"komt met" beetje slechte stijl?

Pagina: 1
Acties:

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-01 22:54
Misschien vinden jullie het een beetje stom (waarschijnlijk wel, dus handig dat ik het dan meteen hier aangeef, makkelijk inkoppen :)) maar ik vind die headlines op de frontpage die gebruik maken van de vorm

"bedrijf komt met produkt"

nogal slechte stijl. Maak er dan van:

"bedrijf introduceert produkt"
"bedrijf: lancering produkt"
"bedrijf released produkt"

of wat dan ook. Dat "komt met" staat zo boers (niets slechts over boeren overigens, het is een zegswijze :))

En zelfs als je erop staat om die vorm te gebruiken, dan liever wat minder dan nu, want er staat nu bijna dagelijks zo'n headline op de frontpage en ik vind het er niet uitzien.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:20

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik ben zelf niet erg tegen 'komt met'. Natuurlijk klinkt 'introduceert' beter, maar dat kun je niet altijd gebruiken. Iets als 'bedrijf: lancering product' kan helemaal niet, dat zou wel iets als 'bedrijf lanceert product' kunnen worden. Het werkwoord 'releasen' in een titel gebruiken vind ik ook niet erg netjes, als je dan toch anglicismen gaat gebruiken dan liefst niet in de titel.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• JeroenB
Mee eens, releasen is ook wel dubieus maar inmiddels vooral rondom software toch wel een heel erg veelgebruikte term in het Nederlands. Introduceert en lanceert zijn echter goede alternatieven.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Er zinj zo veel van dat soort berichten dat het een beetje saai zou zijn om alleen maar "introduceert" en "lanceert" te gebruiken :).

Professioneel Hyves-weigeraar

• JeroenB
Toch schijnt iedereen het normaal te vinden om de hele dag overal mee te "komen" hehe :D

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-03 23:13
odysseus schreef op 23 september 2002 @ 22:25:
Het werkwoord 'releasen' in een titel gebruiken vind ik ook niet erg netjes, als je dan toch anglicismen gaat gebruiken dan liefst niet in de titel.
Mee eens en JeroenB: als je ons toch gaat verbeteren moet je natuurlijk ook wel de werkwoordsvervoegingen van je anglicismen goed doen, dus niet met een 'd' op het eind ;)

Ik vind het in principe persoonlijk trouwens geen slecht idee om 'komt met' in die context te schrappen uit het t.net woordenboek. Alternatieven als 'introduceert', 'lanceert' en 'brengt ... uit' (je kan 'releasen' ook gewoon in het Nederlands zeggen :P) zijn inderdaad aanzienlijk mooier als je het mij vraagt. 'Komt met' kan m.i. altijd wel vervangen worden door één van de drie genoemde alternatieven.

Wouter: ter voorkoming van de saaiheid kan je bijvoorbeeld 'brengt ... uit' gebruiken zoals ik al noemde, of als dat niet past (zoals bijvoorbeeld vandaag bij "Yahoo komt met Games on Demand") zijn wat creatievere constructies ook denkbaar en afwisselend: bv "Nieuws Yahoo-dienst: Games on Demand" of iets in die richting.

[ Voor 0% gewijzigd door Arthur op 23-09-2002 22:48 . Reden: toevoegingen ]

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Mja, er is wel af te wisselen inderdaad :).

Maar is "komt met" dan echt zo 'erg'? Ik zie die constructie op andere Nederlandse sites en zelfs in persberichten regelmatig gebruikt worden. Zelf zie ik ook niet echt wat er 'fout' of 'boers' aan is, maar dat komt misschien omdat ik uit Brabant kom ;).

Professioneel Hyves-weigeraar

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-03 23:13
Hmm ja ik had er zelf ook nooit bij stilgestaan maar nu het zo aangewezen wordt moet ik toch zeggen dat ik me er erg goed in kan vinden dat mensen het niet 'mooi' vinden. DAt ik het eerder neit gemerkt heb komt waarschijnlijk omdat ik ook uit Brabant kom. Hier 'fietsen we aan' en zitten we ook 'langs' iemand ipv naast. Ik heb hier ook nog nooit iemand gehoord die op voetbal zit, allemaal er onder :)

Maar 'komt met' lijkt me inderdaad niet helemaal juist: Oma komt met een taart op bezoek, maar Creative komt met een geluidskaart? Gevoelsmatig is dat voor mij idd een beetje wazig (of in ieder geval niet echt mooi), maar ik zit er wel vaker naast wat dat betreft de laatste tijd :D

Persoonlijk pleit ik voor afschaffing van 'komt met' omdat a) het niet onverdeeld mooi is, b) er voldoende alternatieven zijn en c) het kan leiden tot wat inventievere titels 8)7
PcDealer schreef op 23 september 2002 @ 23:25:
Bedrijf komt met x op de markt
Met 'op de markt' erachter is het mi wel beter, alleen heb je dan wel kans dat het bij bepaalde produkten/bedrijven een te lange titel wordt.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Bedrijf komt met x op de markt
Bedrijf brengt x op de markt
Bedrijf lanceert nieuwe productlijn

LinkedIn WoT Cash Converter

• JeroenB
Arthur schreef op 23 september 2002 @ 22:44:
Mee eens en JeroenB: als je ons toch gaat verbeteren moet je natuurlijk ook wel de werkwoordsvervoegingen van je anglicismen goed doen, dus niet met een 'd' op het eind ;)
Ik heb de nare gewoonte om anglicismen wel in het Engels te vervoegen omdat het er anders nogal raar uitziet, maargoed ik maak de regels niet mbt de spelling dus je punt staat! Mijn fout :)

Bedankt wel voor je steun voor mijn voorstel. Het is inderdaad zo dat constructies als "a komt met b op de markt" wel goed kunnen, maar ik heb het gevoel dat "komt met" zo populair is juist vanwege de compactheid.

De alternatieven klinken goed! Hopelijk wordt dit aangenomen!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:18
het is product! (al sinds 1996 trouwens)

http://edu.pscw.uva.nl/cw/propedeuse/schrijf3.html

• JeroenB
Initial G: Ik weet het, dat is een overgebleven slechte gewoonte uit de tijd dat we nog mochten kiezen...

• Ste7en
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05-2024
Ieder zijn smaak. Altijd wel iemand die het wat minder vind :P
Pagina: 1