[WC] zelfbouw waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-02 21:24
Ik ben begonnen met het zelf bouwen van een water koeling.
Het blokje is al af, de radiator heb ik ook al ,en ik zit er aan te denken om dit pompje te kopen, heeft iemand hier ervaring mee? ik kom nou niet aan met enheim en sicce, want die zijn mij gewoon te duur, dit is een budget waterkoeling.

Hieronder een paar plaatjes van mijn waterblokje:

Passen en meten van de layout
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~roelrutj/pics/PICT0005.JPG

beetje solderen
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~roelrutj/pics/PICT0007.JPG

beetje vijlen
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~roelrutj/pics/PICT00081.jpg

beetje schuren en polijsten en voila
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~roelrutj/pics/PICT00030.JPG

A.k.a. basjes

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
mooie kruisjes ?

En de sicce nova is bij www.seame.com ook 14.50Euro ...
Alleen moet je er minimaal voor 39 euro bestellen ... :'(

Maar dat ding zal het vast goed doen ...

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
Zoek even met de search op VTech, er zijn genoeg topics waar er over wordt gesproken. Polijsten heb je mooi gedaan!

• TDLofCC
hmm ... jij ziet de pix wel ?

vaag ...

ff copy&paste

-==-

|:(
St00pid Ohra Internet Policy
|:(

Site is geblokt ... PRUTSERS !!

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• TDLofCC
offtopic:
ROFLMAOPIMP !!!!!!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~roelrutj/pics/PICT0005.JPG

Wat voor radiator is het ?

• zuigzoen
t'is een radiator uit een kadet, volledig koper

A.k.a. basjes

Verwijderd

Mooi staaltje huisvlijt! :)

Neem nog eens wat foto's van het gepolijste blokje. Ziet er goed uit!
Zie ik op de achtergrond nog een ander blokje met grotere bodemplaat?

Ik vraag me alleen af in hoeverre de soldeerverbindingen het warmteverloop in zo'n blokje negatief beïnvloeden. Dragen de (gesoldeerde) zijwanden nog wezenlijk bij aan de koeling van de CPU-core? Of vormt het soldeer een belemmering voor de warmteafvoer? 10%? 20%? 50%?
Is hier iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Dabit of Jumpstart?

• zuigzoen
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 12:03:

Ik vraag me alleen af in hoeverre de soldeerverbindingen het warmteverloop in zo'n blokje negatief beïnvloeden. Dragen de (gesoldeerde) zijwanden nog wezenlijk bij aan de koeling van de CPU-core? Of vormt het soldeer een belemmering voor de warmteafvoer? 10%? 20%? 50%?
Is hier iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Dabit of Jumpstart?
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, maar kan je melden dat ze minimaal vast gesoldeerd zitten en maximaal contact maken met de bodem.

edit: typo

A.k.a. basjes

Verwijderd

Ziet er mooi uit. Hopen dat het goed koelt.

Verwijderd

komt me bekend voor staat het ook niet op waterkoeling.nl ???

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:51
ik zuo niet die pomp nemen
ik heb een sicce nova (13.95) enben er wel over te spreken..
sicce is zoiezo wel goed merk en je hoort er regelmatig over hier op got..

nice gedaan trouwens

Verwijderd

Nice JoB

Verwijderd

Zeker wel een net blokje hoor, maar is die onderplaat niet een beetje aan de dikke kant?

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Die koperen radiator uit de Kadett; was dat een Kadett-D of C?

Ik ben dit weekend namelijk ook naar de sloop geweest en die vent van de sloop zei dat ik voor een koperen rad in een Kadett-C type moest kijken, maar daar bleek (na veel gesloop) een aluminium rad uit te komen (wel een mooie trouwens). Wel balen dat je na drie kwartier slopen een aluminium rad in je handen hebt, terwijl je een koperen zoekt....

Anyways, uiteindelijk is er een koperen uit een Kadett-D gekomen, maar die is groter en naar mijn mening ook minder mooi (er passen wel 4 8cm ventilatoren op). De eigenaar van de sloop wilde mij niet geloven dat er een koperen rad uit een Kadett-D was gekomen, dus vandaar: komt 'ie uit een C of D type?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:05

Epsilon

leuk gefrabriseert man!! :)
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 17:02:
Zeker wel een net blokje hoor, maar is die onderplaat niet een beetje aan de dikke kant?
Nee, 8mm is ideaal voor waterkoeling. Beste spreiding/weestands verhouding ongeveer :)

Verwijderd

Yeah deze blokjes zijn elitair :D. Ik heb er ook zo'n principe en dat houdt atm mn 1800+ @ 2050+ (1.85v) met seti op 36 graden :p

http://www14.brinkster.com/h3bhuiswerk/image169.jpg Copy/paste in een nieuw scherm

