Ik wil binnenkort me systeem helemaal omgooien, dus zelf nieuwe case bouwen, waterkoeling. Maar dan wil ik alle fans eruit halen, behalve die van de voeding. Ik neem een DD Maze 3 voor op me CPU en een DD Geforce 2/3 blok voor op me Ti500. Ik wilde ook een chipsetblok kopen, maar toen ik naar het eindbedrag keek schrok ik toch wel ff. Ik moet de kosten dus wat omlaag hebben. Nu wil ik dus weten of ik ook zonder airflow (behalve van PSU) een heatsink op me chipset kan gebruiken. Zo niet, kan het wel met de heatsink die ik dan van me CPU afhaal (coolermaster)?
Verwijderd
Een HS is wel nodig. Als je gaat oc'en is een fan er op ook nodig. Een wc blok? Nee, niet nodig. Als je het geld hebt zou ik het wel doen, maar het is niet noodzakelijk.
Als je een CPU heatsink op de northbridge zet, moet het idd wel kunnen. Met wat kleiners ook wel, maar als je wilt OCen, dan kan ie wel flink heet worden.
Dus met een grote heatsink (wat is groot tegenwoordig?) kan het wel. En ik wil er trouwens wel mee oc'en. Maar moet die fan er dan opblijven, of kan ie eraf. Want daarom neem ik juist waterkoeling, om van die herrie van de coolermaster af te zijn.
Eerst zonder fan proberen, wordt ie dan nog aan de hete kant, dan kun je er een fan@ 5v op zetten. Die fan hoor je niet, maar zorgt dan toch voor een beetje luchtverplaatsing.Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 16:13:
Dus met een grote heatsink (wat is groot tegenwoordig?) kan het wel. En ik wil er trouwens wel mee oc'en. Maar moet die fan er dan opblijven, of kan ie eraf. Want daarom neem ik juist waterkoeling, om van die herrie van de coolermaster af te zijn.
Ja het is altijd beter dan dat mini MSI heatsinkje wat er nu op zit. Ik bestel geen chipset blok. Bedankt!
Verwijderd
Ik gebruikte wel een WB op mijn KT266a northbridge, en dat scheelde me zeker 5 MHz FSB. Gezien het feit dat dat blokje me enkele centen en een half uurtje werk kostte, was het wel de moeite waard.
Ja, als ik het zo zou kunnen zou ik het ook doen. Maar ik koop ook niet voor niets kant en klare blokken. Gewoon omdat ik de materialen en de gereedschappen er niet voor heb. (de vaardigheid wel)
Verwijderd
Ok laat ik het anders zeggen..
Op mijn mobo is het dus echt wel nodig. Maar ik heb dan ook een oc'ed systeem. Zou ik niet oc'en kan ik die fan er af laten. Op dit moment heb ik een Zalman NB-32J blokje plus de orginele fan. HSje wordt net aan warm. Zet ik de fan stil (stekkertje er gewoon ff uit) dan wordt de NB echt loeiheet gewoon! Dus ja, als je gaat oc'en is het zeker aan te raden. Als je extreem wil kun je zelfs niet zonder (dus meer dan 200Mhz fsb). Tot 166Mhz kun je wel met een std HS + fan (over het algemeen dan he).
Zelf ga ik ook voor een water gekoelde NB. Ik had zoiets van "als je toch bezig bent"... Ow en die chipset waar ik het over had is een KT266A btw (zie specs).
Op mijn mobo is het dus echt wel nodig. Maar ik heb dan ook een oc'ed systeem. Zou ik niet oc'en kan ik die fan er af laten. Op dit moment heb ik een Zalman NB-32J blokje plus de orginele fan. HSje wordt net aan warm. Zet ik de fan stil (stekkertje er gewoon ff uit) dan wordt de NB echt loeiheet gewoon! Dus ja, als je gaat oc'en is het zeker aan te raden. Als je extreem wil kun je zelfs niet zonder (dus meer dan 200Mhz fsb). Tot 166Mhz kun je wel met een std HS + fan (over het algemeen dan he).
Zelf ga ik ook voor een water gekoelde NB. Ik had zoiets van "als je toch bezig bent"... Ow en die chipset waar ik het over had is een KT266A btw (zie specs).
Verwijderd
Alleen je coolermaster blok, zonder fan dus, zal echt wel genoeg koelen om je systeem stabiel te houden. Ik heb zelf een Geforce2 gts passief met een coolermaster blok (van een 6131) gekoeld
.
Ik zou zoiezo geen waterblokje op je chipset zetten, omdat dit niet echt nodig is en de rest van je WC systeem alleen maar belemmerd om je cpu goed te koelen, scheelt zeker een paar graadjes.
Ik zou zoiezo geen waterblokje op je chipset zetten, omdat dit niet echt nodig is en de rest van je WC systeem alleen maar belemmerd om je cpu goed te koelen, scheelt zeker een paar graadjes.
Verwijderd
ik heb een asus a7v333 zonder waterblok en mp op 11,5 en fsb op 137 dat kan toch geen kwaad of moet ik dan ook me chipset gaan koelen? verder alles watergekoeld
Verwijderd
2e reply op jouw bericht in een kwartierVerwijderd schreef op 23 september 2002 @ 20:04:
ik heb een asus a7v333 zonder waterblok en mp op 11,5 en fsb op 137 dat kan toch geen kwaad of moet ik dan ook me chipset gaan koelen? verder alles watergekoeld
Zolang je niet geconfronteerd wordt met een instabiel systeem of een enorm heette chipset hoef je echt geen extra koeling te installeren. Watercooling op je chipset vind ik helemaal overkill.
