Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] leds aansturen via printerpoort met timeinterval

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er al in 2 topics over gelezen (zijn nu overigens op slot: LPT gestuurd leds en prog om LTP aan te sturen)

Hierin staan een paar programmatjes om leds te laten knipperen (dacht met visual basic). Maar wat ik wil is zo'n soort programmatje maar dan met een soort timetable (zoals flash enz). Zodat je kan zeggen op 0,5 sec led 1n aan en op 0,55 led 1 uit en op 0,552 sec led 4 aan en die op 0,600 uit) Dit is maar gewoon een bedacht iets, maar ik wil dus iets met dit pricipe.

Ik ben niet echt thuis is visual basic en andere programmeer talen, dus als iemand mij hiermee kan helpen?! heel graag

Dan uiteindelijk waar heb ik 't voor nodig: (beetje lastig uit te leggen) Ik maak op school een PWS over het aansturen van leds op de computer: Er staan 5 leds ronddraaiend iets (nog te bouwen). Als dit dan met een as hard ronddraaid zou je een woord kunnen vormen, maar dan moet je de timing van het aan en uit gaan van de leds erg goed uitkienen. Dit is dus eigenlijk het hele verhaal!

Probeer nog ff tekeningetje voor de 'duidelijkheid'
code:
1
2
3
4
5
6
7
   |------|  <-5 ledjes op een rij:       
   |
   |
   |
 -------                                                  
|mortor |
 -------

(sorry, misschien in foute topic zie ik net!)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter: Ik heb even een tag [EL] in je titel gezet. Hou je de volgende keer a.u.b. aan de richtlijnen zoals die in Lees dit eerst voordat je een topic opent! staan aangegeven.

Leg mij ook eens uit waarom dit geen huiswerktopic is dat moet worden gesloten?

Verwijderd

Lachen, is een beetje als die 3D displays met een snel ronddraaiend LCD scherm :P

Leuk!!! Alleen ik weet niet (uhm denk niet) dat de timing van een PC scherp genoeg is om precies b.v. elke 10 graden die de as draait de LEDs te updaten... Je zou moeten syncen op een indexpuls van de as, zodat de computer "weet" waar de as is, en vooral hoe snel de as draait. Daarna moet hij de tijd tussen 2 index pulsen b.v. delen door 20, en dan steeds om deze tijd 20x de LEDs updaten, waarna het circus zich herhaalt???

Klinkt wel leuk... Weet niet of een PC zo exact timen kan... Ik zou liever denken aan een mcirocontroller, daarmee is het "piece of cake"....

Verwijderd

AcouSE schreef op 23 september 2002 @ 16:11:
...

Omdat het gebruikt kan worden in kewle casemodz??? :P

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 16:13:
[...]
Omdat het gebruikt kan worden in kewle casemodz??? :P

Een motor met een instabiele propellor in mijn kast, mooi niet... veels te veel lawaai en geschud.

Maar ehm, kun je niet een stappenmotor gebruiken die je op de e.o.a. manier stuurd met de parallele poort en zo synchroniseerd met de leds?

(ik brainstorm maar wat)

Verwijderd

AcouSE schreef op 23 september 2002 @ 16:15:

[...]

Een motor met een instabiele propellor in mijn kast, mooi niet... veels te veel lawaai en geschud.

Maar ehm, kun je niet een stappenmotor gebruiken die je op de e.o.a. manier stuurd met de parallele poort en zo synchroniseerd met de leds?

(ik brainstorm maar wat)
Jaaa bis bis!!! daarmee breng je de ongeregeldheid van de PC terug in het systeem, en zo wordt het geheel weer lineair... :9

Alleen dat ding moet wel 50 toeren of meer maken.... wordt misschien wat bont voor een stappenmotor...

Ik zou er gelijk een microtje insmijten :P

edit: Een serieus probleem kan zijn hoe je de 5 LEDs overbrengt naar de "wal", met sleepcontacten ofzo :?

Blijft wel lastig denk ik om dat mechanisch netjes te maken....

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Gewoon met draadjes doen, en dan een slag vooruit gevolgd door een omwenteling achteruit... :P

Verwijderd

de timing is volgens mij niet zo'n probleem, ik d8 dat je in bijv visual basic tot op de miliseconde je printerpoort kan aansturen (via dlport I/O). als die motor van jou in 50 miliseconden 1 rondje draait zorg je gwoon dat je prog om de 25 miliseconde de leds veranderd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 16:23:
de timing is volgens mij niet zo'n probleem, ik d8 dat je in bijv visual basic tot op de miliseconde je printerpoort kan aansturen (via dlport I/O). als die motor van jou in 50 miliseconden 1 rondje draait zorg je gwoon dat je prog om de 25 miliseconde de leds veranderd.
Ja je kunt delays AANVRAGEN, maar of die timing ook zo exact klopt? Anyway, je zou de applicatie blocking calls kunnen laten uitvoeren, dan ben je altijd wel op tijd denk ik. Dus for/next lusjes in plaats van Sleep(n) enzo.

