Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Stroom (Ampere) meten?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik wou ff weten hoeveel watt een pc'tje van mij eigenlijk slurpte om te kijken of ik er een micro-atx voeding (150 watt) aan kon hangen. Het is een microatx board, alleen onboard, XP 1800+ en 1 hdd.

Dus ik denk, ff multimeter eraan. Draadje tussen de 0 lijn en een kant van de stekker, multimeter tussen fase lijn en de andere kant van de stekker en aanzetten die handel he?

Nou mooi niet dus. Op de display van de multimeter bleef mooi 0 staan. Dus mijn vraag is: Hoe meet je wisselstroom? Want ik neem aan dat het daaraan ligt, moet je een speciale dure multimeter hebben die dat kan meten of kan het ook via een trucje. Ik heb niet veel zin om de voeding open te slopen om het daar te meten, of om alle draadjes apart te meten want dat is een kutwerk.

Heeft iemand een oplossing?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

AC stroommeter kopen... Ik kan heel simpeltjes en gewoon met mijn multimetertje de amps die m'n PC slurpt meten... (ongeveer 0,9... ~200 watt)

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Aha, dus gewoon zelfde zoals ik zei maar dan met een fatsoenlijke multimeter?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Je kan ook een weerstand van bijvoorbeeld 0.1 Ohm in serie zetten met de voeding, dan de spanning erover meten (AC).

Je kunt dan de stroom berekenen door I=V/R (ofwel I=U/R) te doen.

Het vermogen in VA is: P=V2/R (toch?)

Je kan evt. ook de stroom meten door de aparte voedingsdraden en dan de vermogens apart berekenen... Dan heb je het echte verbruik van je apparatuur, zonder je voeding (die gebruikt namelijk zelf ook wat), genoeg info? :)

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

kan je niet aan een "Ampere-tang"komen/lenen

gewoon die tang om de L draad doen en meten maar :)

Afbeeldingslocatie: http://www.amprobe.com/amp_aw-80.jpg
zoiets dus

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 23:22:
Aha, dus gewoon zelfde zoals ik zei maar dan met een fatsoenlijke multimeter?
mijne kan het wel
A~ en A= tot 20A

/edit

sjit... quote gedaan ipv edit :{

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 21:26
150W is zeker genoeg, ik heb ook, micro-atx, Pentium III - 1 GHZ, 1x HD 1x CD 1x CDR 1x GF2... en daar is 150w net genoeg....

• endeavor334
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2021
Is de zekering van je huis niet doorgegaan? Een amperemeter heeft een weerstand (ideaal) van 0 ohm. Als je hem tussen de fase en de nul hangt dan veroorzaak je kortsluiting (dag stop en meter). Een voltmeter heeft een weerstand van oneindig.

Zo meet je stroom:
stekker ---------------------(amperemeter)-------------------- fase
------------------------------------------------------------ nullijn

Zo meet je spanning:
stekker ------------------------------------------------------------ fase
|
(Voltmeter)
|

Als je wilt weten wat voor een vermogen je pc van het net opneemt is het ook verstandig om het voltage te meten. Bij mij op het werk meet ik 213V, afhankelijk welke machines er aan staan, daarmee gaat de stroom omhoog omdat het opgenomen vermogen gelijk is.

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39

Dark

who tweaked the light?

http://darkforce.dyndns.org/pics/test.jpg

op mijn multimeter gaat het wel, je moet dan wel het plus kabeltje in het A-gat of in het ongezekerde 20-A gat steken...

Verwijderd

Me pa heeft een Fluke ken je het aantal amperes ook mee meten!

Verwijderd

Er is nog een mogelijheid om met een DC Ampére meter een AC stroom te meten. Ik zal er ff een schema van opzoeken en hiero posten... momentje

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Aetje schreef op 23 september 2002 @ 23:21:
AC stroommeter kopen... Ik kan heel simpeltjes en gewoon met mijn multimetertje de amps die m'n PC slurpt meten... (ongeveer 0,9... ~200 watt)
maar, moet je bij wisselstroom niet kijken naar het effectieve voltage kijken.
en naar de effectieve stroomsterkte

dus 1/2 2^1/2 V -> dus een half maal wortel 2 maal voltage
& 1/2 2^1/2 I

Verwijderd

Nee, dat is al het effectieve voltage, als je de pieken zou nemen kom je uit op 325 Volt.
Heb het schemaatje al gevonden zal het ff gaan posten...

Verwijderd

Hiero:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/killerbsup/ampere.gif

Aan de kant waar '2' staat moet de plus van de DC ampéremeter.
Het minieme spanningsverlies door de diodes is te verwaarlozen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 00:08:
Nee, dat is al het effectieve voltage, als je de pieken zou nemen kom je uit op 325 Volt.
Heb het schemaatje al gevonden zal het ff gaan posten...
aah bedankt.
zeker niet goed opgelet bij natuurkunde.

weer wat geleerd

• endeavor334
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2021
Het minieme spanningsverlies wel. Maar met de diodes krijg je een pulserende spanning (alle helften van de sinussen naar 1 kant). Reken dan eens de gemiddelde spanning uit, dat is ver beneden de 230, en daarmee niet representabel, want de stroom gaat ook omhoog.

En een pulserende spanning zal je pc ook niet echt leuk vinden.

