Een CRT met een dode pixel?

Pagina: 1
Acties:

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
Ik heb hier een inmiddels 4 jaar oude Philips 201B (eerste serie) en daar zit tot mijn stomme verbazing een dode pixel in :?

Onderin, recht van het midden is er een pixel "weg" in alle resoluties :?

Ik dacht dat dit alleen bij TFT-schermen kon voorkomen.

Verwijderd

kennelijk niet dus(erg weinig tekst maar het bevat alles naar mijn zin, misschien dat iemand anders hier meer van weet en kan uitleggen :?)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nee, ook bij CRT monitoren kan je een dode pixel hebben, al zijn het er veel minder dan bij TFT schermen.
Is 'jouw' dode pixel trouwens echt dood (zwart) of blijft ie continu 1 kleur (rood/groen/blauw) wat dus veel irritanter is :)

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
Pollewob schreef op 23 september 2002 @ 17:29:
Nee, ook bij CRT monitoren kan je een dode pixel hebben, al zijn het er veel minder dan bij TFT schermen.
Is 'jouw' dode pixel trouwens echt dood (zwart) of blijft ie continu 1 kleur (rood/groen/blauw) wat dus veel irritanter is :)
Hij is echt zwart, gelukkig zit bij bijna op het randje van de taakbalk dus het valt niet echt op :)

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-08 20:24
Ik heb er sinds gister ook een :( precies midden in beeld >:)
Gelukkig valt hij bijna niet op (ben ik ff blij :D)

Verwijderd

volgens mij is het ook, dat dode pixels bij TFT/LCD veel vaker voorkomen omdat ze veel "makkelijker" dood kunnen gaan, flinke druk met je duim ofzo :P

een CRT roeled gewoon, stevig elke hoek beeld, en vooral goedkoop :D

nofi natuurlijk voor de TFT liefhebbers, maar ik ben nu eenmaal een romanticus :P

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

gfo schreef op 23 september 2002 @ 18:19:
nee dat valt idd niet echt op nee midden op je beeldscherm :X
;)

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 11:00
maak er eens een screenshot van :) hehe grapje, nee is kut voor je

Verwijderd

Dode pixels komen voor bij CRT en je hebt in principe geen garantie op (alleen geluk) een nieuwe monitor :( .

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:10

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Zit me toch af te vragen wat er dan technisch stuk is :P
Gewoon korrel fosfor tussen je draden vandaan gedonderd ofzo? :P

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Je hebt 2 soorten dode pixels:
Eentje die er al meteen in zit, een metaalrasterfoutje bv of een fosfor foutje.
En de andere soort moet toch zoiets zijn van beschadiging van de fosforlaag (kan me niet voorstellen dat het metaalraster doorgeslagen is op zo'n plek).

Verwijderd

Ok, ik ga dit nu nog 1 keer zeggen....
Een crt monitor kan GEEN ik herhaal GEEN dode pixel hebben.
Het enige dat kan gebeuren bij een crt monitor is dat het raster verstop raakt om de een of andere reden. Dit is echter geen dode pixel.

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 14:54
gfo schreef op 23 september 2002 @ 18:19:
Maak ff screenshot kunnen wij het ook zien... :+

Verwijderd

Ik zit hier met een 4 jaar oude Dell, en ik heb een dode LIJN lopen. gewoon een horizontale zwarte lijn... :(

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 10:31

bitflusher

flushed die *** pc

ooit eens in een pcm gelezen dat ze daat ook een iliama hadden met dode pixel, het schijnt dat er een stofje in het raster kan komen.

onder het motto don't try this@home hebben ze een flinke laag handdoeken over de beeldbuis gelegd en zijn toe met een rubber hamer gaan rammen het schijnt soms te helpen

k geloof dat ik geen enkele manier mijn aansprakelijk voel voor schade ;)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:51

Klippy

Still Game

Ik heb ook een dode pixel in een Philips 107S die inmiddels boven staat, maar was al vrij lang, maar had ik nooit echt last van, zag je allen als je erop lette, maar komt idd dus voor.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

bitflusher schreef op 23 september 2002 @ 20:02:
ooit eens in een pcm gelezen dat ze daat ook een iliama hadden met dode pixel, het schijnt dat er een stofje in het raster kan komen.

onder het motto don't try this@home hebben ze een flinke laag handdoeken over de beeldbuis gelegd en zijn toe met een rubber hamer gaan rammen het schijnt soms te helpen

k geloof dat ik geen enkele manier mijn aansprakelijk voel voor schade ;)
voor een dode pixel kan dit helpen (alhoewel ik me niet kan voorstellen dat er stof in kan komen aangezien die dingen onderdruk hebben binnenin de beeldbuis , dit ook moeten behouden en dus luchdicht afgesloten zijn)
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 19:53:
Ik zit hier met een 4 jaar oude Dell, en ik heb een dode LIJN lopen. gewoon een horizontale zwarte lijn... :(
hier zal de hamer echter niet helpen lijkt mij :+ (kunt het altijd proberen)

Verwijderd

mn oude monitor 19" iiyama heeft ook een 'dooie pixel', een rode. Meppen heeft geen zin.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 21:10:
[...]

