Toon posts:

Temperatuurprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een LAN-party achter de rug en wilde dus net hiervoor nog ff mijn bakkie upgraden dus heb ik een ASUS A7V8X met een AMD Athlon 2200+ XP gekocht en een nieuwe videokaart i.z. de ATI 9700Pro.
Dit allemaal ingebouwd in mijn Aopen HQ bigtower dus al met al een leuke doos.
Dan ga je dus met de PC Probe kijken en zoals hier dus omstreden zag ik ook een CPU temp. van 64 tot boven de 80 graden.Op de processor zit een Whisperrock en die is gecertificeerd voor deze processoren dus dat zou goed moeten gaan.
In middels heb ik onderin aan de voorkant een casefan die de lucht naar binnen trekt en bovenin aan de achterkant nog twee casefans die de lucht naar buiten persen.Daarnaast heb ik de CPU-cooler direct op de voeding gezet i.p.v. via het moederbord.Op deze manier draait de cooler continue op max. rpm. en nog steeds heb ik een temp. van +- 75 graden (stressed).
IK ben aan het rondbellen geweest wat ik nog zou kunnen doen maar iedere zaak die ik heb gesproken vonden dit fenomeen in deze configuratie maar raar.
Uiteindelijk heb ik de handdoek gegooid en ben gewoon gaan Gamen maar heb geen problemen gehad.
In principe is het systeem beveiligd vanuit het bios dus als het te warm wordt slaat hij vanzelf af zonder hardware beschadigingen.Dit is het eerste wat ik heb uitgezocht waarna ik dus heb besloten gewoon schijt te hebben aan dit hitte fenomeen.
Daarnaast zijn me nog een paar dingen opgevallen:
Als hij zulke hoge temperaturen aangaf heb ik hem uit gezet en heb mijn vingers op de koelribben tegen de zijkant van de processor tegen het moederbord aan gehouden.Als deze temperaturen waar zouden zijn had ik mijn vingers verbrand en dit was dus absoluut niet het geval.
Daarnaast heb ik eens rond gevraagd wat de gemiddelde verschillen zijn tussen moederbord temp. en CPU temp. hier zat over het algemeen 10 tot 15 graden in bij de AMD gebruikers en bij mij was dit verschil veel groter dus dat vond ik ook al raar.
Toen heb ik het systeem ongeveer 6 uur uitgezet (slapen moet je toch ook een keer) en de volgende dag weer opgestart en ben gelijk in het bios naar de temps gaan kijken en daar gaf hij alweer een temp. van 60 graden aan.
Ik geloof niet dat in een tijdsbestek van 30 seconden de temp van +- 23 graden naar de 60 kan stijgen.
Al met al denk ik dat de temp meting van de CPU niet goed functioneerd en mocht dit wel het geval zijn dan moet iemand mij maar eens vertellen wat ik nog zou kunnen doen.
Watercooling is voor mij geen optie.Ik heb daar geen zin in en ik ben niet bereid om hier geld voor uit te geven.Daarnaast kan het toch niet zo zijn dat de enige voorwaarde om deze processor te draaien,waterkoeling is.
Mochten er toch nog suggesties zijn dan hoor ik dat graag.

Groetjes

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:00

MAZZA

Barbie is er weer!

Maakt het koelblok wel goed contact :? Probeer er anders eens koelpasta tussen te smeren als je dat nog niet hebt...

Vooral omdat je je poten niet verbrandt aan het koelblokje ;)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Als hij zulke hoge temperaturen aangaf heb ik hem uit gezet en heb mijn vingers op de koelribben tegen de zijkant van de processor tegen het moederbord aan gehouden.Als deze temperaturen waar zouden zijn had ik mijn vingers verbrand en dit was dus absoluut niet het geval.
Ehmm... het kan dus ook dat je koeler verkeerd zit; dan wordt het koellichaam niet warm en de cpu dus extra warm...

edit: maarre, als je dezelfde problemen zoals je zegt al in andere topics hebt gezien, waarom post je daar dan niet?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:43
Tja, weer zo'n warmtetopic wat nergens op slaat...

Elke sensor meet weer anders, en een athlon mag warm worden. Asus staat er nou eenmaal bekend om dat ze hoge temperaturen weergeven, en dat PC Probe is nou ook niet echt het beste stukje meetsoftware wat er is :X

Zoals je zelf al zegt: dat ding draait stabiel, blijf er dan gewoon met je tengels vanaf.

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:00

MAZZA

Barbie is er weer!

_JGC_ schreef op 23 september 2002 @ 19:43:
Zoals je zelf al zegt: dat ding draait stabiel, blijf er dan gewoon met je tengels vanaf.
Wat zou het leven saai zijn in tweaker land als iedereen er zo over dacht :)

Verwijderd

Topicstarter
Het was voor mij de eerste kker dat ik iets op tweakers zet vandaar dat dit Topic op de verkeerde plaats zou kunnen staan maaruh,Mazza en John Glenn,ik kan inderdaad nog eens kijken of de pasta wel de warmte goed overbrengt.Dankjullie voor de suggestie.Verder heb ik nog een system cooler gezien die vanaf de videokaart naar boven kan laten blazen.Deze wordt in één van de open slots aan de achterkant gemonteerd en dan heb ik denk ik echt alles er aan gedaan of niet?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel wat duidelijker gemaakt.. Check evt de FAQ Forumgedrag :)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Zo'n slot cooler levert relatief weinig op. Nuttiger is het dat rooster voor-onderin met een ijzerzaagje te verwijderen. Dan kan die fan voluit blazen. En dan zou je echt genoeg moeten hebben aan flow.

