Toon posts:

DNS Reverse

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil iets bereiken met m'n thuisnetwerk, ik heb 3 slackware bakken, waarvan er 1 dienstdoet als router/firewall/dhcp/dns en de andere 2 als workstation. De router gebruikt iptables om inet te forwarden voor de 2 workstations.

Ik heb laatst een domeintje aangeschaft en draai voordat domein de dns op m'n router. Als ik bijvoorbeeld op irc whois, dan zie ik gewoon jackaxz@domein.net als host. Vanaf mijn workstations heb ik op irc alleen dezelfde host.

Wat ik nu wil bereiken is als ik vanaf mijn workstation met hostname "tux0r" op irc ga dat mijn hostname dan jackaxz@tux0r.domein.net is.

Hoe kan ik dit bereiken?

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kun je die workstations niet gewoon zo noemen?

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

Topicstarter
Fatal-Error schreef op 24 september 2002 @ 13:07:
Met forwarden bedoel je maqueraden neem ik aan? En het effect van masqueraden is nou net dat je domein gelijk wordt aan die van de machine die aan internet hangt. Misschien dat je via een speciale module iets kunt doen, maar dat zou ik zo snel niet weten.
Idd masqueraden, als hierdoor wat ik wil niet mogelijk is, iemand een andere oplossing?

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je bent wel heel snel met antwoorden zeg :) Ik heb m'n post gewijzigd omdat ik me bedacht dat de whois waarschijnlijk via irc gaat, dus waarschijnlijk zit dat adres al in een pakketje. En daar heeft masqueraden dus geen invloed op.

Welcome to the desert of the real.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
Voor zover ik weet is dit alleen te bereiken als je voor elke bak een eigen ip adres hebt. Waarschijnlijk hang je aan adsl of kabel ofzow en heb je maar 1 ip adres, dan is wat je wilt niet mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
riotrick schreef op 24 september 2002 @ 13:11:
Voor zover ik weet is dit alleen te bereiken als je voor elke bak een eigen ip adres hebt. Waarschijnlijk hang je aan adsl of kabel ofzow en heb je maar 1 ip adres, dan is wat je wilt niet mogelijk.
Ik hang met 200mbit aan univ netwerk en kan tot 10 ips krijgen. Alleen kan maar 1 MAC adres doorgeven. Dus niet gewoon elke bak met switch aan netwerk ofzo. Dat is het probleem.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-05 14:53

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Nee dat kan niet. Waarom niet? omdat de Universiteit hoogstwaarschijnlijk de reverse DNS doet en jou daar niet aan laat komen. Wat wel mogelijk is is het gebruiken van een bouncer oid.

En mag ik je er als laatste op wijzen dat je van je universiteit helemaal geen domeinnamen aan dat IP mag koppelen? En dat als ze er achter komen je gewoon keihard wordt afgesloten?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 13:21:
[...]

Ik hang met 200mbit aan univ netwerk en kan tot 10 ips krijgen. Alleen kan maar 1 MAC adres doorgeven. Dus niet gewoon elke bak met switch aan netwerk ofzo. Dat is het probleem.
Je hebt meerdere IP's nodig om dit voor elkaar te krijgen, elke bak heeft een (publiek) IP adres nodig wat de IRC server vervolgens resolved naar een hostname. Met MASQ kom je altijd van je router z'n IP adres af, je kan de reverse resolution niet beinvloeden per ge-MASQ'ed systeem.

Laat die 10 (of drie, wat je nodig hebt) IP adressen naar je gateway routeren en geef elk systeem een eigen publiek IP adres. Je MASQerade dan niet meer, maar gaat dan over op "echt" routeren. Dan kom je op IRC vanaf het IP adres van je werkstation (en niet van 192.168.nog.iets).

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

Verwijderd

Topicstarter
Kees schreef op 24 september 2002 @ 15:06:
Nee dat kan niet. Waarom niet? omdat de Universiteit hoogstwaarschijnlijk de reverse DNS doet en jou daar niet aan laat komen. Wat wel mogelijk is is het gebruiken van een bouncer oid.

En mag ik je er als laatste op wijzen dat je van je universiteit helemaal geen domeinnamen aan dat IP mag koppelen? En dat als ze er achter komen je gewoon keihard wordt afgesloten?
Ik mag van de univ wel gewoon dns runnen, sterker nog, zij runnen de dns voor mij in hun eigen dns servers.
Pagina: 1