Toon posts:

radeon 8500 fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou de fan op mijn radeon is aan het aanlopen, nu had ik ff met de winkel gebeld. Om dat ding te vervangen moet ik de HELE kaart naar hun opsturen en zij sturen hem vervolgens op naar dublin of zo, ja daaag. |:(
Nou mijn vraag, het is zo'n fan die in de heatsink ligt en met de schroefjes vast zit. Weet iemand waar zo'n soort fan te bestellen/kopen is, het liefst in nederland?

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 08:20

glashio

C64 > AMIGA > PC

Ik denk dat je de orginele OEM-sink niet kan krijgen... je kan wel kijken ofdat er een orb-je op past

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:29

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

hmpz, idd.. als je mzzl hebt kan je ergens iemand vinden met een soort gelijke kaart waar de fan nog werkt, maar de kaart niet meer.. .. alleen.. tjah, die kans is klein.
Een Orbje oid zal ms uitkomst bieden.. :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Abductor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 11:22
ThermalTake heeft 3 speciale heatsinks + fan voor de Radeon 8500 uitgebracht. Je vind ze op http://www.thermaltake.com. Geeft je gelijk een mooie gelegenheid om je Radeon ff te tweakuh ;) (als je dat nog niet had gedaan)
Voordeel is namelijk dat ze ook je geheugen bedekken dus die worden meteen meegekoeld _/-\o_
Nadeel is alleen dat ik ze nog niet in Nederland ben tegengekomen |:(. Kben namelijk zelf ook nog op zoek naar zo'n sink.

Verwijderd

Topicstarter
Abductor schreef op 24 september 2002 @ 09:30:
ThermalTake heeft 3 speciale heatsinks + fan voor de Radeon 8500 uitgebracht. Je vind ze op http://www.thermaltake.com. ....
Die zien er idd mooi uit, ik heb www.oc-shop.nl eens gevraagd(=gemaild) of ze er niet aan kunnen komen... wie weet :)

Maar nog een vraagje, hoe krijg ik de huidige sink er dan af, hard trekken lijkt me geen fijne optie ;) 8)7

• Semper Fight
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 13:00

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Even een "stomme"vraag misschien, maar hoe krijg ik dat koelribje eraf?
Volgens mij zit deze met thermische pasta op de processor "gelijmd".

Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen

• Abductor
Wat de heatsink aan de GPU (of VPU zoals Ati het noemt) vasthoudt, is een soort van thermalglue. Zijn plakvermogen is afhankelijk van de temperatuur.
Dus....
1) Haal de Radeon uit je systeem en ga deze luchtdicht verpakken (bij voorkeur vacuum!!!!)
2) Leg je luchtdicht (vacuum!!!) verpakte kaart in de vriezer. De lage temperatuur zorgt ervoor dat de lijm zijn plakvermogen (cohesie ofsowiets) verliest.
3) Als de kaart uit de vriezer (en z'n verpakking) is, zorg je dat je een pasje bij de hand heb (bijv. lege telefoonkaart)
4) Omdat de lijm nu nog onder nul is, kan je de sink met een lichte tillende draaibeweging bewegen. Zodra je voldoende speling heb stop je het pasje tussen de sink en de GPU. Deze kan je gebruiken om de sink volledig te verwijderen.
5) Overtollige thermalglue verwijderen, en je kaart is klaar om de nieuwe sink "in ontvangst te nemen"

Verwijderd

Topicstarter
Abductor schreef op 24 september 2002 @ 10:03:
Wat de heatsink aan de GPU (of VPU zoals Ati het noemt) vasthoudt, is een soort van thermalglue. Zijn plakvermogen is afhankelijk van de temperatuur.
Dus....
.....
5) Overtollige thermalglue verwijderen, en je kaart is klaar om de nieuwe sink "in ontvangst te nemen"
ok stel, dit lukt :)
Moet ik die nieuwe er dan weer op plakken :?
Ennuuuh waar krijg ik die plaksel of is pritt voldoende :D

• Abductor
Goed, als je op de site naar deze sinks heb gekeken, is je misschien opgevallen dat de sinks ook over 'pushpins' (drukpennen) beschikken, deze moeten (waar mogelijk) gebruikt worden. Ook moet je altijd thermalglue gebruiken. Ik weet niet of deze er standaard bij geleverd wordt (ik neem aan van wel, zou anders wel slordig zijn), maar anders heeft Zalman nog goeie thermalglue op de markt.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
De chipsetfans op abit en asus mobo's waren ook behoorlijk brak. Gewoon vervangen door een TT en met je vingers afblijven van ram heatsinks wil je nog garantie houden.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Je kunt gewoon dat originele fannetje eraf schroeven en er een andere opzetten, de heatsink kun je laten zitten.

