Toon posts:

lichtsnelheid en energie opwekken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
/intro
Allereerst wil ik me ff voorstellen aangezien dit mijn eerste posting hier is.
Ik ben beelz, kom uit Zwolle en maak samen met een vriend van me een site gevuld met theorien over van alles en nog wat. Ik heb een Fender stratocaster.

Dit is mijn nieuwste theorie en na een tijd meelezen hier denkik dat deze hier wel erg goed in past.
/intro

lichtsnelheid en energie opwekken

-------------------------------------------

======>40km/u <======40km/u

in bovenstaande tekening komen 2 voertuigen op een rechte lijn op elkaar af.
de snelheid is van allebei 40km/u. zij raken elkaar dus met 80km/u.

dit is nog heel erg simpel. zij komen elkaar op een punt tegen wat in het midden ligt van de afstand die zij van
elkaar verwijderd zijn. dit is allemaal heel logisch natuurlijk. nou komen we bij het lastigere gedeelte:

======> C <======= C

situatie is dezelfde als bij de eerste maar nu is de snelheid C (snelheid van het licht)
hier komt het probleem dus: er is niets wat sneller kan dat de snelheid van het licht maar toch komen deze 2
voertuigen op elkaar af allebei met de snelheid van het licht. als je gewoon doordenkt op dezelfde manier als bij
tekening 1 dan zou je dus zeggen dat ze met 2 keer de snelheid van het licht op elkaar afkomen maar dit is dus onmogelijk.
ze kunnen niet sneller dan het licht dus de snelheid waarmee ze elkaar zouden raken is dus C. wat er nou eigenlijk gebeurt
is op het moment dat zij in een rechte lijn naar elkaar toe komen hun snelheid van C halveert. maar zij moeten nu
in de tijd dat zij eigenlijk die afstand af zouden leggen om bij elkaar te komen op halve snelheid doen in dezelfde tijd.
dit is dus helemaal onmogelijk. als je dus 2 voertuigen hebt die met de snelheid van het licht op elkaar afkomen dan zullen
zij elkaar nooit bereiken. wat er dus eigenlijk gebeurd is dat de tijd en ruimte op dat moment ophoud met bestaan.
waarschijnlijk krijgen we nu met een zwart gat te maken inclusief een singulariteit. op het moment dat de 2 voertuigen met C
op elkaar afkomen lijken zij dus stil te staan net als bij de singulariteit van een zwart gat. in een zwart gat zit enorm
veel energie en die zou gebruikt kunnen worden voor het voortstuwen van bijvoorbeeld ruimteschepen. het probleem is echter
dat een zwart gat te groot en te gevaarlijk is om zelfs maar bij in de buurt te komen. de 2 voertuigen waar ik het over heb
mogen ook blokjes zijn die met de snelheid van het licht gaan botsen. dan is dit een redelijk veilige manier om de energie
van zwarte gaten te gebruiken aangezien het veel kleiner is dan een echt zwart gat maar nogsteeds heel veel energie met
zich meebrengt.

/beelz

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Uhm

Je mag niet zomaar snelheden bij elkaar optellen.

vsom = (v1 + v2) / (1 + v1*v2/c2)

Als v1 en v2 dus beide de lichtsnelheid zijn, dan is de som ook de lichtsnelheid.

[ Voor 0% gewijzigd door Diadem op 23-09-2002 14:39 . Reden: tags goed gezet ]

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Diadem:
ik zei dus ook dat je als je lichtsnelheid en lichtsnelheid bij elkaar optelt dat je dan nogsteeds lichtsnelheid hebt

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

offtopic:
je verhaal leest nogal irritant, misschien moet je eens niet zelf de enter indrukken maar GoT dat laten doen ;) alleen bij nieuwe alineas enter gebruiken...

Mother, will they like this song?

Verwijderd

Topicstarter
TheLunatic schreef op 23 september 2002 @ 15:07:
offtopic:
je verhaal leest nogal irritant, misschien moet je eens niet zelf de enter indrukken maar GoT dat laten doen ;) alleen bij nieuwe alineas enter gebruiken...
jah je hebt gelijk...komt omdattik hem eerst als textbestand heb geschreven om op mijn site te zetten en hem toen heb gecut en paste :)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:49

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 13:23:
======> C <======= C

situatie is dezelfde als bij de eerste maar nu is de snelheid C (snelheid van het licht)
hier komt het probleem dus: er is niets wat sneller kan dat de snelheid van het licht maar toch komen deze 2
voertuigen op elkaar af allebei met de snelheid van het licht.
Nee dat doen ze niet. Waarom niet? Daar had A.Einstein een iets beter doordachte theorie over...
als je gewoon doordenkt op dezelfde manier als bij
tekening 1 dan zou je dus zeggen dat ze met 2 keer de snelheid van het licht op elkaar afkomen maar dit is dus onmogelijk.
Daarom heeft Einstein ook een andere therie gemaakt, waaruit blijkt dat dezelfde manier als in tekening 1 al fout is...
ze kunnen niet sneller dan het licht dus de snelheid waarmee ze elkaar zouden raken is dus C.
Dat komt van diezelfde A.E. en volgt uit de formule die Diadem noemde.
wat er nou eigenlijk gebeurt
is op het moment dat zij in een rechte lijn naar elkaar toe komen hun snelheid van C halveert.
Nee hoor. Snelheid is namelijk relatief. Lees Appie er maar eens op na.

