Op UNIX met mail een bestand versturen?

Pagina: 1
Acties:

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
Is het binnen UNIX mogelijk om met standaard software / tools een mailtje op te stellen, en daarbij een bestand als attachement toe te voegen (zoals je in dit windhoos-tijdperk gewend bent)?

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

woopsie, ff UNIX als LINUX gelezen ;)
mijn fout.

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Het is een vrij standaard system 5r4 systeem

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
pine? mutt? Ik neem aan dat je die al kent, of zoek je een grafisch front-end? Voor Gnome vind ik Sylpheed wel lekker werken.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Just basic commandline, gaat in een jobje in de cron draaien

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 16:34
pine moet vermoedelijk wel werken...anders elm (vind ik zelf niet fijn werken maar kan).

Volgens mij zijn beide voor een behoorlijk aantal platforms beschikbaar, en zeker voor Solaris (hier begeef ik mij op onzeker gebied...je hebt het toch over Solaris he?) - hier op de universiteit heb ik regelmatig pine gebruikt onder Solaris hoewel ik niet weet welke versie.

In ieder geval ondersteunt pine zeer zeker attachments en is het ook nog wel een prima te gebruiken programma, als je niet te moeilijk doet dat het niet grafisch is.

• Wilke
Oh, basic commandline....hmmmz....dan gaat pine niet opschieten nee.

ik denk gewoon met 'mail' en dat je dan de content op een speciale manier moet samenstellen...misschien kun je met uuencode een attachment toevoegen? Of er cmdline tools zijn die multi-part mime-encoded berichten in elkaar kunnen frutselen? Ik weet het niet precies, maar in die richting moet je zoeken denk ik.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
command line mailen met attachments kan met mutt:

code:
1
echo "je berichtje" | mutt -a je_attachment -s "je subject" hier@heen.com

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
of met mailx mocht je geen mutt hebben.... :
code:
1
echo "bericht" | mailx -s <subject> <mailaddres>

Gebruik ik op solaris , hpsux , linux.....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
en de attachments dan? daaar ging het juist om :) En mutt is gewoon gpl dus mocht je het niet hebben dan kan je het zo downloaden en compileren. Werkt prima op de meeste unixen.

Verwijderd

uuencode <naam wat je wilt attachen> <naam hoe het attachment moet heten> | mail -s "subject" <email>

• u_nix_we_all
  • Niet online
O poep, niet goed gelezen .......

Dan wordt het inderdaad lastiger, mutt is niet standaard op de meeste unixen.

Je kunt je attachment door uuencode halen, en in de body meesturen:
code:
1
uuencode <attachmentfile> </path/to/restore/uuencoded/file> | mailx -s <subject> <adres>

Probleem is dat de ontvanger het zooitje dan weer moet uudecoden om er wat mee te kunnen........ :(

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Weinig last van hoor, dat decoden :) .

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 13:45:
Weinig last van hoor, dat decoden :) .
Hmm , inderdaad , een beetje mail client snapt dat gewoon,
ik had gedacht dat het lastiger was, maar dat valt dus wel mee :z

Verwijderd

Nou, er _zijn_ mail clients die uuencoded niet kunnen decoden. Een Mime-attachment kan je maken met mutt (kleine moeite toch om dat ff te installen) of door zelf het attachment de mime-encoden (base64 bijvoorbeeld) (kan bijvoorbeeld in PHP, als dat daar draait als zelfstandige binary) en dan met mail of mailx of desnoods /usr/lib/sendmail -t te verzenden.

• Wilke
KMail is een van de krengen die dat niet kan geloof ik.....zuigend, want soms krijg ik nu attachments waar dan alleen een hoop crap in lijkt te staan.

Het is een beetje een verouderd systeem (het nieuwe is dus om met Mime/multipart de stukken afzonderlijk te encoden, dus text/html/attachments als base64 encoded bv.) maar werkt in de meeste mail clients prima.
Pagina: 1