Verwijderd

Het beste kun je de syncronisatie doen met een soort infrarood lichtsluis, of anders met een systeempje dat bij elke omwenteling een sync-puls afgeeft. Alleen op die manier blijft je systeem altijd goed staan.

Trouwens, er is hier pas nog een topic over geweest met een hoop interessante ideeen, ik zou dus zeggen, kijk eens in de search ;)

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE schreef op 23 september 2002 @ 16:11:
Topicstarter: Ik heb even een tag [EL] in je titel gezet. Hou je de volgende keer a.u.b. aan de richtlijnen zoals die in Lees dit eerst voordat je een topic opent! staan aangegeven.
Oké, doe ik de volgende X
Nou, ik had 't er net zogoed niet bij kunnen zetten zodat niemand zou weten of 't huiswerk was, maar wat maakt 't uit? is niet de bedoeling dat iemand dat ding voor mij gaat bouwen en ik een goed punt haal. Ik heb alleen maar tips en misschien wat uitleg nodig >:)
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 16:12:
Lachen, is een beetje als die 3D displays met een snel ronddraaiend LCD scherm :P

Leuk!!! Alleen ik weet niet (uhm denk niet) dat de timing van een PC scherp genoeg is om precies b.v. elke 10 graden die de as draait de LEDs te updaten... Je zou moeten syncen op een indexpuls van de as, zodat de computer "weet" waar de as is, en vooral hoe snel de as draait. Daarna moet hij de tijd tussen 2 index pulsen b.v. delen door 20, en dan steeds om deze tijd 20x de LEDs updaten, waarna het circus zich herhaalt???

Klinkt wel leuk... Weet niet of een PC zo exact timen kan... Ik zou liever denken aan een mcirocontroller, daarmee is het "piece of cake"....
Euhm, dit is ook een idee. Maar gaat denk ik een beetje te ver, mijn bedoeling is om gewoon ergens een 'constante' motor op de kop te tikken zodat 't redelijk te timen is en dan alleen de pc aan de ledjes koppelen.
AcouSE schreef op 23 september 2002 @ 16:15:

[...]

(ik brainstorm maar wat)
Dit is eveneens voor mij als programmeer n00b te moeilijk :P Daarom liever gewoon een goede motor en timing
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 16:18:
[...]
edit: Een serieus probleem kan zijn hoe je de 5 LEDs overbrengt naar de "wal", met sleepcontacten ofzo :?
Ja, daar heb ik al aan gedacht, de ground gaat door de as van de motor en ik maak 5 geisoleerde verdikkinkjes op het verlengde van de as. en zo het signaaltje dus met een sleepcontact aan 'wal' krijgen!

(bedankt trouwens voor je fanatieke reacties! :D
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 16:26:
[...]

Ja je kunt delays AANVRAGEN, maar of die timing ook zo exact klopt? Anyway, je zou de applicatie blocking calls kunnen laten uitvoeren, dan ben je altijd wel op tijd denk ik. Dus for/next lusjes in plaats van Sleep(n) enzo.
Wat houd dit precies in?!
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 16:35:
Het beste kun je de syncronisatie doen met een soort infrarood lichtsluis, of anders met een systeempje dat bij elke omwenteling een sync-puls afgeeft. Alleen op die manier blijft je systeem altijd goed staan.

Trouwens, er is hier pas nog een topic over geweest met een hoop interessante ideeen, ik zou dus zeggen, kijk eens in de search ;)
Klinkt allemaal leuk, maar is denk ik allemaal te ingewikkeld voor me profiel werkstuk.....

Die topic kan ik niet vinden, ik weet niet of jij die topic over die klok bedoelt?! (Schrijf-in-de-lucht klok ook programmeerbaar?) dit is een beetje hetzelfde idee, alleen dan met een processortje erop die de tijd maakt, zodat je geen contact met 'wal' moet hebben. En dit is een klok, en ik wil dus iets met woorden via de pc maken.

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
In visual basic kan je wel werken met een timer, maar zodra je die timer aan stuurt zit je programma op slot. dat is dus best wel lulig, daarom heb ik in mijn programma lptcontrol gewoon een lus gebruikt, die je kan aanpassen zodat je het langer of korten kan laten duren, maar een precieze tijd dat is niet een van de opties. Porbeer het anders een bij programing en webscripting. En als je een oplossing weet kan ik het er wel weer in breien.

