Help! kernel panic

Pagina: 1
Acties:

• Boxed
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-04 14:36

Boxed

Is een vliegtuig...

Topicstarter
Net suse linux 7.2 1 dag geinstalleerd en vandaag (de volgende dag dus) de volgende error:

"Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:07"

Aangezien ik nog een redelijke Linux n00b ben heb ik geen idee wat ik hiermee aan moet, het is al wel ongeveer de 3e keer dat ik deze minder prettige melding krijg voorgeschoteld. De vorige keren heb ik gewoon linux er overheen geknald, maar het moet toch anders te doen zijn zou je zeggen.

Mocht de info nog van enig nut zijn: ik maak gebruik van reiserfs
(btw, wat is het beste fs on linux op te zetten eigenlijk?)

A good landing is one from which you can walk away. A great landing is one after which you can still use your airplane

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hmm, geen idee. Ik had wel ooit eens ergens gelezen dat het af te raden is de root-partitie als ReiserFS te formatteren. Het schijnt dat bepaalde kernels moeilijkheden hebben die partities goed te herkennen (er bestaat ook zoiets als een ReiserFS-patch ergens).

Misschien is het beter Ext3 te gebruiken, die is tenminste backwards-compatible. En anders / als Ext2 en de overige partities als ReiserFS. Ik kan er nu zo snel echter niets over vinden..

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Vermoedelijk heb je ondersteuning voor ReiserFS niet in je kernel zitten. Ondersteuning in de vorm van een module is niet genoeg, aangezien die module dan op de schijf terechtkomt waar je alleen bij kan door de module te gebruiken :). ReiserFS is in principe goed, maar als je er problemen mee hebt dan zou ik gewoon eens kijken naar ext2 of ext3. Voor thuisgebruik is daar niets mis mee en je kunt later heel makkelijk van ext2 naar ext3 overstappen als je dat zou willen. Ext2 is nog altijd het standaard filesystem voor GNU/Linux, dus dat zou wel moeten werken...al kun je ook per ongeluk ext2-ondersteuning modulair maken in je kernel.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 11:27
Lijkt op een bad cluster :) imo

Verkeerd gelezen.. :/

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
Boxed schreef op 23 september 2002 @ 19:29:
Net suse linux 7.2 1 dag geinstalleerd en vandaag (de volgende dag dus) de volgende error:

"Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:07"

Aangezien ik nog een redelijke Linux n00b ben heb ik geen idee wat ik hiermee aan moet, het is al wel ongeveer de 3e keer dat ik deze minder prettige melding krijg voorgeschoteld. De vorige keren heb ik gewoon linux er overheen geknald, maar het moet toch anders te doen zijn zou je zeggen.

Mocht de info nog van enig nut zijn: ik maak gebruik van reiserfs
(btw, wat is het beste fs on linux op te zetten eigenlijk?)
1 - Die error die je krijgt komt waarschijnlijk doordat je je kernel hebt gecompiled zonder ondersteuning van het filesystem waar je systeem op loopt (in jouw geval dus reiserfs). Mischien heb je een bootdisk gemaakt maar anders _denk_ ik dat er niet veel anders op zit dan herinstaleren en ditmaal (als je nog je kernel wilt hercompilen ;)) de goede filesystems (of gewoon allemaal voor de zekerheid ;) in je kerneltje te bakken...

2 - Ik heb geen ervaring met de filesystems van linux, maar ik gebruik altijd ext2 en mischien dat men mij ooit nog weet te overtuigen om iets anders te gebruiken maar voorlopig ben ik dik tevreden met ext2 :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:34
Opnieuw installeren omdat je kernel toevallig dat FS niet heeft? Kom nou...je moet gewoon met de rescue disk booten, daar staat wel een kernel op die reiserfs heeft mag ik hopen. Als je dan vanaf de CD start met 'root=/dev/hdaX' met X het nummer van de rootpartitie, dan kun je als het goed is gewoon inloggen, een andere kernel maken of kiezen (kan vast in yast2) - een met ReiserFS natuurlijk :) en daarna 'lilo' nogmaals runnen en rebooten.

