Repareren moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 20:08
Ik heb een moederbord met tussen de CPU socket en de geheugen banken een kras welke ongeveer 5 baantjes heeft onderbroken.

Op wat voor manier kan ik dit repareren?

• Ik heb al de baantjes bloot gelegd door voorzichtig de laklaag erover te verwijderen. De baantjes lopen zo dicht bij elkaar dat ik bang ben dat ik meerdere baantjes aan elkaar zal lijmen

• Ik heb al geprobeerd de lijntjes met potloodstrepen te verbinden maar zonder succes.

• Is het een optie om aan de achterkan snoertjes te solderen. (ik zie dat niet zo zitten)

• Is het een optie om op het moederbord te solderen ?

of zijn er andere technieken en zo ja, hoe voer ik die uit en wat moet ik kopen?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:08
Misschien zelfde manier gebruiken als bruggen verbinden op je proc? Dus met bison electra oid (geleidende verf) en veel plakband netjes lijntje voor lijntje opnieuw tekenen?

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Er bestaan speciale stiften om onderbroken baantjes te repareren (zit zilver in geloof ik).
Die kun je kopen in de betere elektronicazaak. Of dit je moederbord helemaal weer de oude maakt weet ik niet.

Zie net in de alomgekende Conrad-cataloog een potje met geleidingszilver. Dat kan eventueel ook.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2002 10:45 . Reden: aanvulling ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kan wel zijn dat je problemen krijgt met de timing tussen de 5 baantjes... (Door slechtere geleiding e.d.)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:16

Dark

who tweaked the light?

zo'n printplaat bestaat meestal uit meerdere lagen, b.v. 4, er zitten dus ook banen in de print... als je die ook hebt geraakt/beschadigd kan je aan de oppervlakte repareren wat je wilt, maar help het dus niks meer ...

Verwijderd

Denk dat zilver beter geleid dus het zou niets mogen uitmaken als je het goed uitvoert.

BTW: Om welk moederbord gaat het hier, en recent of een oud? Bij recente mobo's liggen de baantjes zo dicht bij elkaar dat solderen niet echt te doen lijkt tenzij je zeer veel fingerspitzengefül hebt :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:54
Je kunt het evt proberen met van die achterruitverwarming voor auto's. Dat geleidt goed omdat er zilver inzit.

Ik zou wel even goed meten of je geen kortsluiting maakt tussen de verschillende banen als je het gefixed hebt. Indien het wel kortsluiting maakt kun je met een mesje natuurlijk in de lengterichting de banen weer scheiden.

• BovenHond
Ik denk dat er maar 1 diepte banen is geraakt (zeker weten doe je dat natuurlijk nooit).

Iemand enig idee waar je zo'n stift kan kopen? (waarschijnlijk Conrad) anders omgeving Schiedam?

Verwijderd

Stift heb ik daar niet tegengekomen, bestaat wel alleszins.
Het geleidingszilver wel, dat kun je zo dun aanbrengen als je wil, met een naald desnoods als je zeer fijn wil werken.
FYI: bestelnr. 530042-24 Check het eens uit zou ik zeggen, misschien kan je het elders wel goedkoper krijgen, Conrad is nu ook niet echt de goedkoopste (maar ze hebben wel veel) ;)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:16

Dark

who tweaked the light?

ja gewoon proberen dan met zilververf of bison-electro ... dat laatste hebben ze vaak bij de locale bouwmarkt... zo'n heel }:O <-bison asortiment

• BovenHond
Ik verwacht overigens met de latency en timings geen problemen.
De onderbreking in het spoortje is heel smal dit betekent als ik over een langere afstand de baan bedek met bv zelververf dan is het verschil maar heel erg klein.

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem....uitgeschoten met een schroevendraaier...

Rick2001 heeft hem perfect gemaakt...op de dag van vandaag loopt die pc nog steeds!!

• BovenHond
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 14:27:
Ik had hetzelfde probleem....uitgeschoten met een schroevendraaier...

Rick2001 heeft hem perfect gemaakt...op de dag van vandaag loopt die pc nog steeds!!
Wie is die Rick2001 ?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Ik zou niet aan die zilververf beginnen omdat dat spul niet zo heel perfect geleid. (voor processors wel goed genoeg, en achterruiten van auto's is dat ook geen probleem).

Als ik zoiets zou moeten repareren zou ik gewoon een enkele ader uit bijv. een flatcable pakken, deze eerst vertinnen, en dan over de printpaan leggen en even met de soldeerbout vastdrukken.

• BovenHond
Twynn,

de baantjes zijn wel heel erg smal dus ik weet niet of ik de soldeer techniek beheers. Het kost me namelijk al moeite om met een schroevendraaier alleen het juiste baantje bloot te krassen.

Denk je dat dat nog wel lukt

* BovenHond die wel heel erg gebaat is bij het slagen van deze misse daar hij dan weer een leuke upgrade van Celeron 500 naar Tualatin 1200 @ meer kan gaan doen

• Schiksie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05-2022
[quote][b][
Dark schreef op 24 september 2002 @ 10:59:
ja gewoon proberen dan met zilververf of bison-electro ... dat laatste hebben ze vaak bij de locale bouwmarkt... zo'n heel }:O <-bison asortiment
quote]

Nou dat viel effe vies tegen, ik ben in Nijmegen bij Gama, Praxis en nog wat bouwmarkten geweest maar nergens te krijgen. Uiteindelijk vond ik via de bison website toch nog een klein winkeltje in Nijmegen waar ze het nog wel verkochten ( de laatste ;-) ) Nu loopt mijn XP1800 @ XP2000, sweet ;)

Antec Sonata II, AsRock 939Dual, Atl Venice 64 3500+, Zalman CNPS7000B-ALCU, Asus AX800 PRO 256 TVD, 2*512 Kingston PC3200 DDR, CDRW Lite On LTR-52246S, Lite On DVD 16/48, Maxtor 300Gb D-Max 10 + Maxtor 120 (U133), 2*3Com 3C905B TX PCI 10/100Mbit

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Matsu_matsu schreef op 24 september 2002 @ 16:00:
de baantjes zijn wel heel erg smal dus ik weet niet of ik de soldeer techniek beheers. Het kost me namelijk al moeite om met een schroevendraaier alleen het juiste baantje bloot te krassen.

Denk je dat dat nog wel lukt

Tja, ik kan jouw soldeertechniek natuurlijk ook niet beoordelen ;)

Maar als je een enkele ader hebt, en die is vertind, dan is het dun genoeg om op een spoortje te maken.
't enige wat je in principe moet doen is zorgen dat het vertinde adertje op het spoortje houden (en goed stil houden), en daarna even met een soldeerbout met een dunne punt aandrukken.
Als je gewoon met een langere ader begint, kun je als je alles gesoldeerd hebt gewoon de overtollige draad wegknippen.

Verwijderd

Nou dat viel effe vies tegen, ik ben in Nijmegen bij Gama, Praxis en nog wat bouwmarkten geweest maar nergens te krijgen. Uiteindelijk vond ik via de bison website toch nog een klein winkeltje in Nijmegen waar ze het nog wel verkochten ( de laatste ;-) ) Nu loopt mijn XP1800 @ XP2000, sweet ;)
tja maar dan is nijmegen dan ook wel een heel klote stad als je vel met pc's bezig bent. Nergens ook maar iets voor weinig geld te krijgen, als ut al te krijgen is. Ik woon zelf in wijchen, en daar is het nog erger.
Pagina: 1