dhcp probleem

Pagina: 1
Acties:

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 07:24
Net Red Hat 7.3 geinstalleerd en nu wil ik internet op mn backend, dit is gelukt met een bridge. Volgens de volgende commando's

ifconfig eth0 down
ifconfig eth1 down
brctl addbr br0
brctl addif br0 eth0
brctl addif br0 eth1
ifconfig eth0 0.0.0.0
ifconfig eth1 0.0.0.0
ifconfig br0 "mijn ip"

nu kan ik gewoon naar buiten pingen op ip, gepingt worden en mn backend heeft ook volledig internet.

Het probleem is dat ik als ik op mn linux bak in mozilla bijv. www.tweakers.net intik dat ik een error krijg: "www.tweakers.net could not be found. Please check the name and try again". Misschien een fout in de /etc/resolv.conf, maar nee dat hebben we gecontroleerd en de nameserver staat goed ingesteld.

de linux bak moet zn ip ook nog van de dhcp server krijgen maar als ik "dhcpcd br0" intik dan duurt het heel lang en vervolgens staat mn bridge niet meer in het lijstje gegenereerd met ifconfig, terwijl mn bridge daar voor het commando wel instond.

Wat ik verder nog vaag vind is dat als ik in /etc/dhcpc/ (de default config dir) kijk dan staan daar geen files, terwijl daar (denk ik) volgens man wel files moeten staan.

Heeft iemand enig idee hoe ik het zo voor mekaar krijg dat mn linux bak ook gewoon gaat werken via dhcp?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 16:34
Hmmm...weet je zeker dat wat je zoekt niet gewoon IP Masquerading is en wil je per se een bridge? M.a.w. kun je bij jouw provider meerdere IP's krijgen en wil je dat de bridge volkomen transparant is, of krijg je maar een IP en moeten de computers daarachter via dat ene IP browsen?

Wat je kunt proberen is DHCP toepassen op eth0 of eth1, de externe kaart van de twee in de bridge in ieder geval. Je bevind je dan in een vrij grijs gebied van wat wel en niet werkt, maar ik heb 't wel eens voor elkaar gekregen iig :)

• Vuurvlieg
ja ik heb 2 ip adressen van mn provider en de bridge moet volkomen transparant zijn..

• Wilke
D'oh!

* Wilke moet beter opletten.

Je zit bij de UT net als ik....Calslaan dus, aha :)

Je moet even opletten dat als je de externe netwerkkaart een IP wil geven deze dus wel bij SNT geregistreerd moet zijn he (dus niet de verkeerde kaart aan de 'buitenkant' hebben zeg maar!) - ik neem aan dat je dat ook hebt. Volgens mij moet het dan werken om eth0 of eth1 gewoon met dhcpcd een IP te laten krijgen, nadat je de bridge hebt gestart. Heb je dat al geprobeerd?

Je moet dan dacht ik de routes zo aanleggen dat het verkeer vanaf de lokale doos niet door de bridge gaat maar via die eth[0|1], ook al zit die stiekem ook in de bridge...zoals ik zei, het is eigenlijk een beetje vaag (je moet een transparante bridge eigenlijk niet ook als 'gewoon' IP gebruiken, maar het kan dus wel met een beetje getweak)

• Vuurvlieg
De externe netwerkkaart (eth1) zou geregistreerd moeten staan aangezien ik de kabels niet omgeplugd heb en ik het eergister werkend had voordat ik een nieuwe install had gedaan.

hoe bedoel je precies nadat je je bridge hebt gestart? ik heb nu internet op mn backend en alles behalve dhcp en name resolving doet het op mn linux, dus dan heb ik mn bridge gestart toch? na de in post 1 beschreven commando's heb ik steeds dit commando gegeven:

dhcpcd br0

zou dit anders moeten?

• Wilke
Een detail: ik zou dat laatste commando (ifconfig br0 <mijnip>) veranderen in 'ifconfig br0 up' - dat ding hoeft nl. helemaal geen IP te hebben (op dat moment).

