[hdd] [NTFS] Schijf lezen in andere pc

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:03

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Hoi :) (eigenlijk voel ik me meer :/, maar goed)

[voorgeschiedenis]
omdat mijn oude trouwe mobo (asus CUV4X-M) brak aan het worden was (agp deed vreemd, als de videokaart te hard moest werken crashte het systeem), heb ik een nieuw mobo gekocht (en een nieuwe cpu, omdat die best betaalbaar bleken).

Nu heb ik daarwat probleempjes mee. Het inbouwen is allemaal voorspoedig verlopen, lege hdd (20gb), formatje, win98 erop, geen problemen nog (afgezien van een vastloper bij het installeren van de netwerkkaartdrivers, waar na alles weer normaal leek te doen). Totdat ik het systeem af wilde sluiten: het ging even helemaal uit (alle lampjes uit), en daarna direct weer aan. Een paar keer geprobeerd, maar het veranderde niet. De enige manier waarop ik het uit kreeg was >5 seconden de powerknop in te drukken. Nah gut, even winxp en win2k geprobeerd, maar helaas, hetzelfde probleem. Inmiddels werkt zelfs het >5sec ingedrukt houden van de knop niet meer en reset hij alleen maar.

Dat probleem had ik even opzij gezet: ik wilde wat bestanden van m'n andere hdd (40gb, 4 partities, allen NTFS) overzetten, dus die anders schijf erin. Ik had de volgende opstelling:
prim master: 20gb hdd, win98/win2k dualboot (ik weet dat ik in 2k moet booten om op NTFS te kunnen), FAT32
prim slave: ZIP 100
sec master: 40GB hdd (Maxtor 7200rpm) 4 partities, allen NTFS, op de eerste partitie staat nog winXP geinstalleerd
sec slave: Lite-on fikker

Alles netjes aangesloten (de jumpertjes stonden goed), pc aan.
Alles wordt herkend, door naar win2k boot.
Dan blijft halverwege het balkje alles hangen (er wordt af en toe wel een schijf aangesproken, maar dat is de verkeerde, de sec master ipv de prim master).
Dus ik reset na een tijd wachten. Opnieuw win2k-boot in, nu start alles netjes op (ik denk 'joepie, het werkt gewoon'). Not. In 'my computer kan ik alleen m'n 20ghdd, zip en brander terugvinden, nix Maxtor.
Dus reboot, nu even opletten in het bios. Blijkt dat er helemaal niets aangegeven wordt bij sec master/slave (none), en de volgende keer dat ik in 2k zit is m'n brander ook verdwenen :?
Dus heb ik de maxtor als prim master aangesloten, nu wil hij winxp op gaan starten, maar strandt steeds bij een blauw scherm met een fatal error (dat kan ik op zich begrijpen: er zit een totaal ander mobo in).
[/voorgeschiedenis]

Als laatste hoop heb ik nu de oude configuratie (oud mobo/cpu), de Maxtor weer als prim master, brander op prim slave, floppy erin, en netwerk/soundblaster/videokaart er in.
Weer opstarten, krijg ik deze foutmelding (na het _goed_ zien van alle aangesloten devices bij het posten):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
TRAP 0000000D  ============== GENERAL PROTECTION FAULT ============

tr=0028 cd0=00000011 cr2=00000000 cr3=00000000
gdt limit=03FF  base=0017000     idt limit=07FF base=00017400

cs:eip000:FFFFFFFF ss:esp=0010:00060EE0 errcode=0000
flags=00010092 NoCy NoZr Intdis Down TrapDis
eax=7525E3DC ebx=

[...]

Het wordt gegeven op een zwart (dus geen blauw) scherm, gewoon a la DOS.
(voor de duidelijkheid: hij probeerde winxp op te starten).

Heeft iemand van jullie enig idee waar de laatste foutmelding op slaat, of anders hoe ik in vredesnaam de bestanden op die ntfs-schijf alsnog kan redden?
Ik heb hier nog de beschikking over systemen die win98, winME en win2k draaien (dus met die laatste kan ik de ntfs-schijf benaderen, in theorie).
Kan dat uberhaupt nog, of gooit de winxp de zooi door de war en moet ik hem als slave ergens aansluiten?

Bij voorbaat dank :)

(ik post dit in opslagmedia omdat mijn grootste probleem is dat ik die schijf wil kunnen benaderen. Mocht het ergens anders thuishoren: sorry.. het is een beetje een uitgebreid probleem, dus ik weet het eigenlijk ook niet meer..)

specs:
'oude systeem'
Asus cuv4x-m, p3 667
lite-on 40*12*48
Maxtor DiamondMax d-740 7200rpm 4ogb in NTFS
320mb pc100
sblive 1024 player
gf2 pro (Gainward CardExpert)
sitecom netwerkdinges

'nieuwe systeem' (voor de hoofdvraag niet direct van toepassing)
Epox EP-3ETM, Celly Tualatin 1.3GHz
lite-on fikker, samsung cdrom, zip-100
20gb Seagate schijf
256mb pc100
sblive 1024 player
gf2 pro (Gainward CardExpert)
sitecom netwerkdinges

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Heb het verhaal nu 2x gelezen, maar je hebt gewoon echt te veel variabelen. Zo kom je er niet gauw achter waar het hem zit. Sluit bijvoorbeeld de brander even niet aan, als het je te doen is om die schijf. En je kan je soundblaster ook even achterwege laten. Ik bedoel - dat zijn allemaal mogelijke probleemonderdelen. Hou het even kaal.