voor een dode pixel kan dit helpen (alhoewel ik me niet kan voorstellen dat er stof in kan komen aangezien die dingen onderdruk hebben binnenin de beeldbuis , dit ook moeten behouden en dus luchdicht afgesloten zijn)

[...]

hier zal de hamer echter niet helpen lijkt mij :+ (kunt het altijd proberen)
Ik hoorde dat je met een goede magneet hem ook terug kan krijgen, ik geloof er niet zo heel erg in eigenlijk, en het mag zoiezo maar heel ff, ander is je monitor eeeuwig paarsachtig :)

Verwijderd

Ik heb al een jaar een dooie pixel in mun provieuw 770.. en hij zit bijna in het midden op een enorm opvallende plek :'(

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 21:36
Het kan dat er vanaf het begin in het raster een gaatje zat. Ik bij Philips een rondleiding gehad, waar ze het machien lieten zien waarmee ze checkten dat alle gaatjes erin zaten. Nou maakt de typische fabrikant ongeveer 1 raster/seconde, met ca. 1 miljoen gaatjes, dus je kunt je voorstellen dat je met ~1 us/gaatje wel eens een rasterfoutje mist.
Maar hoe dat na 4 jaar komt?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Ík heb iets veel ergers, 2 kleine gaatjes in mijn monitor. :'(
Per ongeluk met de zijkant van mijn computer kast tegenaan gebutst, had de monitor nog geen 2 maanden.
Zit links in het beeld heb er niet zoveel last van, wel op een witte achtergrond.

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Ken twee mensen die een Fujitsu-Siemens :r computer hebben met bijhorende Scaleo monitor, zitten meerdere "dode" pixels in beide |:(

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

Verwijderd

Carel schreef op 24 september 2002 @ 12:43:
[...]

Ik hoorde dat je met een goede magneet hem ook terug kan krijgen, ik geloof er niet zo heel erg in eigenlijk, en het mag zoiezo maar heel ff, ander is je monitor eeeuwig paarsachtig :)
hoeft niet noodzakelijk , neefje van mij dacht dat ie lollig was en hield een magneet ,uit een speaker gesloopt of iets anders ( weet niet meer wat , diameter: 5 a 6 cm), voor mijn monitor en verbaasde zich over de mooie kleurtjes.Snel monitor uitgezet , een uurtje uit laten staan en je zag er niets meer van(mazzel gehad misschien :?)

Maar hoe snel moet je dan wel niet zijn met je magneet?Je moet dus lang genoeg een sterkere straal op de punt laten komen waar de dode pixel zit of whah?maar deo je het te lang dan zit het er voor eeuwig?Dan ga ik toch liever verder met een dode pixel :D

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 16:57:
[...]

hoeft niet noodzakelijk , neefje van mij dacht dat ie lollig was en hield een magneet ,uit een speaker gesloopt of iets anders ( weet niet meer wat , diameter: 5 a 6 cm), voor mijn monitor en verbaasde zich over de mooie kleurtjes.Snel monitor uitgezet , een uurtje uit laten staan en je zag er niets meer van(mazzel gehad misschien :?)

Maar hoe snel moet je dan wel niet zijn met je magneet?Je moet dus lang genoeg een sterkere straal op de punt laten komen waar de dode pixel zit of whah?maar deo je het te lang dan zit het er voor eeuwig?Dan ga ik toch liever verder met een dode pixel :D
Meestal degaused een monitor zich :), en dan wordt het magnetisch veld er om heen gereset dus lijkt me dat alles weer terug wordt gezet naar het oude :P.

Ik heb bij me iiyama a702Ht ook een dooie pixel precies op de start bar :).

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:29

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Bij mij zit hij ergens in het midden van het scherm, was al zo dat ik hem kocht, sterker nog dat was waarom ik hem kocht, dat was op een beurs waar ze RMA'tjes van monitoren verkochten, heeft me 100 gulden gekost toen, voor een verder perfecte monitor, das alweer 2 jaar terug denk ik

Breek je nek voorzichtig

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Pollewob schreef op 23 september 2002 @ 17:29:
Bestaan er ook niet-zwarte dode CRT pixels dan?

Verwijderd

ik heb ook zo'n irritantie zwarte pixel ( dood of niet ). Midden in mijn scherm :( . Het was pas na iets meer als 1 jaar ofzo. Het valt meestal niet zo op, alleen als je erop let.

Verwijderd

Volgens mij zitten hier een paar mensen toch crt en tft door elkaar te gooien.
Als bij een crt monitor het raster verstopt raakt, dan heb je daar idd een puntje zitten. Ookal heet dit dan geen 'dode pixel' het is wel iritant.
Dit puntje is altijd zwart, het raster zit immers gewoon verstopt met iets.
Als het puntje een andere kleur heeft, dan is je fosfor laag aangestast, de kans dat dit op de plaats van 1 sub-pixel gebeurt is te verwaarlozen.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
OlafvdSpek schreef op 24 september 2002 @ 18:43:
[...]

Bestaan er ook niet-zwarte dode CRT pixels dan?
Jahwel , maar dat wordt zo duur :). Als je 1000 Monitoren maakt , en stel je voor dat 20 op 100 dooie pixel heeft :). Dna moet je 80 monitoren weggooien en kan je er maar 20 verkopen :P.
Pagina: 1