20gig HD in oud pentium notebook?

Pagina: 1
Acties:

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 15:46
Ik heb hier een oude IBM Thinkpad 755CX liggen (Pentium 1 notebookje) en wilde net even een grote HD kopen om erin te zetten (500meg is wat weinig voor mijn doel).

Nou hield de verkoper bij hoog en laag vol dat dat niet ging werken in zo'n oud notebookje.
Maar voor linux maakt de grootte toch helemaal niet uit? Die kijkt niet daar die bios gegevens. Als linux de HD eenmaal heeft gevonden draait toch alles <128gig?

Er zijn al vaker topics over geweest maar voor zover ik kon zien heeft niemand het tot nu toe echt geprobeerd..

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:18
Het is volgens mij idd waar dat linux zo'n hdd herkent als ie aan het booten is. Dat is met Windows precies hetzelfde. Je kunt de schijf uitzetten als 'none' in je bios zodat het OS het dan zelf vindt. De schijf werkt dan echter niet met DMA dacht ik en blijft wel een stuk trager dan mogelijk is.

Het probleem hier is natuurlijk dat je maar 1 hdd in de notbook kwijt kan. Je kunt dan tegen het probleem aanlopen dat het bios de hdd helemaal niet vindt, of blijft hangen ofzo tijdens detectie en dan moet je dus van floppy opstarten, daar kan je dan natuurlijk gewoon een kernel opzetten en komt het allemaal toch nog wel goed, maar volgens mij kan het dus wel...

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 14:56

Lief Adje

Love is in the air

Ik had een compaq persario 1630 (een AMD K6 233) en daar zat eerst een 2gig in en die heb ik later naar een 15gig geupgrade.

je zult het gewoon moeten proberen en als het lukt heb je mazzel en anders breng je h'm binnen acht dagen weer terug

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Verwijderd

Het kan meestal wel, echter de BIOS moet wel een harddisk als bootdevice zien om vanaf harde schijf te kunnen booten. Als de BIOS geen harde schijf heeft om van te booten zul je idd van floppy of cdrom moeten starten.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Contagion schreef op 23 september 2002 @ 11:47:
Het is volgens mij idd waar dat linux zo'n hdd herkent als ie aan het booten is. Dat is met Windows precies hetzelfde. Je kunt de schijf uitzetten als 'none' in je bios zodat het OS het dan zelf vindt.
De laatste keer dat ik keek vroeg Windows het toch echt aan de BIOS.
De schijf werkt dan echter niet met DMA dacht ik en blijft wel een stuk trager dan mogelijk is.
Nee hoor, bij mijn beste weten heeft de BIOS daar wbt GNU/Linux geen enkele invloed op.

Het enige waar je dus op wil letten is dat de BIOS zich niet in de HD verslikt, ook al staat de HD op "none" (dat was bij iemand wel het geval).
Ook moet je natuurlijk wel ergens van kunnen booten.