Een 40mm fan (die zit er meestal op) kun je bij de electronicaspeciaalzaak halen, misschien zit ie er niet zo netjes op maar het werkt wel en het is een stuk makkelijker dan de hele kaart opsturen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Abductor
KaMiKaZe schreef op 24 september 2002 @ 10:39:
De chipsetfans op abit en asus mobo's waren ook behoorlijk brak. Gewoon vervangen door een TT en met je vingers afblijven van ram heatsinks wil je nog garantie houden.
FF ter info. De ramsinks zitten er nu niet op, de ram word gelijk bedekt door de nieuwe sink ;)

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 21:22
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
IK heb de fan goed stofvrij gemaakt en de rotortjes van de fan een beetje terug in vorm gevouwen en werkt weer als een tierelier.

Verwijderd

Topicstarter
om eerlijk te zijn heb ik al 2(!) keer een nieuwe fan erop geschroeft en de 2e was de abit fan die eerst op mijn mobo zat :D
maar ze passen niet echt super en zo
maar goed

• Abductor
Ik heb zelf (gelukkig) nog niet die problemen gehad met m'n fan (ff afkloppuh ;) ), maar omdat ik mijn 8500 ff goed wil opfokken, moet ik wel de koeling vervangen. Nieuwe sink + fan dus. Liefst van Tt.
Als iemand weet waar deze leverbaar zijn in NL (evt. met prijs), graag hier posten. Andere varianten ook welkom.

Verwijderd

Abductor schreef op 24 september 2002 @ 10:03:
Dus....
1) Haal de Radeon uit je systeem en ga deze luchtdicht verpakken (bij voorkeur vacuum!!!!)
PAS OP!!! Leuk dat vacuum verpakken, maar let dan wel op dat niet met een plastic zakje te doen, dan is de kaart al bij voorbaat overleden. Statisce electric, weet je wel.

Het kan wel, maar dan eerst de kaart in een anti-static zak, dan vacuum verpakken!

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Hhhhm die heatsinks van Tt zien er echt :~ uit.
Echter snap ik niet hoe die "Push Pins" bevestigd worden.
Deze moeten toch door de kaart heen gedrukt worden? :?

• Abductor
Dat klopt, afhankelijk van de fabrikant kunnen zich dus gaten in de kaart bevinden. Zoals je dus op de Tt-site hebt gezien zijn er dus 3 verschillende soorten sinks met alle3 een andere pushpin indeling. Kwestie van ff naar je kaart kijken.

Verwijderd

Topicstarter
eLeCtRaBeLg schreef op 24 september 2002 @ 11:42:
Hhhhm die heatsinks van Tt zien er echt :~ uit.
Echter snap ik niet hoe die "Push Pins" bevestigd worden.
Deze moeten toch door de kaart heen gedrukt worden? :?
ik ken de layout van mijn r8500 niet van buiten, maar misschien dat er al gaten in zitten? Ik zal eens ff kijken of ik een pic kan vinden

Verwijderd

Topicstarter
Kijk hier maar's wat verder onderaan de pagina, zijn idd geen gaten te bespeuren

http://www.motherboards.o...dware-reviews/1157_3.html

• Abductor
Zoals ik dus al zei, afhankelijk van de fabrikant KUNNEN zich dus gaten in de kaart bevinden.
Ik heb niet gezegd dat ze er altijd zitten (niet dat ze noodzakelijk zijn)

Hier een link waar illustratief de heatsink van een Radeon word vervangen: http://www.modthebox.com/lian.html
Hier wordt zelfs de thermalglue van Arctic Silver boven die van Zalman aanbevolen (kan hem eigenlijk geen ongelijk geven)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de url,
even een ander vraagje, kun je de kaart echt zoveel meer oc' en als de heatsink ook op de mem chips zit?
anders kan je natuurlijk ook een sink/fan combo voor alleen de gpu kopen...