Verder: je ziet op je nieuwe moederbord dus die Maxtor niet. Wat is er ingesteld in het BIOS (Auto config, LBa, etc?)? Zit de slave aan de middelste connector (waarom dit soms moet snap ik ook niet maar schijnt soms te moeten)?

Wat dat resetten in Win98 betreft: komt hier vaker voorbij. Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe je dat uit de search kan halen (trefwoorden :? ) maar het antwoord is er wel ergens... Succes :)

Verwijderd

Ik zou eerst maar eens zorgen dat het mobo de hd's,zip en cdrom's ziet staan in het bios.
Als dat klaar is kun je verder gaan met windows. En probeer eens als je pm7 hebt om de hele partities te gaan kopieeren naar de nieuwe HD. Kun je simpel met die PM7 rescue disks doen. En als het nodig is kun je de hd dan ook gaan converteren naar fat32

En met die restart fout ligt meestal als je een intel hebt aan de apm powermanagement.

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
John_Glenn: het nuwe mobo vindt ziet de maxtor dus alleen als hij als prim master aangesloten is (ik heb prim en sec slave niet geprobeerd, omdat ik niet makkelijk bij het jumpertje kan (dat is dan weer het nadeel van die brackets...)
De soundblaster was nog niet geinstalleerd, maar kan idd wel een probleempje zijn. Ik was ook nog niet aan het verder testen van het systeem toe gekomen (je wil niet weten hoe vermoeiend het is om iedere keer weer onder het bureau te moeten kruipen :(

hij zit als master aan de middelste, de slave aan de bovenste. Ik weet dat het iig netter is om het andersom te doen, en misschien dat dit mobo het gewoon anders wil. In ieder geval is het als je 'cable select' kiest als jumperinstelling dat je buitenste master en de middelste slave is. Voor zover ik weet dan. Ik weet dit ook niet zeker, maar volgens mij is mij ooit verteld dat de positie van de schijf op de kabel op zich niet uit hoort te maken (en het is gewoon een enorm gekloot om ze weer anders aan te sluiten :(

ureal: hij zag op een gegeven moment alles wel netjes in het Bios, (iig op het ouwe mobo) maar hij kreeg die vage fatal error.
PartitionMagic 7 is een goed idee misschien.. ik heb helaas alleen pro, maar ik zal kijken of ik ergens 7 vandaan kan plukken (campuslicentie :?). Kan dat ook als ik het op een andere pc installeer en daarna die rescue discs in m'n eigen systeem doe?

Over de restart-fout: ik heb inderdaad een Intel (Celly), en een Intel chipset. Ik zal bij het powermanagement (BIOS) kijken.

Tnx in ieder geval, ik post morgen wel weer hoe het inmiddels gaat. (damn, ik hoop dat ik vrijdag weer op die schijf kan, en dat m'n pc weer werkt..)

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
[joepie]
ik kan m'n ntfs-schijf weer lezen, dus dat probleem is opgelost :)
[/joepie]

Het bleek inderdaad aan de plaats op de kabel te liggen: de master moet aan het uiteinde. Vaag dat ik daar nooit eerder last mee heb gehad.. dit mobo zal wel kieskeuriger zijn.

De restartfout heb ik nog niet getest, maar ik heb wel het WOL-stekkertje uit m'n netwerkkaart getrokken, misschien scheelt dat.. anders zoek ik nog wel ff in het BIOS.

[edit]
de rest van dit probleem is niet zo heel erg opslagmedia-gericht meer.. misschien een topictitelchange/move..

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

OK had ineens een briljante search-ingeving :) Zoeken in titels op afsluiten en reboot...

Dan vind je dus bijv PC reboot als je op afsluiten drukt :?

Kijk naar de reactie van Veldmuis onderaan, die doet t wel denk ik.

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Ik het het inmiddels opgelost: m'n WoL-stekkertje was de oorzaak. Op de een of andere manier riep het kaartje dat de pc aan moest blijven (vaag: we hebben nog 2 pc's aan het netwerk hangen die WoL aangesloten hebben, maar die hebben nooit ergens last van..).
We gebruiken het trouwens nooit, dus ik mis het niet. Bovendien staat m'n pc toch bijna altijd aan..

John_Glenn: tnx :), maar was al niet meer nodig (best irritant zo'n foonmodemverbinding: ik kan niet vaak kijken of er iets bij gepost is..)

Maar goed: het probleem is opgelost. Posters bedankt :)

Pagina: 1