Toon posts:

packetloss en andere problemen met (nieuwe) switch*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een nieuwe switch gekocht (Level One Palmcon 10/100).
Mijn netwerkje werkte perfect met mijn oude 10 Mbit HUB, maar doet raar
met de nieuwe switch.

Setup:

PC1: 3Com EtherLink 10/100 PCI TX NIC (3C905B-TX), IP: 192.168.0.1, Subnet : 255.255.255.0

PC2: 3Com EtherLink 10/100 PCI TX NIC (3C905B-TX), IP: 192.168.0.2, Subnet: 255.255.255.0, Gateway: 192.168.0.1

Laptop: 32 bit 100/10 Cardbus PC Card, IP: 192.168.0.3, Subnet: 255.255.255.0, Gateway : 192.168.0.1

Alle machines draaien op Win XP.
PC1 wordt gebruikt voor ICS, maar is hier niet relevant denk ik.
Alle NIC's staan op auto-detect wat betreft full/half duplex.

Wanneer ik ping van eender welke PC naar de andere heb ik altijd minstens 1 van de 4 packets die verloren gaat, soms meer. Zelfs wanneer ik ICS uitschakel en er bv. maar 2 PCtjes aangesloten zijn (zonder server PC1) blijven de packets verloren gaan.

De communicatie tussen alle machines gaat echt met horten en stoten.
Remote Desktop bv. duurt minuten om aan te loggen, ALS hij het al wil doen.
Ze booten ook echt merkbaar langer, het blauwe XP inlog scherm blijft minuten lang staan voordat de desktop verschijnt.

De UTP-kabels kunnen het niet zijn, want als ik gewoon effe terug mijn 10Mbit hub aansluit werkt alles perfect. Remote Desktop staat er onmiddellijk bv.

Wat doe ik verkeerd met die switch? |:(

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:05
het kan nog steeds aan de utp liggen.
het moet wel cat5 zijn?

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

Verwijderd

Wat voor kabels zijn het cat 5 en zijn het alleen zelfgemaakte of gekochte ?

Verwijderd

Zet je NIC's eens vast op full duplex.
Heb zelf het probleem ook gezien met Tricom NIC's en Cisco-switches.

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Misschien dan 2 netwerkadapters dezelfde MAC adressen hebben? de kans is heeeeeeeel klein, maar als het zo is, dan kan het zijn dat je switch er dan niks mee van snapt?

mijn T.net systeemspecspagina

Verwijderd

Topicstarter
-het kan nog steeds aan de utp liggen.
-het moet wel cat5 zijn?

UTP kabels zijn cat5e
Er zit 1 zelfgemaakte bij, naar de server PC1, maar zelfs als die niet aangesloten zit is er nog packet loss tussen de 2 andere en daar zitten gekochte UTP's op.

-Misschien dat 2 netwerkadapters dezelfde MAC adressen hebben?
Net gecheckt, MAC adressen verschillen.

Hoop maar dat ik geen ongelofelijke rommel heb gekocht :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

RRX schreef op 23 september 2002 @ 20:17:
Misschien dan 2 netwerkadapters dezelfde MAC adressen hebben? de kans is heeeeeeeel klein, maar als het zo is, dan kan het zijn dat je switch er dan niks mee van snapt?
die kans is wel heeeel erg klein, maar dan had het met een hub ook niet gewerkt!

Verwijderd

Topicstarter
Updateje:

misschien te vergezocht, maar op mijn 10Mbit hub, zit er bv. een uplink poort. Nu weet ik dat ik die niet in combinatie met poort 1 mag gebruiken, dat geeft altijd problemen.
Op de switch zit echter geen specifieke uplink poort maar er staat wel in de manual dat ELKE poort voor uplink kan gebruikt worden.

Kan het misschien daar iets mee te maken hebben?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 20:42:
Updateje:

misschien te vergezocht, maar op mijn 10Mbit hub, zit er bv. een uplink poort. Nu weet ik dat ik die niet in combinatie met poort 1 mag gebruiken, dat geeft altijd problemen.
Op de switch zit echter geen specifieke uplink poort maar er staat wel in de manual dat ELKE poort voor uplink kan gebruikt worden.

Kan het misschien daar iets mee te maken hebben?
ik heb afgelopen weekend 2 switches gekocht die automatisch kijken of er een uplink nodig is of niet, wellicht doet die van jou het wel, branden de linkled's wel?

Verwijderd

Topicstarter
-branden de linkled's wel?

alle ledjes van aangesloten UTP kabeltjes doen het. Zowel het connectie-ledje als het ledje voor 10/100 Mbit, die staan allemaal op groen (=100Mbit).

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, nu breekt mijn klomp.

Ik zet alle NIC's op 100mbit full duplex, geen verschil, alles op 100mbit half duplex, geen verschil, kzet ze allemaal op 10mbit half duplex en kheb geen packetloss meer bij het pingen!

Riddle me this?

• RRX

RRX

@life-

erkens schreef op 23 september 2002 @ 20:38:
[...]

die kans is wel heeeel erg klein, maar dan had het met een hub ook niet gewerkt!
Jawel, want een HUB kijkt niet naar het MAC adres, die stuurt alles gewoon naar alle PC's

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 08:17
erkens schreef op 23 september 2002 @ 20:44:
[...]

ik heb afgelopen weekend 2 switches gekocht die automatisch kijken of er een uplink nodig is of niet, wellicht doet die van jou het wel, branden de linkled's wel?
Als jij gewoon een crosscable gebruikt kan je elke port gebruiken om te uplinken hoor :)
En inderdaad forceren naar $any duplex, als ze maar aan beide kanten hetzelfde zijn :) (nou niet op een 10mbit switch de boel op 100forceren natuurlijk :P )

Het is algemeen bekend dat auto neg nogal brak is (en dat geld voor $any merk)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

RRX schreef op 24 september 2002 @ 01:14:
[...]

Jawel, want een HUB kijkt niet naar het MAC adres, die stuurt alles gewoon naar alle PC's
o, en je denkt dat pc's dan gewoon met elkaar kunnen babbelen? dacht het niet die gebruiken het MAC adres om elkaar te bereiken, het IP nummer zit daarboven op, dus jij gebruikt IP, de NIC's gebruiken het MAC adres.
Waarom een switch op MAC adres kijkt komt doordat een switch een inteligente hub is, deze stuurt niet alle data naar iedereen in het netwerk, maar alleen naar de geadresseerde.

• DavidK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12-2022
Is het geen manageble switch? Waar de poortsnelheden zelf kan instellen? Anders zou je het aan de switch kant ook eens fixed moeten instellen...

• RRX

RRX

@life-

erkens schreef op 24 september 2002 @ 10:01:
[...]

o, en je denkt dat pc's dan gewoon met elkaar kunnen babbelen? dacht het niet die gebruiken het MAC adres om elkaar te bereiken, het IP nummer zit daarboven op, dus jij gebruikt IP, de NIC's gebruiken het MAC adres.
Waarom een switch op MAC adres kijkt komt doordat een switch een inteligente hub is, deze stuurt niet alle data naar iedereen in het netwerk, maar alleen naar de geadresseerde.
das waar ook, sorry ;) was er niet helemaal bij

Pagina: 1