Tis natuurlijk wel kewl alles watergekoeld maar zeker niet noodzakelijk.
Dunno , mijn KX7 draait hier leuk 183Mhz FSB zonder problemen met standard koelertje . Alleen ga ek er wel zo'n zalman ding met Papst 40mm op zetten want die standard cooler is nogal irritant luid .
Dan zet ik gewoon die HS van me CPU erop inc fan, maar die maak ik dan wel vast aan me (toekomstige) baybus, zodat als ik internet de chipset fan kan uitzetten, en als ik ga gamen zet ik hem lekker aan.
Nog 1 klein vraagje, als ik nou die grote HS met fan op me Ti500 zet, koelt dat beter dan het GeForce 2/3 blok van DD?
Dimension; zo'n zelfgemaakt ding is toch zo'n wirlpool-blok. Daarover heb ik altijd gehoord dat het de slechtste zijn die je kunt krijgen, en ik zou het niet willen proberen (ivm met lekkages enz.) maar wel lekker goedkoop voor op je chipset. Hmmm misschien toch wel...
Nog 1 klein vraagje, als ik nou die grote HS met fan op me Ti500 zet, koelt dat beter dan het GeForce 2/3 blok van DD?
Dimension; zo'n zelfgemaakt ding is toch zo'n wirlpool-blok. Daarover heb ik altijd gehoord dat het de slechtste zijn die je kunt krijgen, en ik zou het niet willen proberen (ivm met lekkages enz.) maar wel lekker goedkoop voor op je chipset. Hmmm misschien toch wel...
Dat ding is zo waterdicht als je hem zelf maakt. Ik zeg niet dat je het zo moet doen (ik zou het anders aanpakken), maar het geeft wel aan dat je met een budget van bijna 0 prima een tijdelijk blokje kan maken.Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 21:48:
Verwijderd
ehr Play: als t een paar graden in je waterkoeling zou schelen (which is kull) dan zou t dus -juist- goed zijn die chip te waterkoelen.
Ikzelf heb net als Fewture een NB32J van Zalman erop gezet (zat een klein fannetje op)
Ikzelf heb net als Fewture een NB32J van Zalman erop gezet (zat een klein fannetje op)
Verwijderd
Natuurlijk komt er warmte vanaf je chipset, maar het geeft geen toegevoegde waarde om het in je waterkoeling "op te nemen" dit zou alleen nuttig zijn als je bv zwaar overklokt. De rest van de Pc gebruikers heeft net zoveel plezier aan hun pc met standaard koeling of bv een zalman sinkje.Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 23:57:
ehr Play: als t een paar graden in je waterkoeling zou schelen (which is kull) dan zou t dus -juist- goed zijn die chip te waterkoelen.
(De gezamelijke North/Southbridge van me k7S6A is trouwens ook gekoeld met een zalmanheatsink)
Verwijderd
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 17:23:
Ja, als ik het zo zou kunnen zou ik het ook doen. Maar ik koop ook niet voor niets kant en klare blokken. Gewoon omdat ik de materialen en de gereedschappen er niet voor heb. (de vaardigheid wel)
Zie hier mijn chipsetblokje. Wat je daarvoor nodig hebt is het volgende:
- Een zaag
- Een boor
- Een 22mm soldeerkap
- Een klein stukje koper
- Zachtsoldeer vloeimiddel
- Zachtsoldeer
Je maakt mij niet wijs dat je geen toegang hebt tot die gereedschappen.
edit:
Kun je eventueel iets met dat blokje? Ik moet voor mijn P4 northbridge toch een nieuwe maken, dus als je interesse hebt dan kun je contact opnemen.
Kun je eventueel iets met dat blokje? Ik moet voor mijn P4 northbridge toch een nieuwe maken, dus als je interesse hebt dan kun je contact opnemen.
Vertel er dan wel ff bij dat je er een vloeistof met een temperatuur van -20 doorheen pompt...Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 16:56:
Ik gebruikte wel een WB op mijn KT266a northbridge, en dat scheelde me zeker 5 MHz FSB. Gezien het feit dat dat blokje me enkele centen en een half uurtje werk kostte, was het wel de moeite waard.
Bij mij maakte het geen fuck uit, eerst had ik een waterblok, nu een simpele blue orb. De temp is nu wel hoger, maar met me FSB kom ik nog steeds even ver.
[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]
Verwijderd
tegenwoordig hebben de northbridge chips allemaal redelijke overclock marges. Vroeger met de KX chipsets en de eerste kt133 (niet A) chipsets, die konden, als je geluk had een fsb overclock van 10-14 mhz. Er staat op overclockers.com een artikeltje over een man die zn northbridge peltier gekoeld heeft. Dit scheen te helpen op zo'n mobo met kt133 chip. Ik denk dat het op huidige moederborden niet veel uitmaakt, waterkoeling of luchtkoeling.
Dit kan ik natuurlijk altijd proberen. Ziet er niet zo heel moeilijk uit. Maar ik doe het eerst wel even met me heatsink. Moet ook nog investeren in me brommerVerwijderd schreef op 24 september 2002 @ 09:41:
[...]
Zie hier mijn chipsetblokje. Wat je daarvoor nodig hebt is het volgende:
- Een zaag
- Een boor
- Een 22mm soldeerkap
- Een klein stukje koper
- Zachtsoldeer vloeimiddel
- Zachtsoldeer
Je maakt mij niet wijs dat je geen toegang hebt tot die gereedschappen.
edit:
Pagina: 1