Yep, dat is een mondvol Linux-commando's als je newbie bent. Als er nog niets boeiends op staat kun je op zich ook herinstalleren - nodig is het echter (als je weet hoe het moet) zeker niet.

Verwijderd

odysseus schreef op 23 september 2002 @ 19:48:
Vermoedelijk heb je ondersteuning voor ReiserFS niet in je kernel zitten. Ondersteuning in de vorm van een module is niet genoeg, aangezien die module dan op de schijf terechtkomt waar je alleen bij kan door de module te gebruiken :).
initramfs? Gebruik ik al een jaar ofzo, erg handig, nooit meer dingen vast-in-de-kernel, alles een module! :Y).

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 20:37:
initramfs? Gebruik ik al een jaar ofzo, erg handig, nooit meer dingen vast-in-de-kernel, alles een module! :Y).

Zit ik er erg ver naast als ik denk dat SuSE 7.2 geen gebruik maakt van initramfs?

* odysseus ziet ook wel voordelen aan het vast-in-de-kernel plaatsen van bepaalde zaken...al is initramfs wel een goed idee geweest.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Ik vraag me af: wanneer krijg je die panic?

Dan bedoel ik dus: is het telkens de eerste keer dat je je computer uitzet en weer SuSE boot, of is het meer willekeurig, dus bijvoorbeeld pas na drie keer uitzetten/booten?

In het eerste geval -> bug van SuSE: wel kunnen installen op ReiserFS, maar dan wel vergeten een ReiserFS-enabled kernel te installen (ofzo).

In het tweede geval -> vreemd.

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
Wilke schreef op 23 september 2002 @ 20:26:
Opnieuw installeren omdat je kernel toevallig dat FS niet heeft? Kom nou...je moet gewoon met de rescue disk booten, daar staat wel een kernel op die reiserfs heeft mag ik hopen. Als je dan vanaf de CD start met 'root=/dev/hdaX' met X het nummer van de rootpartitie, dan kun je als het goed is gewoon inloggen, een andere kernel maken of kiezen (kan vast in yast2) - een met ReiserFS natuurlijk :) en daarna 'lilo' nogmaals runnen en rebooten.

Yep, dat is een mondvol Linux-commando's als je newbie bent. Als er nog niets boeiends op staat kun je op zich ook herinstalleren - nodig is het echter (als je weet hoe het moet) zeker niet.
Zoals het tekstje onder mijn naam al zou suggereren heb ik nog niet het guru niveau bereikt, en mijn ervaring is dat ik als ik geen rescue disk maak ik altijd de l*l ben (behalve met gentoo heb ik ontdekt :*)). Ik probeer hier ook van te leren en zo af en toe ook een suggestie te doen zodat ik ooit ook guru mag worden O-)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:34
Guru hoef je daar niet voor te zijn, ben ik ook bepaald niet.

Je kunt vaak gewoon de boot-CD van je distributie misbruiken om mee te booten, en vaak staat daar ook wel een rescue-image op. Zegt SuSE daarover niets in het eerste bootmenu?

Probleem is, ik heb SuSE voor het laatste gebruikt bij versie 4.nogwat of 5.nogwat, dus mijn kennis loopt wat dat betreft nogal achter. Misschien kan iemand met een nieuwere SuSE-versie je beter met de concrete invulling helpen - check eens op IRC bijvoorbeeld, je kunt het altijd proberen.

Sowieso wel vreemd dat SuSE dit blijkbaar toelaat trouwens, dat zou niet mogen gebeuren!

• Boxed
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-04 14:36

Boxed

Is een vliegtuig...

Topicstarter
ok maaruh ik denk dat suse wel is geinstalleerd met reiserfs, omdat ik na de installatie diezelfde dag suse een keer heb kunnen booten zonder problemen. Als ik dus nu "SuSe" probeer te booten vanuit het mooie bootmenu van suse, dan krijg ik heel netjes nog een keer een bootmenu (met dezelfde inhoud) te zien, maar dan minder grafisch en dat blijft zich herhalen als ik "SuSe" blijf kiezen. Als ik dan uit het eerste grafische menu "Linux" boot, kan krijg ik tijdens het booten de "kernel pannic" error

A good landing is one from which you can walk away. A great landing is one after which you can still use your airplane

Pagina: 1