Toon posts:

[ASP][Access] Uitgebreid zoeken in database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om mijn website heb ik een artikelenassortiment van ongeveer 10000 artikelen. Gebruikers kunnen in deze database zoeken. Helaas zijn de resultaten niet altijd zoals ik deze zou willen hebben.

Voorbeeld:
er wordt gezocht op: stoepborden
dit heeft als resultaat 0 items gevonden

dit komt doordat stoepborden niet in de database gevonden is. Het woord stoepbord (enkelvoud) bestaat wel.

Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld te zoeken met maximaal 3 mismatches?
Zo, ja heeft iemand een voorbeeld of functie in ASP of Access

Verwijderd

Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld te zoeken met maximaal 3 mismatches?
Je kan natuurlijk ook de LIKE functie van SQL gebruiken, let wel op in Access moet dit met procentjes (%)

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-08 13:46
in ms-sql heb je wel iets van vergelijken op uitspraak wat een dan bij vergelijking een bepaalde afwijking terug geeft en je dan kunt zeggen dan je vergelijking baseren op de maximale afwijking die er mag zijn. dacht alleen niet dat dit in access mogelijk is.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
cannibal74 schreef op 23 september 2002 @ 14:35:
in ms-sql heb je wel iets van vergelijken op uitspraak wat een dan bij vergelijking een bepaalde afwijking terug geeft en je dan kunt zeggen dan je vergelijking baseren op de maximale afwijking die er mag zijn. dacht alleen niet dat dit in access mogelijk is.
Klopt hoewel dit wel gebaseerd is op engels, wij hebben het wel eens gebruikt voor het zoeken op straatnamen en dat was aardig bevredigend. Echter access heeft deze functie niet. Beste is om toch mensen duidelijk te maken dat ze bijvoorbeeld zo kort mogelijk moeten zoeken.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 14:31:
Om mijn website heb ik een artikelenassortiment van ongeveer 10000 artikelen. Gebruikers kunnen in deze database zoeken. Helaas zijn de resultaten niet altijd zoals ik deze zou willen hebben.

Voorbeeld:
er wordt gezocht op: stoepborden
dit heeft als resultaat 0 items gevonden

dit komt doordat stoepborden niet in de database gevonden is. Het woord stoepbord (enkelvoud) bestaat wel.
Kun je, als er bv een woord wordt ingegeven waarvoor je geen resultaten hebt, niet bv daarna automatisch een query starten die de eerste 5 karakters ofzo van dat woord neemt en met dat deel dan een LIKE- query gaan uitvoeren?
Zo, ja heeft iemand een voorbeeld of functie in ASP of Access

Scriptrequests zijn niet toegestaan....

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
ja op zich een goed idee, ga ik uitproberen

Verwijderd

Topicstarter
maar een soort functie waar gebruik wordt gemaakt van mismatches is bij niemand bekend?

Verwijderd

Niet in Access, dan moet je overstappen op een grotere zwaardere database

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Of het inkorten aan de voorkant zoveel helpt.. Stel je hebt een snorfiets en iemand zoekt op fiets. Je haalt de eerste drie letters weg.. --> 'ts'. :?

Je ervaart gewoon het probleem van werken met beperkte middelen, dan loop je simpelweg tegen beperkingen aan. Hierbij is het vrij lastig om een geschikte workaround te vinden

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 15:09:
maar een soort functie waar gebruik wordt gemaakt van mismatches is bij niemand bekend?
In SQL zou je een stored procedure kunnen maken, maar ja je kunt ook het aantal recordset wat weergegeven moet beperken. Of je maakt een functie die telt hoeveel letters van het woord in de zoekactie gelijk zijn aan het resultaat. Waarop je vervolgens de beste 3 weergeeft. Maar ja dit is wel wat werk voor je servertje (als je bijvoorbeeld ook op omschrijving velden zoekt).
Pagina: 1