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
endeavor schreef op 23 september 2002 @ 23:48:
Is de zekering van je huis niet doorgegaan? Een amperemeter heeft een weerstand (ideaal) van 0 ohm. Als je hem tussen de fase en de nul hangt dan veroorzaak je kortsluiting (dag stop en meter). Een voltmeter heeft een weerstand van oneindig.

Zo meet je stroom:
stekker ---------------------(amperemeter)-------------------- fase

Zo meet je spanning:
stekker ------------------------------------------------------------ fase
|
(Voltmeter)
|

Als je wilt weten wat voor een vermogen je pc van het net opneemt is het ook verstandig om het voltage te meten. Bij mij op het werk meet ik 213V, afhankelijk welke machines er aan staan, daarmee gaat de stroom omhoog omdat het opgenomen vermogen gelijk is.
Lees ff, ik had het gedaan zoals jij zegt, ik ben niet stom hoor

Maar mijn multimeter kan ook AC voltage meten en 10A staat er (20 A is overdreven aangezien de stop maar 16 is) maar toch blijft het netjes op 0 staan.

En de stroom uit het stopcontact hier is bijna 230 volt, dus dat is best wel netjes.

Me multimeter kan ook amps meten, en bij gelijkstroom werkt dat perfect, maar bij wisselstroom dus niet. Ik heb dus de ene in de 10A gat gestopt en de andere in de unfused, ik heb al vaak amp's gemeten met gelijkstroom.

Verwijderd

Topicstarter
Benadski schreef op 23 september 2002 @ 23:38:
Je kan ook een weerstand van bijvoorbeeld 0.1 Ohm in serie zetten met de voeding, dan de spanning erover meten (AC).

Je kunt dan de stroom berekenen door I=V/R (ofwel I=U/R) te doen.

Het vermogen in VA is: P=V2/R (toch?)

Je kan evt. ook de stroom meten door de aparte voedingsdraden en dan de vermogens apart berekenen... Dan heb je het echte verbruik van je apparatuur, zonder je voeding (die gebruikt namelijk zelf ook wat), genoeg info? :)
Optellen had ik zelf ook al gezegt maar heb ik geen zin in.

Maar dat trucje met de weerstand werkt niet denk ik aangezien het wisselstroom is en de stroom dus 2 kanten op gaat.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

[EL] in je titel toegevoegd.

Lees dit eerst voordat je een topic opent!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

je unt ook voor een kleine 5 euro een watt meter kopen die je in een wandconactdoos stopt. die hebben wij bij onze drive-in namelijk. kan je zie hoeveel watt er uit het net word getrokken. die dingen zijn niet zo duur meer..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 01:37:
[...]

Optellen had ik zelf ook al gezegt maar heb ik geen zin in.

Maar dat trucje met de weerstand werkt niet denk ik aangezien het wisselstroom is en de stroom dus 2 kanten op gaat.
Dat trucje werkt juist wél, op elke meter zit wel een AC spannings meting en met de wet van Ohm kan je dan de stroom bepalen... Als je een kleine weerstand neemt (< 1 Ohm, >5 Watt), dan ben je er zo uit!!!

(Ps je kan ook eerst je 220V gelijkrichten, en dan aan je voeding geven... WERKT OOK!!! :9 Het is een schakelende voeding namelijk... (Werkt op meer dan 50Hz, daarom is die trafo zo klein :))

Dat laatste geeft me nog een idee... Misschien zit er in je voeding wel een weerstand nog voor de gelijkrichter, zodat de stroompieken niet te groot worden bij het aanschakelen, dan kan je daar gewoon de wisselspanning over meten!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens kijken, er lopen ook 3 kabels van de gelijkrichter naar de rest van de voeding, daar staat iets van 300 nogwat volt op, daar zou ik het ook kunnen meten. Maar ik zal eens zoeken naar een weerstandje.

Maar er is dus duidelijk wel een verschil tussen een AC ampere meter en een DC ampere meter.

Verwijderd

endeavor schreef op 24 september 2002 @ 01:31:
Het minieme spanningsverlies wel. Maar met de diodes krijg je een pulserende spanning (alle helften van de sinussen naar 1 kant). Reken dan eens de gemiddelde spanning uit, dat is ver beneden de 230, en daarmee niet representabel, want de stroom gaat ook omhoog.

En een pulserende spanning zal je pc ook niet echt leuk vinden.
Een dubbelzijdig gelijkgerichte wisselspanning heeft dezelfde effectieve waarde als de wisselspanning die gelijkgericht wordt.

Niet verwarren met enkelzijdige gelijkrichting.

En een pulserende gelijspanning van 230V vindt je PC wel lekker denk ik, aangezien het om een schakelende voeding gaat.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Als je wisselspanning gaat gelijk richten kom je op de Umax uit. Deze schakleing wordt ook wel bebruikt op topspanningen te bepalen. Het beste is de al eerde genoemde methode weesrtand in serie met stroom kabel hierover AC spanning meten en hiermee de stroom bepalen.

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

u max krijg je pas als je een condensator over de meter zet.
met een brug meet je effektief

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Een condensator laad op tot de max aangeleverde spanning. Deze aangeleverde spanning bij gelijkrichting is Ueff*2^1/2 dus bij 230 is dat 320 ofzo iets.

Alles is terug te redeneren naar 4

Pagina: 1