Als je tot slot dan eens ipv het commando 'dhcpcd br0' intikt 'dhcpcd eth1', volgens mij werkt het dan.

Waarom zo: lokaal dingen naar de bridge sturen is een beetje vaag - welke kant moet 'ie het opsturen? Normaal is dat nl. duidelijk - wat van buiten komt moet gewoon naar binnen en v.v., maar verkeer van de lokale linux-bak...tja, uhmmm beide :? Daar weet 'ie dus volgens mij geen raad mee en zo kun je 'm even hinten welke het moet zijn (je gebruikt dus stiekem toch eth1 als device ook al maakt deze deel uit van de bridge - ik dacht niet dat dit kwaad kon maar ik garandeer niks! :P )

Edit: de hele sequence nog eens dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# Kaarten uitschakelen:
ifconfig eth0 down
ifconfig eth1 down

# Zorgen dat die kaarten geen eigen leven meer leiden buiten de bridge om:
ifconfig eth0 0.0.0.0
ifconfig eth1 0.0.0.0

# Bridge maken
brctl addbr br0
# Netwerkkaartjes in de bridge doen
brctl addif br0 eth0
brctl addif br0 eth1
# Bridge aan
ifconfig br0 up

# Evt als je lokaal wilt browsen eth1 toch een eigen IP geven
# (aanname eth1 = extern en gebruikt DHCP)
dhcpcd eth1

Als dit niet werkt en je vind nog uit hoe het wel werkt laat het weten, dan heeft de volgende gebruiker er ook nog wat aan. Ik heb dit momenteel niet meer op m'n PC staan dus weet niet 100% zeker of ik 't goed doe.

• Vuurvlieg
Helaas werkt het niet, als ik
ifconfig br0 "mijn ip"
vervang door
ifconfig br0 up

dan heb ik wel internet op mn backend maar kan ik mn linux niet meer pingen, en ook kan ik er niet meer pingen: "connect: Network is unreachable"

dhcpcd eth1 doet exact hetzelfde als dhcpcd br0 namelijk lang wachten en mn internet connectie voor zover ik die had vergallen..

als ik de oplossing vindt zal ik het posten

• Wilke
Wacht!!

* Wilke herinnert zich weer hoe hij het in elkaar had geknutseld.

Het kan zo inderdaad niet, maar met een trucje kan het via een omweg.

Nu komt dan ook de hele Linux-truken-doos uit de kast hoor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# Kaarten uitzetten/initten op 0.0.0.0
ifconfig eth0 down
ifconfig eth1 down
ifconfig eth0 0.0.0.0
ifconfig eth1 0.0.0.0

# dhcpcd -T = Wel info opvragen, niets instellen. 
# Info komt bij mij in /etc/dhcpc/dhcpcd-eth1.info,
# check zelf jouw locatie, zou kunnen verschillen
/sbin/dhcpcd -T eth1 

# Bridge aanmaken en kaarten toevoegen
sbin/brctl addbr br0
/sbin/brctl addif br0 eth0
/sbin/brctl addif br0 eth1

# IP-adres van bridge 'statisch' instellen
IPADRES=`grep "IPADDR" /etc/dhcpc/dhcpcd-eth1.info | cut -f2 -d=`
NETMASK=`grep "NETMASK" /etc/dhcpc/dhcpcd-eth1.info | cut -f2 -d=`
GATEWAY=`grep "GATEWAY" /etc/dhcpc/dhcpcd-eth1.info | cut -f2 -d=`
/sbin/ifconfig br0 $IPADRES netmask $NETMASK
/sbin/route add default gw $GATEWAY

Feitelijk gebruik je nu dus geen DHCP, op de UT kom je hier wel mee weg zolang je computer aan blijft staan (i.h.a.), wil je het wat netter doen dan zou je een cronjob kunnen maken die dit scriptje om 4 uur 's nachts ofzo even uitvoert, weet je zeker dat alles blijft werken.

Helemaal perfect is het niet, maar met iets beters heb ik niet kunnen komen tot nu toe...
Pagina: 1