[PHP] Code die bij elke functie aanroep uitgevoerd wordt

Pagina: 1
Acties:

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Is het mogelijk in PHP om een function of expressie te definieren die bij elke aanroep van zelfgedefinieerde functies uitgevoerd wordt?

Dus: Je maakt een klasse met 5 functies, en je wilt dat bij elke aanroep van een functie in die klasse "iets" gedaan wordt.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

hmmz das een goeie
een constructor werkt alleen bij het aanmaken van de klasse

ik denk dat je het zelf zal moeten fixxen, want een standaard oplossing zie ik zo 1-2-3 niet

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Tux

Hmm.. is het niet mogelijk een soort functie te maken met je standaardcode die weer een functie uit een class oproept dan :?

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
Burat schreef op 24 september 2002 @ 10:05:
Is het mogelijk in PHP om een function of expressie te definieren die bij elke aanroep van zelfgedefinieerde functies uitgevoerd wordt?

Dus: Je maakt een klasse met 5 functies, en je wilt dat bij elke aanroep van een functie in die klasse "iets" gedaan wordt.

#define iets.

Is die iets telkens hetzelfde?

https://fgheysels.github.io/

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Burat:
Dat lijkt me niet meer dan logisch :X ;)

Ik denk dat je met zoiets een eind komt:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
class Base { 
   var    $a; 

function Base () { $this->a = 0; } 
   function voorAlleFuncties () { $this->a ++; } 
} 

class Sub extends Base { 
   function Sub () { Base::Base (); } 
   function functie1 () { 
      Base::voorAlleFuncties (); 
      echo "woei!\n"; 
   } 
   function functie2 () { 
      echo "woei en nog eens woei !\n"; 
   } 
   function functie3 () { 
      echo "\$this->a is nu: {$this->a}\n"; 
   } 
}

$s = new Sub ();
$s->functie1();
$s->functie2();
$s->functie3();

Om echt vast te leggen dat voor elke functie een bepaalde aanroep moet gebeuren denk ik niet dat je een oplossing vindt (tenzij je met hele gore eval-constructies gaat werken, maar doe dat alsjeblieft niet :))

hth :)
edit:
[list]____________________
[b]whoami:[/b] #define iets.[/list]C, C++ PHP :X

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Wat ik bijv. zou willen is bij elke functie die aangeroepen wordt, deze aanroep loggen. Dus:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Class Logger
{   var stack;
    function Logger()
    {
    }

function addToStack($str)
    {   $this->stack[] = $str;
    }
}

Logger l = new Logger();

Class TestLogger
{   function TestLogger()
    {   $GLOBALS["l"]->addToStack(__FUNCTION__);
        $this->init();
    }

function init()
        $this->doIt();
    }

function doIt()
    }
}

TestLogger t = new TestLogger();

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
drm: ik wil het dus zo hebben dat ik NIET bij elke functie "Base::voorAlleFuncties ();" moet toevoegen :)

Dus dat je 1 keer definieert dat bij elke functie (Base::voorAlleFuncties ();) moet worden aangeroepen.

• drm

drm

f0pc0dert

Ik ben bang dat dat je niet gaat lukken

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Jammer.. dat dacht ik al. Ik hoopte dat er een soort "register_shutdown_function() / register_tick_function()" was waar ik al tijden overheen kijk in de manual... :)

• drm

drm

f0pc0dert

hm * drm kende declare niet eens :?
zou kunnen dat er dan een workaround is te verzinnen...

~ Gottfried Leibniz

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 11:54
Misschien kan je iets doen met register_tick_function.

edit:

te laat

[ Voor 0% gewijzigd door stekkel op 24-09-2002 10:25 . Reden: te laat ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

Je kan dit wel 'extern' doen via een aparte PHP module die je in C schrijft en de Zend optimizer evt. vervangt.
Er zijn daar al tools voor, die voor elke regel (!) het aantal ms. wegschrijft en je dus je script kan analyseren.

deze bv.: http://www.pm9.com/newpm9/itbiz/php/phpdyn/index.php

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Tja, 'k heb weinig verstand van PHP... Maar in Delphi zou je de constructor van TObject aan kunnen passen :)
Elk nieuw component wat dan gecreerd wordt, krijgt sowieso de contructor van de ultieme ancestor class (TObject) mee.

Forget your fears...
...and want to know more...

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Je hebt er niets aan, maar even ter informatie: wat jij wilt is Aspect geOrienteerd Programmeren (AOP). Dit is een paradigma wat aardig in opkomst is en eigenlijk een soort uitbreiding van het OO paradigma is. Het maakt een extra onderscheid in aspecten, waarbij je deze aspecten op te bepalen plaatsen in je code kan laten 'weven'.

Voor Java kan je gebruik maken van AspectJ als je aspect georienteerd programmeren wilt toepassen. Ik vermoed dat er nog niemand op de gedachte is gekomen om een aspect georienteerde uitbreiding voor PHP te maken, maar dat je weet maar nooit :+ .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
mbravenboer: Wow! Das idd precies wat ik zoek. Dat eerste artikel is een grote aha-erlebnis ;).

• mbravenboer
Het was voor mij inderdaad ook grappig om te lezen hoe jij precies op zoek was naar dit concept :) .

Zo zie je maar dat je naar aanleiding van dergelijke vragen misschien wel hele goede ideeen op kan doen ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Kunnen wij met P&W dat niet oppakken en met z'n allen een AOP PHP maken? Vooral in een webomgeving zijn dingen als logging, contextgevoelige errors enzo - duidelijke AOP functies - erg nuttig..

• mbravenboer
Burat: Kunnen wij met P&W dat niet oppakken en met z'n allen een AOP PHP maken?
Het zou inderdaad heel aardig en nuttig zijn, maar onderschat de hoeveelheid werk die voor een niet triviale implementatie (met functionaliteit richting die van AspectJ gaat) vooral niet.

Ik zie hem hier: http://aosd.net/tools.html in ieder geval nog niet bijstaan :) . Merk overigens op dat er ondertussen dus al veel meer tools zijn dan alleen AspectJ :) .

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ik heb even wat geprobeerd met declare en register_tick_function():

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
function logTick($f, $l)
{   $GLOBALS["debuglog"]->trace($f, $l, "", "", ""); 
}

register_tick_function("logTick", __FILE__ , __LINE__);

declare (ticks=1)
{   
 ...
}

Dit werkt alleen niet, omdat bij het registeren van de functie de argumenten al worden vastgelegd. In de log komt dus elke keer de regel/file van register_tick_function binnen. Dit is niet op te lossen denk ik. Je kan hier geen eval() kan gebruiken (omdat dan line: 1 van eval wordt gebruikt). Ook kan je geen references naar constanten kan maken, anders zou misschien een reference naar __FILE__ meegeven aan register_tick_function werken.

Pagina: 1