Ontwerp tegenfase (push pull) systeem 30cm sub [NOOB alert]

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:21
Tja heb 2x 30 cm subwoofer gekregen (dezelfde) van een maat van me, en met een leuk pioneer versterkert er bij, 2x150w, een zeer log ding, gezekert met 25ampere.

Nou wil ik dus een kistje van dik 2cm mdf wat maken, maar hoe groot moet dat worden??? Idee is dat die pioneer versterkert dus niet ga bruggen,maar hem op low pass zet, en dan heb ik dus mono op allebij de kanalen, dus 2x150 w, en dus 2 woofers, dus dat wou ik dan ook zo aansluiten, want dat kan toch mooi.

Of kan ik beter 1 woofer gebruiken ?? , btw, die pioneer kan niet gebrugd worden!

Ik heb dit, en niet meer,en koop ook niets meer, ik heb dit gekregen, en ben er blij mee, dus laat dat duidelijk zijn... Echt audiofeel ben ik ook niet, ik wil gewoon een boom boom hebben, want ik als kadeath rijder heb een reputatie hoog te houden >:)

De subs zijn merkloze dingen, en hebben dus een diameter van 30cm, de conus is van heel stug, plastic achtig, materiaal, met een oranje rand, dus niet van dat foam troep, zoals je ook wel bij goekope speakers ziet... Wel is het zo dat deze beduidend lichter zijn met gewicht dan van mijn 30cm pioneer free air sub.

Uiteraard hebben we gezoekt, alleen is de got search niet wat het wezen, moet, maar dat is bekend, tevens vind ik geen concrete antwoorden. Alleen variabelen van 12 liter tot 100 liter, daar word ik niet wijzer van.

Tevens, en dit leek me wel aardig zag ik wel in de search van got, een tegenfase / push pull mogelijkheid.
Benodigheden zijn dus 2 exacte gelijke subs, die je tegenover mekaar plaats, en in tegenfase aansluit, klink logisch, aleen never nooit niet een redelijk schema hoe zoiets te bouwen.

Wel heb ik begrepen dat er een plank tussen beide moet, en er bij iedere sub 2 basreflex pijpjes moeten ??? Tja wazige omschrijving..

Wie kan me helpen, of kan ik beter voor 60€ de boombas pijp van de kijkschop kopen??

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• PsYgHo
niemand ???

In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 23:17

JT

VETAK y0

We missen ongeveer 20 gegevens ofzo, Thiele parameters enzo...als je er geen gebruiksaanwijzing of whatever voor hebt gevonden dan kan je helemaal niks.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:12

Jag

Als je geen T/S parameters hebt wordt het een vrij kansloze onderneming. Je zou dan hooguit een redelijk grote gesloten box kunnen maken, die komen het minst nauw van alle ontwerpen.
Push/pull is alleen maar interessant als je rendement minder belangrijk vind dan laag gaan. Als je hard wilt bonken kan je veel beter twee units gewoon boven elkaar doen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

http://www.linearteam.dk/

daar vind je winisd. daarmee bereken je een goede kist (zelfs ik kon het :P )
wel moet je de T/S parameters even opsnorren.

Wise enough to play the fool

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

tis zowieso leuk om et zelf te maken..btw.. net als iedereenhier egt.. te wienig gegevens
tis dat je al speakers hebt..anders had ik misschien gekeken naar een lange slag woofer..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

ja hoor een echt n00b, hij schrijft n00b verkeerd :D

• PsYgHo
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 16:17:
ja hoor een echt n00b, hij schrijft n00b verkeerd :D
tja i know, :+

Maar goed er staat dus echt helemaal nix op, nada noppes.

Kijk krijgen is leuk, dus ik moet er maar 2 in een kist stouwen, of moet ik een kist maken, en die in 2en delen ?

Want dat is dan het volgende probleem...

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

staat er ook geen type nummer op.. of een of ander vreemd nummer die je misschien in google kan opzoeken? of het merk boxen (met tiepenum,mers)
je kan er heus wel achter komen

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:14
Jag schreef op 24 september 2002 @ 15:19:
Push/pull is alleen maar interessant als je rendement minder belangrijk vind dan laag gaan. Als je hard wilt bonken kan je veel beter twee units gewoon boven elkaar doen.

Het grote voordeel aan een push/pull (isobarisch, om precies te zijn) is dat je door twee units te combineren één nieuwe krijgt met (als belangrijkste verandering) een halve Vas.

Dat betekend dat de afmetingen van je kissie halveren (op het verloren volume van die extra unit na dan). In een auto niet geheel oninteressant :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 23:17

JT

VETAK y0

Lampje schreef op 24 september 2002 @ 23:16:

[...]

Het grote voordeel aan een push/pull (isobarisch, om precies te zijn) is dat je door twee units te combineren één nieuwe krijgt met (als belangrijkste verandering) een halve Vas.

Dat betekend dat de afmetingen van je kissie halveren (op het verloren volume van die extra unit na dan). In een auto niet geheel oninteressant :)
Jawel, want je bagageruimte is toch groot genoeg, daar komt bij mij een mooie 21mm mdf hoedenplank in (ok ok, geld alleen voor de mensen die het zo doen :P )

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• PsYgHo
gitaarwerk schreef op 24 september 2002 @ 17:53:
staat er ook geen type nummer op.. of een of ander vreemd nummer die je misschien in google kan opzoeken? of het merk boxen (met tiepenum,mers)
je kan er heus wel achter komen
Nee er staat helemaal nix op :( , het zijn 2 mooie grote woofers, met stevive conus, en zijn best wel star, en gaan redelijk diep als je hem voorzichtig met de hand indrukt. Nix geen stickers, type nummers, of andere text , echt helemaal kaal.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:12

Jag

Lampje schreef op 24 september 2002 @ 23:16:
[nohtml]
[...]
[/nohtml]

Och, de meeste car woofers nemen al genoegen met 20 of 30 liter ofzo. Dat vind ik al behoorlijk klein :).

Verwijderd

Tja de meeste auto woofers hebben al een vas<50 dus dan is isobarische opstelling niet nodig. Als je echt voor de SPL gaat bouw je een 6e order bandpasskast. Moet je wel zeker van je T/S para's zijn. Heb je geen para's bouw dan een gesloten kist zo groot mogelijk. 2 x 12" ongeveer 100 tot 150 liter gesloten met een boost rond de 30Hz geeft denk ik wel een redelijk resultaat.
Pagina: 1