[gentoo] Hoe builds op een andere gentoo bak krijgen?

Pagina: 1
Acties:

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
Eigenlijk is het best een simpele vraag maar ik kon niets vinden op GoT en op het gentoo forum: Ik heb op linuxbak gentoo geinstaleerd en van alles wat ik daarna gemaakt heb een package gemaakt (emerge -b blaat), hoe krijg ik deze packages (zonder compilen) op mijn laptop die vanaf vanmiddag ook gentoo gaat draaien?

Verwijderd

nou ben ik niet bekend met hoe die packages werken.
maar wat je dus eigenlijk vraagt is.
'hoe copieer ik een bestand naar een andere computer?'

ftp,e-mail,floppy,cd-tje branden.

of zit het iets complexer in elkaar dan dat?

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
tja... dat is niet zo simpel. Tenzij je je hele systeem wilt overzetten is het haast ondoenlijk. Alle programma's die je gecompileerd hebt zijn afhankelijk van verschillende libraries die op jou systeem geinstalleerd staan. Ga je nou een aantal dingen kopieren dan heb je grote kans dat niet alle benodigde libraries geinstalleerd staan en werken je proggies dus niet goed. Je kan overwegen om je hele harddisk te kopieren. Dat moet wel werken (met wat gewissel van modules die geladen moeten worden voor de specifieke hardware). En anders wordt het toch echt opnieuw compileren. Als je desktop machine sneller is dan je laptop, kan je natuurlijk wel je laptop harddisk in je desktop systeem hangen, dan gentoo installen en de harddisk weer terugstoppen. Heb je uiteraard wel ff een 2,5" naar 3,5" ide convertortje nodig. Als je dat allemaal teveel gedoe vind, kan je natuurlijk ook overwegen om op je laptop een andere distributie te installeren. b.v. debian heeft qua package managent veel van dezelfde voordelen als gentoo, en je hoeft niet alles zelf te compilen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:38
Individuele packages had je tbz2's van kunnnen genereren bij het emergen

Nu rest je niets dan het hele zwikkie tarren, untarren op de laptop en op de laptop de bootloader goed installen.

dit alles mits de laptop geen lagere cpu heeft ...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kopieer de packages die je gemaakt hebt naar je laptop in /usr/portage/package/all/
Vervolgens: emerge rsync

Vervolgens bouw je je systeem met: emerge --usepkg <blaat>

Het package managment systeem blijft gewoon intact :) Dependencies worden gewoon geresolved, daar hoef je niet bang voor te zijn.

De --usepkg parameter vertelt het systeem alleen maar: gebruik een package als het aanwezig is. Indien er geen package is, gaat ie het gewoon compileren.

[ Voor 0% gewijzigd door AlterEgo op 24-09-2002 19:33 . Reden: nare typo ]

• riotrick
AlterEgo schreef op 24 september 2002 @ 13:44:
Kopieer de packages die je gemaakt hebt naar je laptop in /usr/portage/package/all/
Vervolgens: emerge rsync

Vervolgens bouw je je systeem met: emerge --usepkg <blaat>

Het package managment systeem blijft gewaaon intact :) Dependencies worden gewoon geresolved, daar hoef je niet bang voor te zijn.

De --usepkg parameter vertelt het systeem alleen maar: gebruik een package als het aanwezig is. Indien er geen package is, gaat ie het gewoon compileren.
Ja dus..... en wat wil je gaan kopieren daarheen dan? Als je de packages niet specifiek zio hebt gemaakt vallen er geen packages te kopieren...

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 13:40

Niek

f.k.a. The_Surfer

(jarig!)
riotrick schreef op 24 september 2002 @ 13:57:
[...]

Ja dus..... en wat wil je gaan kopieren daarheen dan? Als je de packages niet specifiek zio hebt gemaakt vallen er geen packages te kopieren...
Duh, hij zegt dat hij de tarballs heeft aangemaakt door te mergen met -b (afkorting van --buildpkg). Die tarballs moet je dus kopieren naar de laptop en dan installeren met --usepkg (of afkorting -k).

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• riotrick
The_Surfer schreef op 24 september 2002 @ 14:09:
[...]
Duh, hij zegt dat hij de tarballs heeft aangemaakt door te mergen met -b (afkorting van --buildpkg). Die tarballs moet je dus kopieren naar de laptop en dan installeren met --usepkg (of afkorting -k).
ah oke, even overheen gelezen 8)7

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 13:16:
nou ben ik niet bekend met hoe die packages werken.
maar wat je dus eigenlijk vraagt is.
'hoe copieer ik een bestand naar een andere computer?'

ftp,e-mail,floppy,cd-tje branden.

of zit het iets complexer in elkaar dan dat?
Oke oke, die kon ik natuurlijk verwachten 8)7 :+

Die andere oplossingen (--usekpg vond ik wel interressant) ga ik proberen zodra het base system klaar is. Mijn laptop heeft een hogere CPU dan linuxbak dus dat zit ook wel goed. Is het ook mogelijk om op de laptop te zeggen dat ie de packages moet gaan instaleren en dat ie ze dan zelf (plus alle dependency's) van linuxbak trekt? De eerste keer is dat natuurlijk niet zo'n probleem maar als het er na een tijdje meer worden op linuxbak word het steeds moeilijker kopieeren lijkt mij...

edit: zo'n beetje het debian idee dus, maar dan met de nieuwste progsels (kinda like debian testing/unstable) maar dan zelf gecompileerd... Nu ik er zo over na denk wil ik zo'n beetje hetzelfde als wat debian heeft, maar dit keer hou ik gentoo. Ben er veel te tevreden over :D
Pagina: 1