Toon posts:

[Network management] Welke software ?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik werk in een omgeving met 3 grote vestigingen en 20 kleintjes. We hebben alle lan/wan apparatuur van cisco en we zijn bezig met migratie van tokenring naar ethernet. Nu zijn we alleen nog opzoek naar een handige tool om network management te doen. Onze eerste gedachte ging uit naar HP openview, maar omdat dit pakket niet makkelijk (zeg maar moeilijk) te beheren is zijn we benieuwd of iemand van jullie ervaring heeft met een ander pakket.
Wat willen we:
- trend rapportages
- netwerk belasting (lijn belasting lan/wan)
- allerting bij incidenten
- configuratie & software beheer (CISCO) routers en switches

als iemand een idee heeft hoor ik het graag... BVD Reboq

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik zou zeggen HP openview en Cisco Works maar ik weet jou budget niet, want het zijn vrij prijzige pakketen.

Verwijderd

Topicstarter
Is een goede optie, maar lees mijn vraag (Onze eerste gedachte ging uit naar HP openview, maar omdat dit pakket niet makkelijk (zeg maar moeilijk) te beheren is zijn we benieuwd of iemand van jullie ervaring heeft met een ander pakket.) Prijs was compleet € 80.000,00 maar was geen probleem...

Verwijderd

Ik kan je daar helaas niet mee helpen, maar als het om dat bedrag gaat mogen er ook wel cursussen bij inbegrepen worden.

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Ge moet is gaan zien op de site van nagios http://www.nagios.org.
Zeer goede software en het is GNU dus .... :-) het aantal plugins voor het systeem is vrij groot en het maken van deze plugins is ook niet zo moeilijk .... :-)
anders zou ik zeggen jffnm, ook vrij goed, type op freshmeat netwerk monitoring in, ge zult nen hele boel krijgen, en voegt hier en daar wa tooltjes samen en hup ge hebt iets mooi zonder dat het geld hoeft te kosten

Because Great minds Think alike

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:46

Predator

Suffers from split brain

Doe je best met HP openview Netwerk node manager:
- trend rapportages
Je kan van de trend database een export doen naar verschillende soorten DB'n of rapportjes trekken.
- netwerk belasting (lijn belasting lan/wan)
Kan je makkelijk meten, als het in een MIB staat kan je het meten :P
- allerting bij incidenten
De thresholds & event mogelijkheden van openview zijn heel erg goed.
- configuratie & software beheer (CISCO) routers en switches
Weinig andere keus dan Ciscoworks 2000.
Dit doet wat je wilt.
(Aanpassingen van config files op meerdere routers tegelijk, database bijhouden van software versies & running & startup config files e.d.)

Er zijn wel andere produkten van HP OV NNM maar die bieden ook minder.
maar omdat dit pakket niet makkelijk (zeg maar moeilijk)
waarom vind je dat :?

Er zijn heel wat vieze kantjes aan HP OV NNM maar als je geen grote switch clouds of het halve cisco gamma aan verschillende types switches/routers staan hebt dan valt dat wel mee.
Dan heb je normaal ook geen problemen als je auto-discovery gebruikt.
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 11:38:
Is een goede optie, maar lees mijn vraag (Onze eerste gedachte ging uit naar HP openview, maar omdat dit pakket niet makkelijk (zeg maar moeilijk) te beheren is zijn we benieuwd of iemand van jullie ervaring heeft met een ander pakket.) Prijs was compleet € 80.000,00 maar was geen probleem...
Compleet met diamanten doosje + gouden cd-rek of heb je een 0'tje teveel geplaats ?
Je hebt toch wel de prijs van HP openview network node manager gevraagd en niet van een ander openview produkt ?
HP openview is namelijk een ganse reeks van produkten, je gaat ze toch niet allemaal kopen :?

