Toon posts:

[MS Access] String + volgnr in een veld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi, kun je een string veld en een automatisch volgnr in een veld laten opnemen? bijv ik heb een string veld waarin een omschrijving staat van een code en een automatisch volgnr voor een record +1, ik zou dit als uniek veld willen gaan gebruiken voor een join naar een andere tabel. maar ik krijg een string en een automatisch volgnr niet in een veld samen. weten jullie misschien een oplossing?

thanx!
Nogh

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
Kijk eens naar de concatenatie-operatoren: + en vooral & .

Daarnaast vind ik dat eigenlijk niet zo mooi: een string gebruiken als unique id enzo...

https://fgheysels.github.io/

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:54

Crazy D

I think we should take a look.

Waarom niet "gewoon" een (numeriek) ID als key, en eventueel voor de weergave iets anders verzinnen? Tis sowieso sneller en imho ook een stuk logischer.

Exact expert nodig?

Verwijderd

Het beste is idd "domme" keys te gebruiken. Als je nl. "intelligentie" in keys gaat stoppen (samengestelde keys) dan is dat slecht onderhoudbaar en gevoeliger voor fouten. Daarnaast is een numerical key sneller dan een string of samengestelde key.

Verwijderd

Waarom niet "gewoon" een (numeriek) ID als key, en eventueel voor de weergave iets anders verzinnen? Tis sowieso sneller en imho ook een stuk logischer.
Het beste is idd "domme" keys te gebruiken. Als je nl. "intelligentie" in keys gaat stoppen (samengestelde keys) dan is dat slecht onderhoudbaar en gevoeliger voor fouten. Daarnaast is een numerical key sneller dan een string of samengestelde key.
Amen :)