Toon posts:

SQL probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik probeer in een insert into statement een bepaalde voorwaarde te leggen. maar schijnbaar bestaat in een insert statement geen WHERE ?

Ik probeer het nu zo:
insert into antwoorden (aantalstemmen) VALUES ("& strStemmen &") WHERE ANTWOORD='"& strAntwoord &"' AND ANTWOORDID= '"& strVraagid &"'"

Kan iemand mij vertellen waarop hij na mijn VALUES een ; verwacht (ofwel verwacht dat er NIETS meer achter komt) ?

Anders geformuleerd, hoe kan ik aan mijn INSERT statement een CONTIDITIE hangen, zodat hij alleen insert als antwoordid=vraagid....?

Iemand een idee ?

Verwijderd

code:
1
2
3
4
INSERT INTO newauthors
    SELECT *
        FROM authors
            WHERE city = 'San Francisco'

Zoiets ?
Oftewel cut & paste uit de help :)

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 06:33

Tux

een WHERE voert ie toch uit op een al bestaand record :?
Dus volgens mij kan je niet op een record dat je in dezelfde query insert een where uitvoeren.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

:? Ik snap niet wat je aan het doen bent...
Bij een insert statement is een WHERE clausule toch volstrekt irrelevant? Koppelingen leg je wel met behulp van key en relaties.

Of subqueries gebruiken.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-07 14:02

-SaveMe-

-klik-

Eeeuuuh, een insert statement betreft een NIEUW record, vandaar ???

GamiQ, de game notes app met game maps!

Verwijderd

Hetgeen jij wil doen is geen insert, maar een update van een veld uit je tabel.
Vervang je insert door update en vul het veld op door gebruik te maken van set.
UPDATE antwoorden
SET aantalstemmen = strStemmen
WHERE ANTWOORD = strAntwoord
AND ANTWOORDID = strVraagid

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
edit:
niet goed gelezen

Wat ik wel raar vind is de caption van je kolomnamen, sommige wel in hoofdletters, andere niet

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Sowieso vaag:
code:
1
ANTWOORDID= '"& strVraagid &"'"

AntwoordID is van het type string en niet integer?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
troller, ik stel voor dat je eens een SQL Tutorial doorneemt, want dat is wel nodig blijkbaar:

SQL tutorial

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
ok ok mensen sorry ik zit er ff helemaal naast... moet inderdaad een update doen op mijn row en geen insert...

SORRY

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
whoami schreef op 24 september 2002 @ 13:12:
troller, ik stel voor dat je eens een SQL Tutorial doorneemt, want dat is wel nodig blijkbaar:

SQL tutorial
God nee zeg, het kan ook iets vriendelijker hier he :/

De topicstarter stelt gewoon een vraag en jullie vallen over hem heen alsof hij al 3 SQL cursussen heeft gedaan en het nu dus wel zou moeten weten :|

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
ProgrammerX schreef op 24 september 2002 @ 13:25:
[...]

God nee zeg, het kan ook iets vriendelijker hier he :/

De topicstarter stelt gewoon een vraag en jullie vallen over hem heen alsof hij al 3 SQL cursussen heeft gedaan en het nu dus wel zou moeten weten :|

Als je over iets te klagen hebt, kan je dat via mail doen of via Lieve Adjes.

Ik raad de TS gewoon aan om eens een tutorial over SQL te volgen. Z'n vraag is redelijk basic en op P&W wordt er toch al enige kennis verwacht.
De TS had in dit geval de oplossing van z'n probleem ook wel zelf kunnen vinden had hij zich eerst enige moeite getroost om eens de syntax van het INSERT statement te bekijken en de andere mogelijke statements te bekijken. Dan had hij zelf al veel vlugger gezien dat hij een UPDATE nodig had ipv een INSERT.

https://fgheysels.github.io/

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
whoami schreef op 24 september 2002 @ 13:32:

[...]

Als je over iets te klagen hebt, kan je dat via mail doen of via Lieve Adjes.

Ik raad de TS gewoon aan om eens een tutorial over SQL te volgen. Z'n vraag is redelijk basic en op P&W wordt er toch al enige kennis verwacht.
De TS had in dit geval de oplossing van z'n probleem ook wel zelf kunnen vinden had hij zich eerst enige moeite getroost om eens de syntax van het INSERT statement te bekijken en de andere mogelijke statements te bekijken. Dan had hij zelf al veel vlugger gezien dat hij een UPDATE nodig had ipv een INSERT.
Ik geef je ook geen ongelijk, ik heb alleen gemengde gevoelens bij de manier hoe het gebracht wordt. Trouwens zijn jullie mods ook erg snel op jullie teentjes getrapt als ik eens een keer mijn mening uit hier op dit forum (heb dit al eerder gezien namelijk. Niet bij jou trouwens :)). Maar het zal wel weer aan mij liggen, dus laten we er maar over ophouden.

Verwijderd

Ik vind ook dat sommige reacties hier een beetje lullig zijn. De drempel dient laag gehouden te worden. Het formum is bedoeld om elkaar te helpen en niet af te zeiken. Aan de andere kant kun je zelf beter eerst eens goed kijken wat je nu eigenlijk vraagt. Google is vaak je vriend :) (red. zoek eerst eens op Google). Lees eerst docu voordat je een vraag post. En ja, deze boodschap hoort hier eigenlijk niet thuis. :*)

Cheers,
Undie
Pagina: 1