Ik weet wat HP openview network node manager met een enterprise license (unlimited nodes) kost en het is duur maar helemaal niet zo duur ...
Er klopt daar dus iets niet :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Kijk eens naar MRTG voor het data verkeer (mooie grafiekjes). Voor het monitoren van servers (smtp,ping,pop3 etc etc) kun je eens kijken naar nagios.
Bovenstaande programma's zijn free-ware. Het kan nooit kwaad om er eens mee te spelen :)

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

bruto

Druktemaker.

Zat laatst bij een klant en daar zat ook een iemand van Getronics aan HP Openview te werken, zag er idd zeer uitgebreid en functioneel uit. Ik weet zo niet wat het kost, maar volgens mij zul je redelijk wat uit moeten besteden, en dus een hoop consultancy uren, training en dat soort dingen. Denk dat die 80.000 niet eens zo irreeel is..

Martijntje: MRTG is wel leuk voor de wat minder eisende gebruiker en de hobbyist, maar in zo'n omgeving denk ik te onvolwassen. Nagios echter ziet er erg grappig uit, maar geeft denk ik geen uitgebreide mogelijkheden m.b.t. Cisco specifiek?

The more you know, the more you know you don't know.

Verwijderd

3Com Network Administrator...
best aardig

• fetcher
HP openview is lastig ja, maar onder NT is het zowiezo best makkelijk te installeren (met standaard detectie heb je al snel een map van je netwerk), onder solaris wat lastiger (Laatste keer dat ik het installeerde werkte het nog onder solaris 2.6 terwijl er door de unix group alleen 2.7 werd ondersteund, was nogal een probleem :P)

Het tunen is het lastigst.

Verder is het wel fijn dat hp openview snmp traps kan lanceren zodat je bijvoobeeld met een extra systeem sms noticicatie kan opzetten.

Verwijderd

NetID misschien?

Verwijderd

hpopenview en ciscoworks... overigens is geen enkel netwerkmonitor pakket makkelijk te implementeren (je moet iig niet denken dat je dit doet in 1-2 maanden...).

je zou evt ook nog kunnen denken aan netsaint, maar dat werkt meer van buiten af...

Verwijderd

BRuTo schreef op 24 september 2002 @ 09:15:

Martijntje: MRTG is wel leuk voor de wat minder eisende gebruiker en de hobbyist, maar in zo'n omgeving denk ik te onvolwassen. Nagios echter ziet er erg grappig uit, maar geeft denk ik geen uitgebreide mogelijkheden m.b.t. Cisco specifiek?
Waarom zou mrtg niet voldoen voor professioneel gebruik? Het laat toch duidelijk zien wat de data-load van de verschillende servers zijn. Inderdaad met een interval van 5 minuten, maar ik denk dat dit toch voldoende moet zijn voor een totaal beeld van je netwerk verkeer.
Er zijn plugins voor Nagios die traffic-load waardes van mrtg uitlezen en alarm slaan zodra ze boven een bepaalde hoeveelheid komen.
Zodra de load te hoog is kun je tijdig alarm slaan (5 minuten vertraging).

• fetcher
Gewoon vergeten :o

Erg handig als je dhcp & dns wil combineren, gewoon clients installeren op je dozen die als dhcp en dns doos gaan figureren en het werkt :9
Zowel forwards als reverse als normale domains en dhcp scopes defineren is ook :9

Alleen niet draaien op NT dozen met gecombineerde services, echt dedicated een doos gebruiken voor zijn taak anders crached het nog al eens :(

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Voor trendanalyses, lijnbelastingen en alerting kan je best met mrtg (of opvolger: rrdtool) en nagios toe. Met mrtg kan je ook andere dingen dan lijnbelastingen meten; bijvoorbeeld cpu load op je routers, error rates op routers/switches, temperatuur, etc...
En voor trends is mrtg gewoon makkelijk.

Wat betreft alerting bij problemen werkt nagios op zich prima; ook hierbij geldt dat je wat tijd kwijt zult zijn aan configuratie. Vraag eens rond of bij jullie al eens iemand een plugin voor netsaint of nagios heeft gemaakt; als je er 1 gemaakt hebt zijn de volgende 10 een eitje.
Zo zou je bijvoorbeeld SNMP-traps van je routers en/of switches kunnen opvangen en als external check result aan nagios doorsturen; dan heb je real-time notificaties bij problemen. En zoals al gezegd kan je mrtg-files doorzoeken op belastingen etc.