Verwijderd

fleppuhstein schreef op 23 september 2002 @ 18:10:
In visual basic kan je wel werken met een timer, maar zodra je die timer aan stuurt zit je programma op slot. dat is dus best wel lulig, daarom heb ik in mijn programma lptcontrol gewoon een lus gebruikt, die je kan aanpassen zodat je het langer of korten kan laten duren, maar een precieze tijd dat is niet een van de opties. Porbeer het anders een bij programing en webscripting. En als je een oplossing weet kan ik het er wel weer in breien.
dat is wat ik bedoel met "blocking calls"....

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 12:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Hmm, ik was ook bezig met zo'n programma dus:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~a.o.r.broek/tweak/poortprog.png
Klikkerdeklik

En daarmee kan je dus al je 'pause' gebruikt wel een soort 'tijdbalk' maken. Maar zoals al is gezegt kan het zijn dat het niet helemaal synchroom gaat lopen. Daar heb ik al wel een oplossing voor om dat te voorkomen:

Timer() geeft de tijd nauwkeurig aan, als je het programma dan laat wachten totdat er een 1ms om is (!) dan loopt het wel synchroom. Als al je commando's langer dan 1 ms gaan duren gaat het programma de mist in maar voordat wat jij wilt gaat dit prima.

Ik was er deze week weer ff mee aan de slag gegaan en ga dat nu ook doen, dus als je interesse hebt moet je het maar zeggen (lijkt me iig eenvoudiger proggen dan in VB).

offtopic:
Overigens ga ik het zelf gebruiken voor een soort van bay-bus. Het wordt ook mogelijk om met 'if''s te werken ;)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
LauPro schreef op 23 september 2002 @ 19:16:
Hmm, ik was ook bezig met zo'n programma dus:
[afbeelding]
Klikkerdeklik

En daarmee kan je dus al je 'pause' gebruikt wel een soort 'tijdbalk' maken. Maar zoals al is gezegt kan het zijn dat het niet helemaal synchroom gaat lopen. Daar heb ik al wel een oplossing voor om dat te voorkomen:

Timer() geeft de tijd nauwkeurig aan, als je het programma dan laat wachten totdat er een 1ms om is (!) dan loopt het wel synchroom. Als al je commando's langer dan 1 ms gaan duren gaat het programma de mist in maar voordat wat jij wilt gaat dit prima.

Ik was er deze week weer ff mee aan de slag gegaan en ga dat nu ook doen, dus als je interesse hebt moet je het maar zeggen (lijkt me iig eenvoudiger proggen dan in VB).

offtopic:
Overigens ga ik het zelf gebruiken voor een soort van bay-bus. Het wordt ook mogelijk om met 'if''s te werken ;)
Hier heb ik zeker interesse in, als het 'af' is, kan je me 't dan meelen (rik@dse.nl) of ergens uploaden....

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 16:21
weet iemand toevallig of er ook een printje/schema voor een printje bestaat waarmee je je leds kan faden,

dus als je roode, blauwe, en groene leds hebt, dat eerst rood gaat branden, dan langzaam overfade naar blauw, dan van blauw naar groen, en weer van groen naar blauw :9~

ik wil zoiets in m'n nieuwe case-mod verwerken. :P

ik heb al in de search gekeken maar daar stond ook niet echt iets tussen... :(

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 12:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 20:16:
[...]
Hier heb ik zeker interesse in, als het 'af' is, kan je me 't dan meelen (rik@dse.nl) of ergens uploaden....
Komt op mijn site, maar ik zal je ook ff mailen.
-JB- schreef op 23 september 2002 @ 21:05:
weet iemand toevallig of er ook een printje/schema voor een printje bestaat waarmee je je leds kan faden,

dus als je roode, blauwe, en groene leds hebt, dat eerst rood gaat branden, dan langzaam overfade naar blauw, dan van blauw naar groen, en weer van groen naar blauw :9~
(
Hoe bedoel je dat precies? Want je kan gewoon wat condensatortjes gebruiken en dan eerst blauw aanzetten, groen ect. Ik weet niet welke waarde je moet hebben maar er loopt hier iemand rond die 'Sine' heet en die weet dat vast wel ;)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

-JB- schreef op 23 september 2002 @ 21:05:

ik wil zoiets in m'n nieuwe case-mod verwerken. :P

ik heb al in de search gekeken maar daar stond ook niet echt iets tussen... :(
Uhmmm kijk eens in deze draad: [rml][ EL] Interesse Poll: Xtreme LED[/rml]

Ik ga zo'n unit maken, waarmee je tot 30 LEDs kan faden, of tot 15 bicolor LEds of tot 10 All-color LEDs per PCB >:)

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 16:21
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 22:35:
[...]

