PC boot niet met 2 ide devices

Pagina: 1
Acties:

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier een ontiegelijk oude pentium 166Mhz staan, met 16 MB ram, waar ik ff win95 op wil zetten en wat office zooi, om op te kunnen typen etc.

Dat ding loopt op zich als een tierelier, heeft altijd in een netwerk op een school gestaan, niks mis mee. Boot van de HD als een gek, ook geen probleem.

Nou wil het geval dat ik die schijf moet formatteren, omdat er geen gegevens mogen achterblijven over de school waar hij vandaan komt (nee: niks illegaals ofzo, maar gaat om vertrouwelijke intel etc...)

Er zit geen CDROM speler in..Dus ik de kast openraggen, ff kijken, ziet er goed uit, moet lukken.. Niet dus. Om de een of andere reden boot ie niet meer zodra ik er een tweede apparaat aan een IDE kabel gooi. Maakt niet uit of het dezelfde kabel is of een compleet andere. Met een apparaat er aan doet ie het wel, met twee doet ie helemaal niks...Ja, de koeling gaat draaien, maar da's dan ook alles.

Ik wil wel ff in de BIOS kijken of daar iets te vinden valt, maar daar kom ik ook niet in...Maar da's een andere zorg, want dat heb ik bij dit ding wel eens gedaan, dus op een of andere manier moet dat zometeen wel lukken.

Mijn vraag dus...zou het idd aan een BIOS instelling liggen dat ik onmogelijk 2 apparaten op de IDE kabels kan aansluiten of is het wat anders??

Bvd. :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
wat dacht je van de jumpers?

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Met jumpers de IDE zo instellen dat ik meer dan 1 apparaat kan aansluiten? Of bedoel je dat ik daar mijn BIOS mee moet resetten?

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-03 21:07
Zijn de termen "master", "slave" en "cable select" je bekend...?

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Ja, die ken ik wel...zo n00b ben ik nou ook weer niet... :)

edit:

en daar ligt het dus niet aan...voor alle duidelijkheid

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:46

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> OM + titelchange

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Sorry LopeZ...wist ff niet waar ie beter kon..bedankt :)

• ESteg
Dat bedoelde JadJong met de jumpers, denk ik :)

Die jumpers staan dus goed op de HD en de CD-Rom?

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Ow zo. idd...ja, de jumpers staan goed HD is master, CD ROM is slave...en ik heb het ook al met CS geprobeerd, maakt niks uit.

• ESteg
Die CD-Rom speler werkte op zich goed? Bij het installeren misschien een kabel ergens los- / scheefgetrokken (voeding naar mobo bijv.)?

En waarom zou je het andere IDE-kanaal trouwens niet gebruiken voor de CD-Rom speler?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staat de hdd zeker weten op Master? Er is ook zoiets als "single" en "stand alone master" :)

Wat gebeurt er precies als je de CDROM aansluit en de PC weigert te booten? Zie je een foutmelding? Of blijft hij ergens hangen? Wanneer precies?

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Er zitten geen scheven kabels/fout aangesloten, dat weet ik zeker. En ESteg, ik gebruik dus die tweede IDE al voor mijn CD ROM, maar dat maakt dus helemaal niks uit.

HDD staat 100% zeker op master. Wat er gebeurt is het volgende: Ik druk op aan knop, cooler van proc. begint te lopen zie een blauw scherm van mijn monitor met ACER erin (dus GEEN windows foutmelding!!) en dan loopt ie gewoon vast. Zou niet weten hoe ik in de BIOS kan komen, want ik zie geen scherm waarin ik op DEL/F2 oid kan drukken..

Ben nu ook zo wanhopig dat ik de HD in een andere compu heb gehangen en daar win95 op heb gegooid. Zal zo eens kijken of ik de HD nu weer terug kan plaatsen en dan zonder CDROM booten, dat werkte eerst wel, dus ben benieuwd... :)

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zou als eerste ff uitzoeken hoe je in de bios komt, lijkt me vrij belangrijk.

Ook had ik een tijdje geleden een oude Compaq (ook 200mhz oid) van iemand gekregen. Toen ik m'n oude Mitsumi brander erin hing deed ie niks meer. Daarna geprobeerd met andere cdrom (aopen) en alles ging perfect. Bleek dus achteraf de voeding te zijn, blijkbaar trekt een brander meer stroom dan een normale cdrom (ook als ie niet brandt).

Kortom probeer eens een ander IDE device zoals andere cdrom of andere hd of gooi er eens een andere voeding in. Wie niet waagt wie niet wint ;)

edit: vwb je bios, hou een paar toetsen ingedrukt op je toetsenbord bij het opstarten om een keyboard error te forceren, met een beetje mazzel beland je dan in je bios.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat gebeurt er wanneer je alléén de CDROM aansluit? Probeer anders de HDD detecties in de BIOS op 'AUTO' te zetten ipv op 'USER' oid :)

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Hmm, bedankt jungs voor de suggesties tot nu toe, ga er zo ff mee testen.. :)

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Update:

Ik weet t echt niet meer met dat ding hoor. Ik kreeg m met geen mogelijkheid aan de praat, gisteravond een laatste poging voor ik hem spreekwoordelijk het raam uit wilde gooien, doet ie het ineens wel..Terwijl ik niks anders aangesloten had oid..Echt heel vaag. Snel win95 en Office 97 erop gegooid en hij draait nu als een tierelier :)

* kamstra out

Pagina: 1