netwerk en cdrom onder dos (geheugenprobje)

Pagina: 1
Acties:

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 11:09
ik ben dus bezig met de laatste software aanpassingen aan mijn mp3speler,
het netwerk onder dos werkt al en ik kan prima mp3tjes binnenhalen via het netwerk.
Wanneer ik de cdrom drivers laadt in het geheugen kan ie niet het netwerk laden omdat ie zegt dat ie onvoldoende geheugen heeft.

config.sys

files=20
devicehigh=c:\mpxplay\bootsector\himem.sys
devicehigh=c:\mpxplay\bootsector\emm386.exe
dos=high,umb
devicehigh=c:\mpxplay\bootsector\ifshlp.sys
lastdrive=z
device=c:\mpxplay\bootsector\aoatapi.sys /f:cdrom

en autoexec.bat

c:\netwerk\net initialize
c:\netwerk\netbind
c:\netwerk\umb
c:\netwerk\tcptrs
c:\netwerk\tinytsr
c:\netwerk\nmtsr
c:\netwerk\emsbfr
c:\netwerk\ net logon
c:\mpxplay\bootsector\mscdex.exe (met de nodige parameters)
mpxplay

maargoed het geheugen zit dan vol zegt ie dus hoe los ik dit op??

weet iemand ook hoe ik autoexec.bat zo moet instellen zodat ie automatisch inlogt op het netwerk, ik moet nu nog elke keer handmatig inloggen.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 20:39

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Je zou QEMM kunnen proberen?

Of anders eens die devicehigh= regels proberen om te draaien...wilde ook wel eens helpen

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Waarom laad je ifshlp? Of draai je windows er nog bij ofzo?

Siditamentis astuentis pactum.

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 16:36

liberque

Vrijzinnig!

Je kan voor de tsr's in je autoexec.bat ook LH gebruiken.. is hetzelfde als devicehigh maar dan voor de autoexec.bat

Achter de emm386.exe regel in je config.sys kun je nog "highscan noems" zetten.. geeft je ook wat meer hoog geheugen maar zet wel het expanded memory uit (heb je over het algemeen niet nodig)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Gebruik bij emm386 de volgende opties: M3 i=b000-b7ff ram dan heb je wat meer tot je beschikking. o en die cdrom driver kan je ook hoog proberen te laden (in config.sys) en dat geldt ook voor mscdex in het autoexec.bat. die ifshlp.sys kan er naar mijn mening wel uit. en als je toch wat schijfperformance wil halen zou ik Smartdrive laden. O en voor ik het vergeet gebruik niet de win98 versie van DOS, die heeft een foute HIMEM.SYS en laadt teveel laag gebruik liever DOS 6.xx

Meh ...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Installeer een DOS versie welke memorymaker heeft (dat heette toch zo?), of probeer anders idd QEMM.
Ik denk dat het idd ook al scheelt als je zoveel LAN drivers met LH laad.

Overigens, wat dit met NT te maken heeft ontgaat mij even.

Move NT > NOS

Tijd voor een nieuwe sig..

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

de memorymaker is inderdaad een handig tooltje voor MS dos 6.x. naam van het tooltje is memmaker.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 11:09
ik zal het strax even proberen nu eerst naar de lokale glashandel hopen dat ze nog een stukje plexie voor me hebben

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Twarp

Twarp

just grin...

Memmaker is anders niet altijd even goed. Die optie's die ik gaf geven tot nu toe het beste resultaat. (beter als Memmaker)

Meh ...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

shure-fan schreef op 23 september 2002 @ 14:48:
config.sys
code:
1
2
3
4
5
6
7
files=20
device=c:\mpxplay\bootsector\himem.sys
device=c:\mpxplay\bootsector\emm386.exe
dos=high,umb
devicehigh=c:\mpxplay\bootsector\ifshlp.sys
lastdrive=f
devicehigh=c:\mpxplay\bootsector\aoatapi.sys /f:cdrom
Je gebruikt devicehigh waar het niet kan, en mist er eentje, waar hij wel kan ;) Verder heb je geen drives t/m z, dus daar kunnen er ook wat vanaf :)
autoexec.bat zie ik weinig aan, ik ken die netware tooltjes niet, al kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat je er wel /erg/ veel laadt..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• _JGC_
  • Laatst online: 01:56
Wil je wel snel ff wat dingen vervangen?

http://dos.li5.org/downloads/drv.htm

- EMM386 moet nog NOEMS achter
- AOAtapi vervang je door VIDE-CDD.SYS en laad je hoog
- Je drukt Cloaking er ook ff in
- Je probeert die NET dingen hoog te laden
- Je vervangt MSCDEX door de Cloaking versie

al met al denk ik dat je lekker wat over zult houden.