Uhmmm kijk eens in deze draad: [rml][ EL] Interesse Poll: Xtreme LED[/rml]

Ik ga zo'n unit maken, waarmee je tot 30 LEDs kan faden, of tot 15 bicolor LEds of tot 10 All-color LEDs per PCB >:)
da's ook leuk, maar veel ingewikkelder dan dat ik het wil houden (ik ben niet heel ervaren met het maken van printjes, al moeten de meeste dingen met een goed schema wel lukken)

ik vond deze nog ff op het net:

http://www.metku.net/inde...=mods/colorfade/index_eng

dat is meer wat ik bedoel...

misschien moet ik die maar gaan gebruiken,

weet iemand toevallig of dit inderdaat het schema is wat ik nodig heb?

dus om leds over te laten faden in elkaar, dus dat je met roode bauwe en groende leds zo'n ffect kan krijgen:

eerst een tijdje rood licht, dan langzaam overfadend naar rood/blauw, langzaam overfadend naar blauw, een tijdje blauw blijven, dan langzaam overfadend naar blauw/groen langzaam overfadend naar groen, een tijdje groen blijven, dan langzaam overfadend naar groen/rood, en dan weer naar rood :P

misschine ook nog een regelbare snelheid erop :9

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Verwijderd

Tip, gebruik geen pc hier voor. Windows is niet zo precies met timing, etc. FreeBSD kan hier stukken beter mee overweg (maar ik denk dat dat te hoog gegrepen is voor jullie).
Ik heb een hele tijd geleden een project gezien waar ze zo'n ding hadden gemaakt. Hun deden het met een microprocessor en dat is iets wat jullie dus ook moeten doen, op een andere manier zal het waarschijnlijk niet goed lukken.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Lekker offtopic... Zoek eens op 'Pulsing led' een topic gestart door KingOfDos.

Nu weer ontopic!

Verwijderd

Wat is dat nou weer voor bullcrap :? windows heeft totaal geen problemen met delays van enkele us zelfs je moet alleen niet de default sleep() gebruiken want die is crap.

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
AcouSE schreef op 24 september 2002 @ 09:45:
Lekker offtopic... Zoek eens op 'Pulsing led' een topic gestart door KingOfDos.

Nu weer ontopic!
Denk dat hij bedoelt de rainbow led. kijk maar eens bij de tutorials op www.ccmod.com

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 09:46:
Wat is dat nou weer voor bullcrap :? windows heeft totaal geen problemen met delays van enkele us zelfs je moet alleen niet de default sleep() gebruiken want die is crap.
Misschien is het dan handig te zeggen hoe het wel kan?? :9

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 09:42:
Tip, gebruik geen pc hier voor. Windows is niet zo precies met timing, etc. FreeBSD kan hier stukken beter mee overweg (maar ik denk dat dat te hoog gegrepen is voor jullie).
Ik heb een hele tijd geleden een project gezien waar ze zo'n ding hadden gemaakt. Hun deden het met een microprocessor en dat is iets wat jullie dus ook moeten doen, op een andere manier zal het waarschijnlijk niet goed lukken.
Microposessor is voor ons helaas geen optie, te ingewikkeld voor zo'n werkstukje. Jij bedoeld dus dat we geen windows als OS moeten gebruiken, maar een linux based OS?
Dan wordt 't denk ik helemaal ingewikkeld aangezien ik nauwelijks ervaring met programmeren heb :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 16:18:
[...]

Microposessor is voor ons helaas geen optie, te ingewikkeld voor zo'n werkstukje. Jij bedoeld dus dat we geen windows als OS moeten gebruiken, maar een linux based OS?
Dan wordt 't denk ik helemaal ingewikkeld aangezien ik nauwelijks ervaring met programmeren heb :)
Welnee joh, gewoon het truckje van Yarvieh gebruiken :*)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 18:06:
[...]

Welnee joh, gewoon het truckje van Yarvieh gebruiken :*)
Maat wat houdt dat truckje dan in; niet sleep() gebruiken, maar wat dan WEL?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 11:32:
[...]

Maat wat houdt dat truckje dan in; niet sleep() gebruiken, maar wat dan WEL?
Die vraag had ik wat posts terug dus ook al gesteld.... :z
Pagina: 1