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

OK even voor de duidelijkheid.
Ik heb een ATI Radeon 8500 retail (275/275)
Hier zitten dus GEEN gaatjes in om onderstaande heatsinks te bevestigen.
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/products/vgaoem/atic.jpg

Verwijderd

Topicstarter
eLeCtRaBeLg schreef op 24 september 2002 @ 13:00:
OK even voor de duidelijkheid.
Ik heb een ATI Radeon 8500 retail (275/275)
Hier zitten dus GEEN gaatjes in om onderstaande heatsinks te bevestigen.
[afbeelding]
whehe

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jvberlo/1157_p3_7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jvberlo/1157_p3_7na.jpg

zitten idd wat condensatoren in de weg, dus het zal een andere moeten worden.

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

:'( Nou ja, ga toch in november voor de Gainward GF4 TI 4600 ;)

• phYzar
  • Laatst online: 19-08 07:15
ik heb een tijdje terug mijn club3d radeon8500 fan vervangen door een crystal orb. Na lang kloten met de föhn en een mes heb ik het ouwe blok eraf gekregen. Toen wou ik de orb erop zetten, maar helaas, geen gaatjes. Daarom alleen het bijbehorende thermal stickertje gebruikt, en jawel, ik zet op een dag mijn computer uit om het weg te tillen, ik zet hem op de grond en -kloenk- koeler los. Nu dus maar met artic thermal adhesive gedaan, dus die komt nooit van zijn leven meer los. Ik was wel blij dat ik het ouwe blok eraf had gehaald, want die thermal sticker die daar origineel onder geplakt zat, zat er scheef op, en dekte dus niet volledig.

(owja, ik heb nu natuurlijk de ouwe koeler over...)

• Abductor
Never fear. Abductor is here!!!
Heb inmiddels al een andere oplossing gevonden :D . Wel stom dat ik die condensator was vergeten |:(
Deze oplossing levert zowel actieve koeling voor de GPU, passieve koeling voor z'n ram EN passieve koeling voor je standaard geheugen.
Hoe? Door de producten (beide verkijgbaar in NL!!! :D ) van de onderstaande links te combineren!

http://www.thermaltake.com/products/chipset/tgf020.htm
http://www.thermaltake.com/products/memory/hddr01.htm

De rest spreekt voor zich.
Oja, wel ff die dubbelzijdige tape vervangen met Arctic Silver thermalglue

Verwijderd

Topicstarter
yup zo kan het idd ook :)

• phYzar
Abductor schreef op 24 september 2002 @ 13:49:
Wel stom dat ik die condensator was vergeten |:(
daar heb je met die lange blauwe sinks toch ook nog last van?

(owja, nog een tip, bij de meeste mobo's kom je met het gebruik van sinks op je vid. in de knel bij je geheugenbanken, het verwijderen van een wit klemmetje van je ram (wel je ram goed aandrukken dan!) should do the trick)

edit:

nouja, meeste mobo's, bij mijn asus mobo's wel :)

• Abductor
phYzar schreef op 24 september 2002 @ 14:02:
[...]

daar heb je met die lange blauwe sinks toch ook nog last van?

(owja, nog een tip, bij de meeste mobo's kom je met het gebruik van sinks op je vid. in de knel bij je geheugenbanken, het verwijderen van een wit klemmetje van je ram (wel je ram goed aandrukken dan!) should do the trick)

edit:

nouja, meeste mobo's, bij mijn asus mobo's wel :)
Nee, je zal er geen last van hebben als je ze op maat zaagt :P. Je kan dan zelfs nog kiezen tussen kleine sinks ter grootte van 1 module of een sink die tussen de condensatoren past 8).

Klemmetje kan blijven zitten, omdat bij de Radeon de sinks aan de andere kant (richting je PCI's) zitten :P

• phYzar
Abductor schreef op 24 september 2002 @ 14:12:
[...]
Klemmetje kan blijven zitten, omdat bij de Radeon de sinks aan de andere kant (richting je PCI's) zitten :P
volgens mij hebik aan beide kanten 4 blokkies geheugen op mijn radeon zitten, en dus aan beide kanten sinks, maar dit kan natuurlijk per fabrikant verschillen (of is hier wel een reference design voor?)

die heb ik dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.club-3d.nl/files/picHB.JPG

• Abductor
Voor zover ik weet niet, maar heb jij een 64Mb of 128Mb uitvoering?

