ze hier aan :?
zo van jah idd er zit een piek krap krap en dan van ik heb er niets van :P
mar het probleem is gewoon dit moet echt SNEL op gelost worden want 1200 € per sys dat uit valt is niet niets he ;)

Game PC

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:06
Alle pc's pas aanzetten als die spanningspiek geweest is :?

Maarre, je kan toch de hoofdstroom via 1 beveiligde stekkerdoos laten lopen? Ben je vrij snel, simpel & goedkoop klaar dacht ik zo :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

hmm Ten eerste... Het is al vaak op TV geweest dat Nuon erg verneukt is met zijn Stroom. Je zou hun eens op moeten bellen en alles bij jullie door laten meten... (is het btw geen Essent, ik heb er hier in tilburg geen last van)

Ten tweede... een UPS systeem is tering duur, maar is echt rete fijn. Altijd normale stroom+stroomvoorziening mocht het uitvallen. Maar voor een X aantal pc's is het vrij duur :X

• Shunt
voor 2e keer wij zitten bij essent :P
mare hoe wil je meer dan 400 pc's op een stekkerdoos leggen :P leg even uit aub :D dit is een school weet je wel dus je kan niet zo zeggen van ok na 8ten mogen de pc's pas aan :P
een school start al van 7 uur dus dat kan gewoon niet

Game PC

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 19:30
een losse nulgeleider of zo ?

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Shunt schreef op 24 september 2002 @ 16:29:
:D idd maar dan nog wat doen ze hier aan :?
zo van jah idd er zit een piek krap krap en dan van ik heb er niets van :P
mar het probleem is gewoon dit moet echt SNEL op gelost worden want 1200 € per sys dat uit valt is niet niets he ;)
Schade bij hun gaan klaimen omdat ze niet goed hun stroom leveren. Dreig met consumentenbond, bel die ook maar alvast :)

• LauPro
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mwa ik denk dat jullie gewoon niet goed gezekerd zijn. Waarschijnlijk de bestaande groepen niet of nauwelijks uitgebreid bij aanschaf (nieuwe) pc's.

Gevolg: Hmm, zit ik ook even te denken. Wat ik me voor kan stellen is dat er idd een null-draad (aarde) ergens los is geschoten of in het ergste geval doorgebrand.

Elke voeding moet zijn stroom af kunnen laten vloeien (115v AC) en als dat er veel bij elkaar zijn dan is dat nogal gespannen ;). Meet is tussen de aarde en de fase. Nou je dacht ik + 230v moeten krijgen als dat ongeveer de helft is heb je een probleem en zou ik de systemen niet meer aan doen.

Overigens nog een tip: als je zelf van plan bent om zo'n euvel op te lossen, zorgt ervoor dat er niks aan staat :P

Maar het lijkt me sterk. Aarde-draden die branden niet zomaar door en gaan ook niet zomaar stuk. Het zou ook een pomp kunnen zijn met een brakke condensator (pompen bij de cv oid). Als zo'n pomp aanslaat dan slaat je meter flink uit ;). Probeer is de CV een tijdje uit te laten (of iig de pompen). Ander voorbeeld is een elektrische verwarming, ook allemaal uitzetten.

Wat ik zou doen is om bijvoorbeeld morgen om half 5 ervoor te zorgen dat _alle_ systemen uit staan en dan alles weer op gaan starten. Als het dan zich weer voordoet dan weet je iig dat het iets met de systemen te maken heeft en geen andere zaken die aan het lichtnet hangen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

De vraag is of de pieken van het net afkomen of dat ze in de school zelf worden gemaakt. Daarbij onstaat ook de vraag hoe groot deze pieken zijn.

Het is geen onbekend verschijnsels voor mij. Heb zelf al een geplofte voeding +mobo + proc moeten vervangen dankzij een mooie spanningspiek. :(

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Het zou ook kunnen dat deze ruis (lees pieken) veroorzaakt worden door andere bedrijfen. Als er in de buurt bedrijfen zitten die groot vermogen apparatuur gebruiken. Dan kan er door gebruik hiervan een ruis (piek) optreden die het hele net in de omgeving instabiel maakt.