Het hangt ervan af ten opzicht waarvan je de snelheid definieert. (hint: het gaat je nooit lukken een referentiekader te definieren waarbinnen de snelheid van die twee dingen tov elkaar groter is dan de lichtsnelheid)

Wat betekent mijn avatar?

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Idd snelheid is relatief. Verder kunnen ze volgens mij elkaar wel naderen met meer dan de lichtsnelheid, daar zegt relativiteitstheorie volgens mij niet over dat dat niet zou kunnen. Beide straeln afzonderlijk gaan immers niet sneller dan licht, dus die wet wordt niet overtreden.

Je kunt namelijk ook niet zeggen dat als je een laser neemt en dielaat je rondjes draaien. Dan krijg je effect dat de straal zo lang is dat een punt dat ver weg ligt van middelpunt zich sneller voortbeweegt dan het licht. Echter er gaat geen lichtdeeltje sneller dan het licht. Is beetje krom uitgelegt, maar was dacht ik dit jaar bij de wetenschapsquiz aan de orde geweest...

Verwijderd

Idd snelheid is relatief. Verder kunnen ze volgens mij elkaar wel naderen met meer dan de lichtsnelheid, daar zegt relativiteitstheorie volgens mij niet over dat dat niet zou kunnen. Beide straeln afzonderlijk gaan immers niet sneller dan licht, dus die wet wordt niet overtreden.
Nee, dat zie je verkeerd Oscar28. Populair-wetenschappelijke uitleg: Als ze elkaar kunnen naderen met meer dan de lichtsnelheid, kunnen ze ook op elkaar botsen met meer dan de lichtsnelheid. En dan vindt er een interactie plaats boven de lichtsnelheid. En dat vind Albert niet goed :)

Verwijderd

dus waarschijnlijk is lichtsnelheid variabel :)

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Nee hoor. Deze twee objecten die omdat ze met de lichtsnelheid gaan geen massa mogen hebben zullen voor iedere waarnemer met de lichtsnelheid op elkaar af vliegen. Er zal niets vreemds gebeuren en er zal zeker geen zwart gat ondstaan.
Saai he die speciale relativiteits theorie :P

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
dat is waar, om iets met massa lichtsnelheid te laten gaan moet de energie die toegevoegt word oneindig zijn en probeer ergens maar eens 'oneindig' energie vandaan te halen.
Sneller dan het licht reizen zal dan wel niet mogelijk zijn, eerder dan het licht aankomen kan wel. bijvoorbeeld een ster die achter de zon staat word door het energievelt dat er om de zon hangt in een bocht gebogen zodat die ster wel zichtbaar is op aarde. het is gewoon een kwestie van een rechte lijn volgen in plaats van de route van het licht te volgen...

sorry als dit een beetje offtopic is...

Verwijderd

Bij dit soort situaties maakt het uit van waar je kijkt. Ik noem even het linkse voertuig P en het rechtse Q. R is het stilstaande stelsel daarbuiten. P en Q zijn natuurlijk massaloos anders konden ze niet met de lichtsnelheid gaan. Als je kijkt vanuit P gaat Q met snelheid c naar links. Als je kijkt vanuit Q gaat P met snelheid c naar rechts. En als je kijkt vanuit R gaat P met c naar rechts en Q met c naar links. Voor P en Q staat trouwens ook nog de tijd stil en zijn de afstanden nul. Leuk hè, relativiteit.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 20:18:
Bij dit soort situaties maakt het uit van waar je kijkt. Ik noem even het linkse voertuig P en het rechtse Q. R is het stilstaande stelsel daarbuiten. P en Q zijn natuurlijk massaloos anders konden ze niet met de lichtsnelheid gaan. Als je kijkt vanuit P gaat Q met snelheid c naar links. Als je kijkt vanuit Q gaat P met snelheid c naar rechts. En als je kijkt vanuit R gaat P met c naar rechts en Q met c naar links. Voor P en Q staat trouwens ook nog de tijd stil en zijn de afstanden nul. Leuk hè, relativiteit.
lol... idd, maakt het alleen maar ingewikkelder ;)
de afstanden zijn nul en toch komen ze op elkaar af, dat is heel erg lastig uit te leggen.
mara zowiezo, als je het enige wat op lictsnelheid kan gaan, licht dus, op elkaar afschiet, gaat het gewoon dwars door elkaar heen zonder merkbare hinder. dus daar heb je ook geen eene bal aan.
Pagina: 1