• phYzar
Abductor schreef op 24 september 2002 @ 14:18:
Voor zover ik weet niet, maar heb jij een 64Mb of 128Mb uitvoering?
de club3d radeon 8500 pro 275/275 64 mb (heeft de 128 mb dan nog meer blokkies :) )

• Abductor
Zou kunnen, weet ik niet zeker. Ik heb zelf ook maar 64Mb, maar dan op een BB Ati Radeon 8500 LE 250/250.

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat de 128mb evenveel blokkiesd heeft maar ze zijn gewoon meer waard :P
8x8 en 8x16, niet dan? ja toch?

• phYzar
ik denk het ook, waar laat je anders die krengen (en je sinks :) )

• Abductor
Zou kunnen, maar zoals ik dus al zei: Ik weet het niet zeker.
Niet dat het uitmaakt, want als die echt in de weg komt te zitten, kan je altijd nog wel 1 of 2 ribbetjes verwijderen (ff Dremel erlangs halen). Dat zal geen ramp zijn.

Kewl, alles blauw, kleur gaat nog bij m'n pc passen ook :), alleen een PCI poort kwijt.

• Abductor
Goed, om wat meer kracht bij m'n acties te zetten, heb ik al wat van woorden omgezet in daden. Heb afgelopen weekend alvast een Tt Blue Orb gehaald :P

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Abductor schreef op 30 september 2002 @ 13:17:
Goed, om wat meer kracht bij m'n acties te zetten, heb ik al wat van woorden omgezet in daden. Heb afgelopen weekend alvast een Tt Blue Orb gehaald :P
:P PICS :P
van de montage dan he :P

• Abductor
Uiteraard, maar ik moet eerst nog even de rest halen:
- Tt passive mem cooling kit (incl. vga-mem sinks :*))
- Arctic 2 componenten thermal adhesive
(- Digitaal fotocameraatje om pics mee te maken, heb ik dus niet |:()

zodra ik die zooi heb staan de pics er niet veel later op.

Verwijderd

Blokje gaat er goed vanaf als je m eerst flink warm laat worden en daarna fontyspasje onder de sink legt en een grote platte schroevendraaier ertussen zet die je een halve slag draait. Knep, het blokje ligt ervan. Heb er een pentium1 cooler opgezet.

• Abductor
Is natuurlijk ook een oplossing

• ajdales
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 11:27
je zou natuurlijk ook een gat op de plaats van de condensator kunnen boren in de heat sink, dan past ie er om heen of gaat dan het nut van de sink geheel verloren. Ik verwacht het niet aangezien er genoeg plaatwerk is en de geheugen chips niet in de buurt van de condensator zitten.

Verwijderd

Mijn fan liep ook aan. Eerst een beetje buigen. Het plaatje dat boven mijn fan zit wat losser geschroeft en het euvel was verholpen. Ik heb de onderstaande kaart BTW waar ook een gat in de heatsink zit voor de condensator.
Afbeeldingslocatie: http://tw.giga-byte.com/products/img/ap64d.jpg

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
Mijn Radeon 8500 heb ik nog niet onder handen genomen..
Ik heb voor mijn GF2 gts twee ouwe heatsinks door de helft gezaagd voor op de 8 memchips.
En de standard cooler door een Blue Orb vervangen. loopt nu op 250/385 ipv 200/333.

• Abductor
Heb nu voor m'n Radeon 8500:
-Tt Blue Orb
-Tt Passive mem. colling-kit. (dat zijn de sinks voor m'n vga-ram, maar deze moeten nog even op maat gezaagd worden)
Heb alleen nog geen Arctic Thermal Adhesive, maar die heb ik volgende week wel, denkik

En daarna.... op naar de 300/600!!! :)

Verwijderd

Wat hebben jullie voor oc resultaten gehaald?? Ik heb een Club3D 275/275@280/297 met een passief koelblok van een p3.
Met fan erop en agp voltage op 1,7 haal ik dan 290/305....... Schiet dus niet op :(

• Abductor
Daarom doe ik het met een 8500LE, die staat standaard op 250/250, maar kan ook 300/300 halen. dan maakt het wel degelijk uit })
Pagina: 1