Voordeel van deze tools is dat ze gratis zijn, en vooral dat ze zelf aan te passen zijn. Vooral de plugin-architectuur van nagios is geniaal. Bijvoorbeeld onze zelfgeschreven notificatie-via-MSN plugin :) Maar je bent ook hierbij *veel* tijd kwijt voordat je alles naar wens hebt ingericht. En MRTG en Nagios integreren niet lekker. Je hebt echt 2 aparte programma's, dat is bij OpenView beter.

Voor configuratiemanagement van je routers/switches kan je het beste de tools van Cisco zelf gebruiken.

Verwijderd

Hallo,

Ik heb tijdens mijn afstudeerstage een onderzoek gedaan naar netwerk management systemen voor een netwerk van ongeveer 300 aansluitingen.
Omdat het budget niet echt hoog was namelijk +/- 5000 euro viel HP openview af.

Hieronder een drietal andere pakketten:

Pakket 1:
SNMPC van castlerocks http://www.castlerock.com daar zit eigenlijk alles in wat je zou willen:
Netwerk overzicht maken
SNMP variabelen monitoren en evt grafieken of rapporten van maken
Trend rapporten
RMON I/II ondersteuning
Paging/email faciliteiten
Polling agents en nog veel meer

Pakket 2:
Tevista Total Visibility
http://www.tevista.com
Heel mooi pakket wordt druk aan ontwikkeld.
Wordt ook gebruikt voor WAN aansluitingen
Ook trend reporting e.d.

Pakket 3:
Observer v8
http://www.networkinstruments.com
Mooi pakket om te troubleshooten bij evt.netwerk problemen
Iets minder geschikt om trend grafieken/rapporten e.d. mee te maken

Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel.

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-10-2025

WarPuppy

Electronic Technology

Weet er iemand of HP/Openview ook de functie heeft om trap noticifactions te versturen via SMS ?

Ik vond dit wel een nuttige toevoeging voor dit topic, vandaar de upkick

Verwijderd

Topicstarter
Ja hoor dat kan, maar je moet wel een module aanschaffen en dat kost weer $$

Wij laten een mail versturen naar GIN en die zet het om naar SMS.
Werkt super!

Adres Gin email: http://www.gin.nl/nl/main.asp?begin/sms-diensten/email

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 10:10 ]

Verwijderd

MRTG is een superhandige tools als je het goed benut!

Openview, Netcool & Spectrum zijn ook goed, maar prijzig.

Groeten

Verwijderd

Wij gebruiken hier Compaq Inside manager, die zit gratis bij de Compaq servers. Werkt harstikke goed. Je kan alerts instellen, data report etc.

Teven HPTOPTOOLS (wordt niet meer gemaakt), is ook freeware.

Verwijderd

Reboq,

Als eerste lijkt het me handig om te weten hoeveel (routers/switches/lijnen) je hebt.
Anders lijkt het me zonde om Cisco-works te kopen.
Persoonlijk vind ik cisco works een mooie tool maar om het optimaal te gebruiken moet je er wel een cursus voor doen...(en dan nog)

HP Openview daarintegen vind ik persoonlijk een heeele dure trap reciever..

We hebben op het werk beide in gebruik maar toch gebruiken we heeel vaak ook MRTG (RRDTOOL).

Ook bedrijven als KNP/versatel/energis gebruiken mrtg en dat zal niet zijn omdat het een onvolwassen :9 tool is..

Zeker als je jezelf een beetje verdiept in perl kan je met mrtg/rrd alle kanten op
en alles naar wens aanpassen.

Zoals eerder al door iemand vermeld kan je alles wat een MIB OID heeft uitlezen met mrtg.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Een heel onbekend pakket maar met erg veel mogelijkheden werkt het best als je veel MS spul hebt staan:

http://www.microsoft.com/mom/

Copyright and left by SED...

Pagina: 1