Geheugen slijt?

Pagina: 1
Acties:

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een crucial 256mb pc-2100 reepje in mijn pc zitten. (gekocht 01/02)
Nu lijkt het erop of het geheugen niet meer om kan gaan met hogere fsb setting.

Eerst liep mijn pc (unlockte XP1600+ ) zonder problemen op 11*145, tijdens de zomerse dagen had ik hem voor de zekerheid terug gezet op 11*140 maar de laatste tijd krijg ik in windows regelmatig de melding als windows is opgestart dat hij gaat afsluiten of dat het registry problemen heeft (win98se). Afgelopen weekend heb ik de pc maar terug gezet naar 12 * 133, tot nu toe zonder problemen.
Het geheugen loopt trouwens wel op Cas 2 en alle timings op zo snel mogelijk, Crucial geheugen moet dat toch makkelijk aankunnen lijkt me.

Is mijn geheugen langzaam aan het overlijden?

(complete specs zie sig)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zou best aan stof kunnen liggen, ff zuigen :)

edit:

Bedoel dus dat door de stof de temperatuur hoger wordt...

Verwijderd

Dat zou ik nu ook wel es willen weten, slijt je ram drastisch als je pctje is overgeklocked?

• pagani
  • Niet online
In principe zou ram niet moeten slijten, aangezien de schakeling puur elektronisch is. Wat wel kan is dat delen van je geheugen kapot gaan door een te hoge FSB, dan moet je er een memcheck progje over laten gaan en kijken of er wat uit komt. Maar zou eerst ff kijken hoe stoffig je mobo is... (en check dan gelijk de lagen stof op je koelers ff)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
johnnyv.nl schreef op 23 september 2002 @ 15:54:
In principe zou ram niet moeten slijten, aangezien de schakeling puur elektronisch is.

Niet helemaal mee eens.. Ook electronica kan slijten.
Dat gebeurt overigens voornamelijk onder invloed van temperatuur. (de dikte van de sporen verminderd, en dat soort zaken).

Dus ja, theoretisch kan het :)

• hjs
  • Niet online
Mijn kast is niet overdreven stoffig, en is recent nog ontstoft.

http://www.memtest86.com/ is een goede checker?

Verwijderd

Twynn schreef op 23 september 2002 @ 15:58:

[...]

Niet helemaal mee eens.. Ook electronica kan slijten.
Dat gebeurt overigens voornamelijk onder invloed van temperatuur. (de dikte van de sporen verminderd, en dat soort zaken).

Dus ja, theoretisch kan het :)
En niet te vergeten de dotering van je geheugen halfgeleider materiaal (P en N materiaal), dat kan door te hoge temperatuur veranderen.

MTB (mean time between failure) is heel erg temperatuurafhankelijk, zeker bij elektronica, omdat de eigenschappen (halfgeleider) physisch veranderen je P en N materiaal gaat meer diffunderen (halfgeleider materialen gaan zich vermengen).

• pagani
  • Niet online
Lijkt me alleen stug dat geheugen al zo snel slijt...

• VTec
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 10:53
Volgens mij kun je alvast een graf gaan graven voor je geheugen ;)

Go Through Your Heart Shakra Into Your Cave, And Find Your Power Animal

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-08 00:22
hjs schreef op 23 september 2002 @ 16:00:
Mijn kast is niet overdreven stoffig, en is recent nog ontstoft.

http://www.memtest86.com/ is een goede checker?
Jup memtest86 is prima.

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op 23 september 2002 @ 16:06:
Lijkt me alleen stug dat geheugen al zo snel slijt...
Als het oververhit geraakt is (en mischien al vantevoren op het randje stond), dan kan dat best wel.

Je kent dat mischien wel bij processoren, een P4 is zo goed als die ene transistor, doet deze het niet meer goed, dan heb alleen nog maar een beetje zand (SI) in handen.

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 16:10:
[...]

Als het oververhit geraakt is (en mischien al vantevoren op het randje stond), dan kan dat best wel.

