Toon posts:

Autoradio op lichtnet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een autoradio gebruiken als gewone radio op het werk.

Ik heb alle apparatuur al en zelfs een adapter voor 12V. Maar mijn vraag is nu;

uit die adapter komen natuurlijk twee draden, eentje is plus en de ander de retourdraad. Maar waar moet ik die op aansluiten op m'n radio? Moet dat op de aardedraad? Ik dacht dat ik die gewoon op de radiator moest aansluiten.

Verwijderd

De + van de adapter op de +12v van de radio, en de - van de radio op de - van de adapter.

Als er twee 12V draden op de radio zitten (permanent en geschakeld - meestal '12V perm' en '12V acc' gelabeld) moet je die beide op de + van de adapter aansluiten anders ben je steeds je instellingen kwijt als je hem uitzet.

Niks op de radiator aansluiten.

Verwijderd

ik heb hem thuis gewoon op een 12 voeding staan zorg er wel voor dat hij voeldoende sterk is minimaal 1 ampere je moet de + op de perm draad en op de anstante draad en de min op de behuizing en op de min draad

Verwijderd

Topicstarter
en met de - draad bedoelen jullie de aarde aansluiting

er staan op het schemaatje op de radio een aantal tekentjes:

+

aardeteken

antenneteken

RC

accuutje met daarbij 12V geschreven

aardeteken met daarbij RC geschreven

als ik dan naar de stekker kijk die er inzat in mijn auto dan zie ik dat daar 5 kabeltjes inzitten.

een zwarte met tekst EARTH en die zit aangsloten op het aardeteken

een grijze met tekst LIGHT 58 en die zit aangesloten op een plek zonder tekentje

een groene met tekst MEMORY en die zit aangesloten op accuteken met 12V

een rode met onleesbare tekst en die zit aangesloten op + teken

een blauwe met tekst EL ANTENNE en die zit aangesloten op het antenneteken

ik kan dan de + vanaf de adapter aansluiten op de + dat begrijp ik ik, maar die retourdraad moet ik die dan aansluiten op dat aardeteken? Ik zie namelijk nergens een - (min) teken staan.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:50

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Voordat je het allemaal aan elkaar gaat knopen: is die adapter wel sterk genoeg?
Zoals hooghuis al eerder zegt: minimaal 1 Ampere, een normale adapter komt daar lang niet aan.
Laat staan dat de adapter voldoende gestabiliseerd is, je zal wel een berg brom horen als je de boel aansluit. Oplossing: voeding kopen ipv een adapter. Nadeel: Je kan nu net zo goed een gewoon radio'tje kopen voor hetzelfde geld.

Goed, ff aansluiten:
De + van de adapter aan de + van de radio en aan [accuutje met daarbij 12V geschreven].
De - van de adapter op het aarde teken van de radio, misschien ook RC (weet ff niet wat je daarmee bedoelt, gaap) en misschien moet de - ook aan de buitenkant van de radio bevestigd worden.

Maar goed, mijn voorspelling is:
Als je de radio aan hebt gesloten krijg je:
1. Brom te horen.
of
2. De Radio doet het helemaal niet omdat de adapter het niet trekken kan.

Als je veel pech hebt: plof... (maar dat zal wel niet...) ;)

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, hij doet het. Geen brom en een perfecte ontvangst.

:D

thanx voor de hulp

• remco_k

remco_k

huh? nou... da's mooi!

Alles kan stuk.

• MrRobot
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-12 20:57
Zou er wel voor zorgen dat je autoradiospeakers gebruikt, "normale" speakers hebben een andere Ohm, kan er voor zorgen dat het dof klinkt.

Verwijderd

ik heb mijn autoradio aangesloten staan op een marklin treintransformator gaat perfect

• remco_k

remco_k

schaijik schreef op 24 september 2002 @ 13:14:
Zou er wel voor zorgen dat je autoradiospeakers gebruikt, "normale" speakers hebben een andere Ohm, kan er voor zorgen dat het dof klinkt.
Welkom op Got Richard... ;)

Andere impedantie van speakers heeft niets te maken met het doffer gaan klinken hoor... Als je een doffer klinkende speaker hebt zou ik eerst die speaker maar eens gaan verdenken van een defect.
Of misschien dat door die "andere" impedantie je versterker een beetje overstuur raakt en daarom vervormt gaat wegsturen.

Overigens zijn autospeakers niets anders dan gewone speakers die bij je thuis staan of in de discotheek hangen.
Er is natuurlijk wel een heel groot veschil in kwaliteiten/vermogen/formaten en impedantie en nog veel meer van die gegevens.
Een auto speaker kun je moeiteloos thuis in een kastje bouwen en een speaker van thuis kun je moeiteloos in een auto bouwen. Zolang je maar aan de eisen van de speaker en versterker blijft voldoen... ;)

Alles kan stuk.

Pagina: 1