Edit:
Waarom niet de Win98 DOS modus gebruiken? Die heeft toch wel wat extra's tov DOS 6.22: hoog laden van Files, buffers, fcbs en stacks :)

• Twarp

Twarp

just grin...

_JGC_ schreef op 23 september 2002 @ 16:31:
Waarom niet de Win98 DOS modus gebruiken? Die heeft toch wel wat extra's tov DOS 6.22: hoog laden van Files, buffers, fcbs en stacks :)
Omdat die Himem.sys een bug heeft en zichzelf niet hoog kan laden daarom. En de optie NOEMS is alleen goed als je niet teveel geheugen wil gebruiken of wanneer je programma's zelf het geheugen kunnen beheren. RAM geeft in combinatie met M3 een goede oplossing.

Meh ...

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 16:36

liberque

Vrijzinnig!

zucht.. NOEMS staat voor No expanded Memory... en aangezien alles software sinds de 386 zelden of nooit gebruik maakt van Expanded Memory kan je geheugen besparen door het uit te schakelen (je bespaart omdat je de ems frame niet meer moet laden), en met highscan zoekt Emm386 beter naar geheugen wat ie hoog kan plaatsen.
Waarom niet de Win98 DOS modus gebruiken? Die heeft toch wel wat extra's tov DOS 6.22: hoog laden van Files, buffers, fcbs en stacks
Behalve dat de himem.sys van Dos 6.22 beter is, zit er geen enkel verschil tussen de mogelijkheden voor config.sys en autoexec.bat in met DOS in Win98.

Makkelijk te onthouden: in config.sys overal devicehigh voor gooien.. en in autoexec.bat overal LH voor gooien... alles wat hoog geladen kan worden probeert ie dan hoog te laten.. alles wat niet hoog geladen kan worden zal auto. laag geladen worden.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:56
In DOS 6.22 worden de Files, FCBS, STACKS en LastDrive echt niet hoog geladen, vertel mij eens waarom ik dan een verschil zag als ik de tooltjes FILES, FCBS en LASTDRV van QEMM gebruikte om ze met LH hoog te laden. Win98 plaatst een groot deel van dit spul in het UMA.
BTW: gebruik 15,0 buffers, die passen allemaal nog net in het HMA, kost je helemaal niets

Verder zat die bug met HIMEM.SYS alleen in Win98 BETA1 NL, wat overigens dezelfde bug was als in Win95OSR2. Door de vertaling van IO.SYS paste HIMEM.SYS niet meer in het HMA en werd die laag geladen.

Edit: Ow ja, ik heb ook nog met 320MB geheugen gedraaid op DOS 6.22 en Windows 3.11. DOS 6.22 kon met de DOS versie van HIMEM maar 64MB adresseren, terwijl de Windows 98 versie gewoon de volle 320MB kon benutten. Hoezo is DOS 6.22 beter dan de DOS modus van DOS 7.x

Edit2: NOEMS geeft aan dat je geen EMS wilt. RAM geeft aan dat je EMS wilt, en dat neemt een paginaframe van 64KB in beslag in je UMA. Wat je met dat M3 doet is je pageframe naar een andere lokatie wijzigen, zodat het stuk UMA wat je krijgt aaneengesloten is en er grotere programma's in kunnen. Een programma van 20KB past nou eenmaal niet in 2 stukkies van 10KB :P
EMS heb je niet nodig, iig niet voor de meeste programma's. De meeste programma's slikken ook wel XMS, hetgeen door HIMEM.SYS gemaakt wordt (en wat ook het spul is waar DOS/4GW gek op is, EMS vindt ie minder mooi. Neem aan dat die mp3 player DOS/4GW gebruikt voor geheugenallocatie)
Pagina: 1