* John_Glenn heeft pas geleden een systeem in een HQ08 gebouwd, voor zn zus...

Ik snap nog steeds die twee fan gaten bovenin niet - die zijn alleen bruikbaar voor HDD koelen. Niet heel erg nuttig als kastkoeling iig.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

John_Glenn schreef op 23 september 2002 @ 20:49:
Ik snap nog steeds die twee fan gaten bovenin niet - die zijn alleen bruikbaar voor HDD koelen. Niet heel erg nuttig als kastkoeling iig.
Vroeger was het anders, maar tegenwoordig stijgt warme lucht.

Normaal laat je um voor onderin koude lucht aanzuigen en via de bovenkant en voeding en achterkant fan er weer uitblazen. Zo krijg je een duidelijke luchtstroom die ook langs de processor gaat.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

OzBoz schreef op 23 september 2002 @ 22:37:
[...]

Vroeger was het anders, maar tegenwoordig stijgt warme lucht.

Normaal laat je um voor onderin koude lucht aanzuigen en via de bovenkant en voeding en achterkant fan er weer uitblazen. Zo krijg je een duidelijke luchtstroom die ook langs de processor gaat.
LOL :) Jokkebrok... dat was vroeger helemaal niet anders!

Maar je hebt gelijk - ik zal wat meer toelichting geven. Als je de HQ08 kasten kent dan val je nl. om van verbazing. Die hebben een twee-compartimenten opbouw. De voeding en de 5x 5.25" plekken en de tweede HDD-cage zitten in een apart compartiment in de kast. De airflow onderuit kan daar bijna onmogelijk ooit komen (ja, door de voeding heen; of door een gat dat compleet met voedings- en IDE-kabels wordt volgestopt).

Een plaatje zou handig zijn... als je het echt wil weten, zoek maar naar Aopen HQ08 reviews...

In ieder geval zijn die twee fanholes alleen nuttig om de tweede HDD-cage te koelen...

edit: kon het niet laten - even een plaatje opgepikt: http://www.hardtecs4u.com...8/einbauplatznetzteil.jpg

je ziet daar de stek van de voeding. Het gat ervoor wordt echt volledig gevuld met kabelsalade - trust me. Dus die twee fan mounts bovenin.... :?

• OzBoz

OzBoz

John_Glenn schreef op 23 september 2002 @ 22:58:
[...]

Een plaatje zou handig zijn... als je het echt wil weten, zoek maar naar Aopen HQ08 reviews...
Dank voor je toelichting :) Maar dat had ik ook met mijn oude kast inderdaad... ben ook erg blij met mijn nieuwe.. helft zo hoog en 3x zo efficient. Het was ff prutsen maar de meeste kabels heb ik aardig uit de weg kunnen halen. Maar begrijp nu je comments.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

John_Glenn schreef op 23 september 2002 @ 22:58:
Maar je hebt gelijk - ik zal wat meer toelichting geven. Als je de HQ08 kasten kent dan val je nl. om van verbazing. Die hebben een twee-compartimenten opbouw. De voeding en de 5x 5.25" plekken en de tweede HDD-cage zitten in een apart compartiment in de kast. De airflow onderuit kan daar bijna onmogelijk ooit komen (ja, door de voeding heen; of door een gat dat compleet met voedings- en IDE-kabels wordt volgestopt).
Dat valt zeker wel mee, als je alles verstandig aansluit en rounded kabeltjes gebruikt. Ik heb zelf ook een HQ08 (check BP6 4ever in mijn sig) met een 120mm fan vooronder en twee 80mm fans bovenachter. De temperaturen schelen wel tot rond de 10 graden, het kán dus wel :)

Verwijderd

Die temperaturen zijn voor mijn pc (dondervogel 1GHz) gewoon normaal als ie stressed is, dan is ie tussen de 70-75 graden. Met de orginele boxed cooler van AMD werkt ie maarliefst 92 graden idle.

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 08:08:
Die temperaturen zijn voor mijn pc (dondervogel 1GHz) gewoon normaal als ie stressed is, dan is ie tussen de 70-75 graden. Met de orginele boxed cooler van AMD werkt ie maarliefst 92 graden idle.
Grijns.. dan zou ik volgens mij eerder gaan twijfelen aan de meting ensich dan aan de cooler die erop zit. Nu ben ik niet echt op de hoogte van de specs van dondervogels. Maar als het werkelijk 90 graden is, wellicht een idee om je boiler erop aan te sluiten.. Makkelijk voor je warme water.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik ken dus iemand die er een heeft, en heb er al plaatjes van gezien.
waarom zaag je dat gat niet uit??
dan dump je bovenin die set coolers erin en je temp zal echt dratisch dalen.

ik heb zelf een bigtower (alternate Homeline), en de cooler achter bovenin was losgegaan (vraag niet hoe) en de temperatuur steeg ongeveer 5 tot 10 graden.

edit: ennuh, gooi PC Probe weg en installeer MBM5

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1