Verwijderd

ziet er lekker uit (de laatste pic dan ;) )

Ik ben ook wel geinterreseerd in budget waterkoeling, dit omdat ik aan een gratis eheim pompje kan komen. Dan word het natuurlijk automatisch wel goedkoper, maar toch

Verwijderd

good job, ik vraag me af hoe je de bevestiging gaat realiseren... beugels om de socket (past dit uberhaupt wel met zon beesteblok :D) of ga je em vastschroeven aan je mobo. lijkt me het laatste beedje overbodig misschien :) ow ik ga er trouwens nu ook zomaar klakkeloos van uit dat je een athlon gaat koelen sorry als ik het mis heb.
ik denk dat die pomp wel een goede keus is, 8 watt is niet veel energieverbruik en zal naar mijn idee misschien iets minder presteren dan die 800L wat er wordt aangegeven, maar daartegenover staat dat het waarschijnlijk wel een heel stil pompje zal zijn.

• zuigzoen
Styno schreef op 24 september 2002 @ 17:29:
Die koperen radiator uit de Kadett; was dat een Kadett-D of C?
Ik heb geen idee, ik ben naar de sloop gegaan en heb gevraagd of ze nog een koperen rad hadden liggen, die had hij wel en wist met te vertellen dat ie uit een Kadett kwam.
Scheelde me wel enoge tijd slopen als ik jou verhaal zo lees :)

edit: typo

A.k.a. basjes

• zuigzoen
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 00:13:
good job, ik vraag me af hoe je de bevestiging gaat realiseren... beugels om de socket (past dit uberhaupt wel met zon beesteblok :D) of ga je em vastschroeven aan je mobo. lijkt me het laatste beedje overbodig misschien :) ow ik ga er trouwens nu ook zomaar klakkeloos van uit dat je een athlon gaat koelen sorry als ik het mis heb.
ik denk dat die pomp wel een goede keus is, 8 watt is niet veel energieverbruik en zal naar mijn idee misschien iets minder presteren dan die 800L wat er wordt aangegeven, maar daartegenover staat dat het waarschijnlijk wel een heel stil pompje zal zijn.
Je gok was juist, het is inderdaad een koeling voor een athlon.
Ik ga hem bevestigen doormiddel van een plexiglas plaat erover, waarmee ik hem met bouten aan mijn moederbord bevestig.

Pomp update, mijn broertje heeft er een gekocht. Het ding is stil heeft een grote flow en levert ook nog aardig druk, kortom het is denk ik een goede keuze geweest. :D

A.k.a. basjes

• zuigzoen
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 21:30:
Yeah deze blokjes zijn elitair :D. Ik heb er ook zo'n principe en dat houdt atm mn 1800+ @ 2050+ (1.85v) met seti op 36 graden :p

http://www14.brinkster.com/h3bhuiswerk/image169.jpg Copy/paste in een nieuw scherm
Net blokje, zo had ik het ook nog kunnen doen zie ik nu 8)7

A.k.a. basjes

Verwijderd

Kijk, dat is het echte werk, gewoon zelf maken.. :9

Waarmee heb je dat blokje gepolijst btw, ziet er goed uit... :9~

• zuigzoen
Ik heb het blokje eerst grof weg egaal gemaakt met een vijl (uitstekende hoekjes en dergelijke).

Daarna stuk waterproof schuurpapier korrel 180 op een spiegel gelegd en met water gaan schuren tot dat ie echt vlak was. Vervolgens die streepjes weg geschuurd met korrel 400. Daarna met korrel 600 nageschuurd totdat ie bijna aan het spiegelen was. Geheel spiegelend krijg je hem daar niet mee hoor. Toen gepolijst met Groene Commandant(nee niet rode).

Dat hele proces is erg arbeids intensief omdat je het op het handje moet doen op de spiegel.
Ik ben voor dit resultaat zeker drie uur aan het schuren en polijsten geweest. het polijsten zelf duurt niet zo heel lang.

Ik vind het de moeite waard om te doen, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat er niet voor over hebben.

Ik weet trouwens niet of rode commandant een fijnere korrel heeft dan de groene, maar dat zou je zo uit kunnen zoeken.

A.k.a. basjes

Verwijderd

leuk gedaan joh, en zit ie er al in?

• zuigzoen
we zijn nu het blokje van mijn broertje aan het testen op mijn athlon, maar zelfs idle wordt ie nog 40 graden. Ik heb hem vrij strak aangedraaid voor mijn gevoel, maar misschien moet ie nog iets strakker.
Hoe weet je of je je blok er strak genoeg op hebt gedraaid? :/

A.k.a. basjes

• Point-blanK501
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:08
Rode is toch fijner dacht ik, die was toch om spuitnevel te verwijderen? Maar dat maakt vast geen verschil voor het koelen.
Pagina: 1