Waarom is de langste dag van het jaar niet de warmste?

Pagina: 1
Acties:
  • 452 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66020

Topicstarter
De langste dag van het jaar valt op 21 juni. Dit is het begin van de zomer. Deze dag staat de zon het dichtsbij en daardoor heb je de meeste uren zon op die dag. De zon straalt dan ook onder een grotere hoek dan de rest an het jaar waardoor er meer warmte is per vierkante meter.

Het vreemde is dat op de dag dat de zon dichtbij staat en er veel uren zon zijn is het de warmste dag van het jaar. De warmste dagen zijn eind juli, begin augustus.

Hetzelfde geldt voor de winter. Op 21 december is het de kortste dag van het jaar maar in januari en februari is het vaak veel kouder.

Ik heb op internet gezocht, ik heb aan vrienden gevraagd maar niemand schijnt het te weten? Is er hier iemand die mij hiermee kan helpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:52

faraway

Dank U...

Vrij simpel, de atmosfeer heeft even tijd nodig om op te warmen na de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8386

De heoveelheid zon is in Nederland niet de enige faktor de bepaalt hoe warm het is. Van groot belang is tevens o.a. de windrichting. (wind van zee levert in de winter warm weer en in de zomer frisser weer) Het kan best zijn dat de windrichting in bepaalde tijden van het jaar dominant zijn en dus zo warmer en kouder weer veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:49

Dido

heforshe

Zoals faraway al schreef, de atmosfeer heeft ff tijd nodig, maar ook de aarde en, niet onbelangrijk, de oceanen!
Het gaat om enorme massa's water, aarde en lucht die worden opgewarmd of die afkoelen, en daar gaat wat tijd overheen.

Trias: de dominante windrichting speelt meer een rol in het klimaat, niet zozeer het weer (kortere termijn). Wind is als zodanig overigens geen oorzaak van temperaturrverandeingen, veeleer een gevolg ervan: als je temperatuurverschillen in de atmosfeer krijgt, krijg je drukverschillen, en dus wind...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
andwoord is idd al gegeven.. zat wel ff vaag te kijken naar de topic titel :P

verder denk ik dat wanneer er zo veel zon op de aarde schijnt (op de langste dag)
dat er ook veel water verdampt. ook onstaat er een hoge druk gebied (omdat warme lucht uitzet enzo) en dat betekent dat er stilstaande wolken ontstaan. etc.

wanneer het al wat langer warm is dan verdampt er niet zoveel vocht meer (het is niet meer zo nat) en dan blijven de wolken weg

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Heb ff de topictitel begrijpelijk gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:37
Hommie:
Hoe kom je er nou bij dat op 21 juni de zon het dichtste bij de aarde staat?
Linkjes graag!
En hoe kom je er nou bij dat je door bovenstaande stelling meer 'zonuren' hebt?
Linkjes graag!
Want er valt toch al zo weinig te lachen...

edit: lay-out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Hoe kom je er nou bij dat op 21 juni de zon het dichtste bij de aarde staat?
Linkjes graag!
En hoe kom je er nou bij dat je door bovenstaande stelling meer 'zonuren' hebt?
Linkjes graag!
Want er valt toch al zo weinig te lachen...
Wat zetje dus bedoeld (maar helaas wat onvriendelijk brengt :( ) is dat op 21 juni de aarde helemaal niet dichter bij de zon staat dan op andere dagen (althans, niet perse) maar dat op die dag de aardas zo gekanteld staat tov het vlak van de aardbaan, dat Nederland een optimaal aantal zonuren heeft. De afstand aarde-zon heeft daar weinig mee te maken: Want hoewel die wel licht varieert gedurende het jaar, heeft het een verwaarloosbare invloed op de temperatuur.

Overigens zetje, is op 21 juni de afstand Nederland - zon, aannemende dat de aarde een perfect cirkelvormige baan heeft, WEL minimaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Nee: wat zetje bedoelt is dat in de jaarlijkse periode die wij hier 'zomer' noemen de zon juist verder weg staat van de aarde dan in de periode die wij hier winter noemen.
Overigens zetje, is op 21 juni de afstand Nederland - zon, aannemende dat de aarde een perfect cirkelvormige baan heeft, WEL minimaal
Ja en als me kat een koe was hoefde ik vanochtend niet naar de melkboer...

Overigens, Kapitein proton, stellingen zoals ik die hier van jou gequote heb zorgen er nou juist voor dat 'de leek' (die de essentie van het probleem niet begrijpt) juist extra in verwarring wordt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55933

Zetje01, wij houden ook van jou hoor :>

BTW, tenzij mijn aardrijkskundeboek uit vwo2 het fout heeft, is de zon in de zomer het dichtste bij de aarde.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 55933 op 24-09-2002 19:47 . Reden: ff wat toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
CybErik: Dank je, een heeeeele geruststelling :)

BTW: Dan heeft jouw aardrijkskundeboek het inderdaad fout.
Tenzij het boek natuurlijk uit een land op het zuidelijk halfrond komt...
Dan is het boek niet fout, maar jouw school/aardrijkskundeleraar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Met alle respect, maar deze discussie gaat niet de goede kant op. Nu zie ik er sowieso weinig interessante discussies uit voortkomen en bovendien gaat het op dit moment helemaal off-topic en de manier waarop gediscussieerd wordt vind ik ook al niet van W&L niverau. Bovendien is de vraag is door CP en anderen voldoende beantwoordt lijkt me.

Dit draadje gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.