Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] PIC16F780 probleem

Pagina: 1
Acties:

• hstoker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:16
Ok... bij deze leg ik het volgende probleem voor. Ik heb een schakeling met o.a. onderstaande erin:

Afbeeldingslocatie: http://www.cybercomm.nl/~hstoker/1.jpg

De buzzer die is aangesloten moet geluid laten horen. RC3 is een uitgang van een PIC16F870, die in rusttoestand 5V is.

De software is zo gemaakt dat als er op een knop wordt gedrukt de spanning op RC3 0V wordt (met multimeter geverifieerd)

De Buzzer werkt als op de + 5V DC wordt gezet, en de 0 aan de aarde wordt gehangen.

Druk ik echter op de knop, dan hoor ik niets :(
Is deze schakeling fout?? (ik heb hem namelijk niet bedacht) Ik zie de theorie er achter ook niet werken namelijk.

(en dan doe je HBO elektro... ja, ik schaam me diep!)

Voor de moderators: deze vraag is in zoverre computer gerelateerd omdat ik de PIC aanstuur met de seriele poort v/d computer, en een PIC is ook een processor op zich. Is dit niet gewenst, dan hoor ik het wel:)

Dutch: If it bleeds, we can kill it.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

En wat meet je op de basis, en op de emitter (of over de weerstand?) Wat meet je op de collector?
hstoker schreef op 24 september 2002 @ 11:00:
Voor de moderators: deze vraag is in zoverre computer gerelateerd omdat ik de PIC aanstuur met de seriele poort v/d computer, en een PIC is ook een processor op zich. Is dit niet gewenst, dan hoor ik het wel:)
Dat is voor mij genoeg gerelateerd. Daarnaast ziet er ook naar uit dat je aan alle verdere richtlijnen hebt gehouden (Tag, duidelijke titel, goeie openingspost). Van mij mag ie gewoon hoor!

• hstoker
Op de basis meet ik in russtand gewoon 5V, druk ik op de knop dan trekt hij hem wel naar 0 volt.
Ik vind het dan logisch dat hij dan juist niet gaat buzzen, immers het potentiaalverschil tussen basis en emitter is 0V, de transistor spert dan. Maar dat zou betekenen dat als ik niks doe, en er op de basis 5V staat, hij wel zou moeten geleiden en de buzzer af zou moeten gaan

(maar dat doet hij niet :( )

De 22 ohm weerstand er tussen weg halen heeft ook geen enkel effect. Enandere meetwaarden heb ik op het moment niet, ben nu op stage en heb het niet bij de hand allemaal.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 18:33

Part

Helemaal niets.....

De BC547 komt in geleiding als de RC3 hoog is (5volt).
Net andersom als je beschrijft. Hij moet dus TOOOOEEEET!!! doen als er niet op de knop gedrukt word.

Dat hij dat niet doet komt mischien doordat de 10K aan de hoge kant is.

Weet je hoeveel stroom de buzzer verbruikt?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

En wat meet je over de buzzer? Dat is toch wel een 5V model? Enneh, je bent er zeker van dat je de transistor correct hebt aangesloten?

• hstoker
2mA...

zo gemeten: 5V - Ampmeter - Buzzer+ - Buzzer- Ground.

• Part

Part

Helemaal niets.....

2mA is niet veel voor een buzzer. De weerstand van 10K kan dan toch niet echt het probleem zijn. De weerstand van 22ohm kun je weg laten.

Als je de spanning over de buzzer meet zie je die dan veranderen als je de knop indrukt op loslaat?

Verwijderd

Op de basis kan eigenlijk geen 5 volt staan. Als de transistor geleidt moet er ongeveer 2 ma lopen door buzzer, transistor en 22 ohm emitter weerstand. Op de emitter staat dan 22 x 2/1000 = 0,044 volt (wet van Ohm). De basis moet dan 0,7 Volt hoger zijn, dus zeg maar ruim 0,7 volt.
Als je 5 Volt meet op de basis is of de transistor kapot, of verkeerd aangesloten. Of de verbinding emitter - weerstand - aarde is niet goed .

• Part

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 11:48:
Op de basis kan eigenlijk geen 5 volt staan. Als de transistor geleidt moet er ongeveer 2 ma lopen door buzzer, transistor en 22 ohm emitter weerstand. Op de emitter staat dan 22 x 2/1000 = 0,044 volt (wet van Ohm). De basis moet dan 0,7 Volt hoger zijn, dus zeg maar ruim 0,7 volt.
Als je 5 Volt meet op de basis is of de transistor kapot, of verkeerd aangesloten. Of de verbinding emitter - weerstand - aarde is niet goed .
Kijk iemand die wel goed oplet.
Ik heb er helemaal overheen gelezen dat er 5 volt op de basis staat wat in deze schakeling natuurlijk niet kan.
;)

• hstoker
Hmm.. nou hoor ik net dat er een puls op de + moet komen te staan als er geluid uit moet komen. Maar als ik gewoon 5 volt op het ding zet (met een voeding) dan doet hij het gewoon (en dan trekt ie 2 mA).

Of zou dat gewoon een niet goed gestabliliseerde 5 volt kunnen zijn? Hmm, moet maar eens een datasheet v/d buzzer ergens opsnorren geloof ik :P

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 14:57

Dr.Roelski

Walk on ....

Snelle test: Sluit collector en emitter kort. Doet de buzzer het niet: buzzer stuk of verkeerd aangesloten.
Doet ie het wel: verbind rc3 met 5V. Doet ie het: gefeliciteerd! Doet ie het niet: transistor kapot of verkeerd aangesloten.
22ohm kan overigens weg, zoals al eerder werd gezegd.
Succes!
Pagina: 1