Je kent dat mischien wel bij processoren, een P4 is zo goed als die ene transistor, doet deze het niet meer goed, dan heb alleen nog maar een beetje zand (SI) in handen.
Maar z'n geheugen doet het dus nog wel, kan alleen op een mindere FSB draaien... En dat een P4 kan veranderen in waardeloos zand, daar weet ik alles van :P

• hjs
  • Niet online
Vanavond even goed getest met memtest86.
Het probleem is de DDR Ram Command Rate zodra ik die op 1T zet geeft memtest fouten :( De rest staat wel gewoon op Cas 2, 4way etc.

Verwijderd

Sinds wanneer wordt geheugen ook al warm? bij mij is het gewoon kamertemperatuur hoor en niet hoger.

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 08:16:
Sinds wanneer wordt geheugen ook al warm? bij mij is het gewoon kamertemperatuur hoor en niet hoger.
Zet je FSB maar eens flink omhoog, en ga dan een leuke mayaof 3dsmax render doen, kun je grillen :)

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op 23 september 2002 @ 16:11:
[...]

Maar z'n geheugen doet het dus nog wel, kan alleen op een mindere FSB draaien... En dat een P4 kan veranderen in waardeloos zand, daar weet ik alles van :P
Ik heb hier een PIII 600EB liggen die tegenwoordig max. 450 aankan. Die processor doet het dus ook nog wel op een mindere FSB, maar voor hoelang? (Lang waarschijnlijk, hij ligt in een doosje niets te doen.)

Verwijderd

Jep, ik ken dit probleem :(

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:08
In het grote Die-hard-oc' forum is dit al vaker besproken: geheugen slijt, net zoals bepaalde andere zaken :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Ja maar niet zo snel! Je kan wel je geheugen een beetje uitblazen waardoor je niet meer zo snel kan clocken.

Verwijderd

Jawel, zo snel was het bij mij ook gegaan met een module :P

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
hjs schreef op 23 september 2002 @ 21:08:
Vanavond even goed getest met memtest86.
Het probleem is de DDR Ram Command Rate zodra ik die op 1T zet geeft memtest fouten :( De rest staat wel gewoon op Cas 2, 4way etc.
Ik heb PC2100 CAS2 geheugen van Infineon, 2x256Mb. Ik moet het ook op 2T command zetten, want bij 1T krijg ik problemen, al op 133MHz. Dat is op zich niet zo heel erg, want je zult er geen drastische performanceverschillen door krijgen, vooral niet omdat je de rest wel op z'n snelst hebt staan. Wanneer je meerdere dimmen in je PC zet en als die daarbij ook nog double sided zijn, dan moet je de timing wat relaxen. Er moeten namelijk meerdere chips aangestuurd worden en dan krijg je eerder problemen met de timing. Ik heb zelf de geheugentiming op normal staan bij 145fsb, omdat ik bij fast, faster of fastest toch af en toe een "geheugenfoutje" heb, en dat wil ik absoluut niet. Aangezien mijn athlon 1600+ nu denkt dat ie een 1800+ is, is de overall system performance stukken beter dan ervoor. Ik heb wel overal vette koeling op zitten, want te hoge temperaturen verkorten de levensduur, net zoals mensen die sigaretten roken. ;)

Ik heb overigens de rest wel op z'n snelst/best, zoals de bank interleave en queue depth etc.

• hjs
  • Niet online
Vanavond nog wat getest.
147 * 11 geeft ook geen enkel probleem als ik memtest86 draai :D
maar voor de zekerheid heb ik hem nu maar op 140 * 11.5 gezet.

Merk wel dat mijn 3dmark iets langzamer is.
met 12*133 zat ik op ongeveer 9500
met 11.5 * 140 zit ik op ongeveer 9600
en met 11 * 145 zit ik op ongeveer 9700 punten
Geen schokkende verschillen, maar ze zijn er wel. ;)

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

1T trekt mijn geheugen ook niet, krijg iets van 354664 fouten tijdens de memtest dan :), maar de rest trekt ie wel op de max. weten jullie wat dat 1T commando betekent dan? de doorvoersnelheid werd wel wat hoger hiermee, maar ik heb nog nooit geheugen gezien welke dat trekte...

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
-foutje- niet goed gelezen...
Pagina: 1