Alles is terug te redeneren naar 4

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Bij de stroommaatschappij gaan klagen. Je bedaalt voor een dienst en produkt (zuivere spanning), die je dus niet krijgt. Zij kunnen dan komen meten en helpen een oplossing te vinden. Niet zelf op jacht gaan, want als jou reparatie er voor zorcht dat de buren last krijgen krijg jij Essent op je dak.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
AcouSE schreef op 24 september 2002 @ 18:45:
Je bedaalt voor een dienst en produkt (zuivere spanning), die je dus niet krijgt.
De spanning uit een stopcontact is nooit zuiver :X

Alles is terug te redeneren naar 4

• LauPro
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

offtopic:
Steef1983 schreef op 24 september 2002 @ 18:43:
Het zou ook kunnen dat deze ruis (lees pieken) veroorzaakt worden door andere bedrijfen. Als er in de buurt bedrijfen zitten die groot vermogen apparatuur gebruiken. Dan kan er door gebruik hiervan een ruis (piek) optreden die het hele net in de omgeving instabiel maakt.

Jah, leuk maar dat is dubbelpost :P

LauPro schreef op 24 september 2002 @ 18:29:
Wat ik zou doen is om bijvoorbeeld morgen om half 5 ervoor te zorgen dat _alle_ systemen uit staan en dan alles weer op gaan starten. Als het dan zich weer voordoet dan weet je iig dat het iets met de systemen te maken heeft en geen andere zaken die aan het lichtnet hangen.
AcouSE schreef op 24 september 2002 @ 18:45:
Bij de stroommaatschappij gaan klagen. Je bedaalt voor een dienst en produkt (zuivere spanning), die je dus niet krijgt. Zij kunnen dan komen meten en helpen een oplossing te vinden. Niet zelf op jacht gaan, want als jou reparatie er voor zorcht dat de buren last krijgen krijg jij Essent op je dak.
Met een reparatie bedoelde ik dan wel lokaal. Het is zelfs 'verboden' om zelf een dergelijke 'reparatie' uit te voeren waaraan 'de buren' ook last kunnen krijgen (mits je bevoegd bent ect ect).

Maar 'niet zelf op jacht gaan' vind ik niet van toepassen. Stel dat het nu daadwerkelijk een pomp is dan kan je moeilijk Essent lastig gaan vallen.
Overigens is het bijna onmogelijk om zuivere stroom te leveren. Daar is alle apparatuur ook nooit op gemaakt. Het is ook niet voor niets zo dat bijna alle apparatuur ook op 250v werkt omdat er altijd wat kan gebeuren waardoor er een 'dip' of een 'peik' ontstaat. Het is dus ook niet voor niks dat er elektronica in een voeding zit. Je zou immers ook gewoon een transformator kunnen gebruiken...
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 18:34:
De vraag is of de pieken van het net afkomen of dat ze in de school zelf worden gemaakt. Daarbij onstaat ook de vraag hoe groot deze pieken zijn.

Het is geen onbekend verschijnsels voor mij. Heb zelf al een geplofte voeding +mobo + proc moeten vervangen dankzij een mooie spanningspiek. :(
Bij jou was het dus de voeding die het niet kon verdragen (en als die door je voeding slaat ook mobo, proc ect). Was er nog meer apparatuur kapot? (voeding printer, tv, radio?)

edit:
Steef1983 schreef op 24 september 2002 @ 18:55:
[...]
De spanning uit een stopcontact is nooit zuiver :X
Aja, ik neem aan dat de meeste 'UPSsen' ook een 'stopcontact' hebben ;), voortaan graag iets duidelijker :7

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Shunt
erm het zit dus zo het is geen ruis want een ups die reageert er op hij gaat op accu over voor soms 1 tot 10 min :? deze info heb ik net pas binnen.
nu begin ik af te vragen of het wel een echte piek is :?
en dan ook nog het gebouw is redelijk nieuw |:( nog geen 15 jaar
vroeger toen alles nog met van die oude bakken ging trok het ook flink wat stroom hoor. en daar bij neem ik aan dat met een GROTE school er wel rekening word gehouden met hoe veel pcs max is weet je wel.

en nee in de buurt zit geen fabriek of iets degelijks dat zon storing kan veroorzaken :P en zeker niet voor een aantal minuten.

de pc's staan in het begin uit zij worden door een docent 1 voor 1 aan gezet.

ik denk dus nu dat er gewoon mega onzuivere power wordt gelevert waar door de minder erm goede voedingen niet tegen kunnen op lange duur ( ongeveer 2 a 3 jaar ) en nu dus bij bosjes uit vallen

Game PC

Pagina: 1