Toon posts:

[lfs] gnome terminal werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb over dit onderwerp al de topic van Bionik gelezen:

[rml][ gentoo, gnome2] geen terminal werkend[/rml]

deze heeft niet geholpen

In Gnome2 wil gnome terminal niet opstarten als ik als user werk. Als root werkt gnome-terminal normaal. Ik krijg de volgende foutmelding:

There was an error creating the child process for this terminal: Succes

Als ik via xterm (werkt normaal) gnome-terminal opstart krijg ik de volgeden foutmeldingen:

wrong permissions for /tmp/orbit-user

owner of /tmp/orbit-root is not the current user

Ik heb de /tmp directory al leeggemaakt, maximale permissies aan /tmp gegeven, maximale permissies aan /tmp/orbit-user gegeven, maar niets heeft geholpen.

Wie heeft er enig idee

Verwijderd

probeer het eens onder root op te starten werkt dit wel dat MOET het een rechten probleem zijn

denk dat de rechten van de bestanden niet goed staan

Verwijderd

Topicstarter
Ik vrees ook dat het een rechten probleem is (root start normaal op). Ik heb de volgende dirs al gechecked (als iemand nog meer ideeen heeft hoor ik het graag)
/tmp (naar 777)
/usr/tmp (777)
/home/user (user is eigenaar van alle bestanden incl. verborgen)
/var/spool (777)
/var/log/wtmp (664)
/var/run/utmp (664)

Verwijderd

Topicstarter
Die verrekte gnome-terminal werkt nog steeds niet :( . Ik heb ondertussen strace geinstalleerd, om iets meer te weten te komen. Hier is het laatste deel van de output:

1710 stat64("/dev/ttyp1", {st_mode=S_IFCHR|0666, st_rdev=makedev(3, 1),
...}) = 0
1710 getuid32() = 1001
1710 chown32(0xbfffbaec, 0x3e9, 0) = -1 EPERM (Operation not
permitted)
1710 fork() = 1712
1710 wait4(1712,

1001 is de id van de user waarmee ik gnome-terminal wil opstarten, en 1712 is de PID van gnome-pty-helper. Ik ben er alleen nog niet achter welke dir de rechten van veranderd moet worden chown(0xbfffbaec, 0x3e9, 0).

Ik heb inmiddels de hele gnome-installatie verwijderd en alles opnieuw geinstalleerd, maar het probleem blijft hetzelfde.

Ben ik nou }:O of zit hier echt wat fout.

Verwijderd

Maximale permissies geven is niet voldoende voor /tmp. Ik dacht dat het voor iedere distributie inmiddels gesneden koek is om een sticky bit op de map /tmp te plaatsen, maar ik kan mij vergissen.

root@artix:~# ls -dl /tmp
drwxrwxrwt 4 root root 4096 Sep 27 15:24 /tmp

wat er binnen de /tmp-map gebeurt met het aanmaken van bestanden en hun permissies moet je niet mee gemoeid zijn. Ik vermoed dat dit je een stap verder zal brengen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor reactie. Ik heb gelijk ff gechecked of de sticky bit goed stond, maar wat dat betreft staat alles goed.

Ik begrijp overigens nog steeds niet wat gnome-terminal in /tmp/orbit-root te zoeken heeft, terwijl /tmp/orbit-user gewoon bestaat (en gebruikt/aangemaakt wordt door programma's als Linc)
Pagina: 1