Toon posts:

ThermalTake Volcano 9: fan andersom levert betere prestaties

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
gister beetje gexperimenteerd met dit blokje.. en wat blijkt als ik de fan er andersom (naar boven laat blasen... de warme lucht uit het koelblok trekt) op zet dan dat ie standaard gemonteerd moet worden gemonteerd... geeft dit koelertje toch echt betere koelprestaties...

oude situatie
idle temp: 39 graden
stressed temp: 50 a 51 graden

nieuwe situatie
idle temp: 37 graden
stressed temp: 46 graden

zoals je merkt scheelt het bijna zo'n dikke 5 graden wat ik toch wel behoorlijk vindt.... hierbij moet ik ook nog melden dat er 4 sunon 80mm casefans in me kast hangen.. deze draaien op dit moment @ 5v.. bij de geteste oude situatie was dit 7v....

iedereen die een thermaltake volcano heeft zou ik dus aanraden de fan andersom erop te monteren.

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:54

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

volcano 9??
zijn die er al dan.

ja dus. >:)

Tweakers Discord

Verwijderd

Topictitel aangepast.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
En dat hebben ze niet zelf ontdekt bij Tt :?

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 15:40
Volcano 9 ?
heb je geen foto ?

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• Robino
  • Laatst online: 19-02 11:39
Mr.CeeJay schreef op 23 september 2002 @ 15:06:
Volcano 9 ?
heb je geen foto ?
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/products/heatsink/v9a.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/products/heatsink/v9f1.jpg

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 16:54

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Specificaties:
-Grootte (incl. koeler): 80 x 80 x 79 mm.
-Grootte van de koeler: 80 x 80 x 25 mm.
-Gewicht: 510 gram
-Vermogen: 2,4 ~ 8,4 Watt
-Toerental: 1300 ~ 4800 RPM.
-Luchtverplaatsing: 35 ~ 128 m³/h
-Geluidsproductie: 17 ~ 48 dBA
-Spanning: 12 Volt
-Aansluiting: 3-pin molex
-Lagering: dubbele kogellagering

voor meer info check:
volcano 9

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Hoe bevalt ie verder eigenlijk, over de 7+ hoor ik heel mindere verhalen met betrekking tot de geluidsproduktie, valt dat een beetje mee bij deze koeler.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-02 21:58

jotheman

Was like that when I got here!

Allemaal leuk en aardig... Maar ik denk dat ze bij ThermalTake ook wel de nodige tests hebben gedaan (ietsje meer & Bter als jouw huis-tuin-en-keuken tests en dat ze de koeler daarop optimaal hebben afgesteld... Niet dat ik jou niet geloof hoor, maar ik mag aannemen dat over 't algemeen de koeler zoals ie van ThermalTake af komt het beste staat afgestemd op de computer van Jan Modaal... :)

I see dead pixels...

Verwijderd

Alles wat betrekking heeft op de heatsink van een Volcano 9 geld ook voor de Volcano 7. Ze hebben beide namelijk dezelfde sink (alleen 't kleurtje is anders).

Ik heb een 7 in combinatie met een regelbare enermax fan 8). Ik kocht de 7 omdat er zonder adapter een 8cm fan op past. Erg goede combo, draait op een XP1800 geluidsloos op z'n zachtst met de temps: 42 idle en 49 stressed.

Ik heb hem zelf nog nooit getest met een "zuigende" fan, maar zal het eens proberen.

Verwijderd

Het ligt denk ik gewoon aan de omstandigheden per persoon in zn kast.

Maar voor jouw, scheeld het toch weer een leuk getal aan graden

Verwijderd

mlevd schreef op 23 september 2002 @ 15:34:
Hoe bevalt ie verder eigenlijk, over de 7+ hoor ik heel mindere verhalen met betrekking tot de geluidsproduktie, valt dat een beetje mee bij deze koeler.
Je kan natuurlijk altijd nog een andere fan erop gooien, bv een papstje met 12 of 19 db, fluisterstil natuurlijk. Moet je natuurlijk je overklok neigingen wel een beetje onderdrukken.

De 7+ is van een heel andere catagorie heeft ook een 7cm fannetje, je zit dan dus wel aan die fan vast omdat er weinig goede alternatieven zijn.

• mlevd
  • Laatst online: 11-02-2025
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 15:51:
Ik heb een 7 in combinatie met een regelbare enermax fan 8). Ik kocht de 7 omdat er zonder adapter een 8cm fan op past. Erg goede combo, draait op een XP1800 geluidsloos op z'n zachtst met de temps: 42 idle en 49 stressed.
Is dat zo, past er een 80 mm papst op zonder adapter?

Verwijderd

Ja, check de specs maar, zit nu al een 8cm fan op en die kan je zonder problemen vervangen voor een andere 8cm fan, dus ook een Papst

• kutkip
  • Laatst online: 23-12-2025
Twix schreef op 23 september 2002 @ 15:28:
Specificaties:
-Gewicht: 510 gram
Woei, een halve kilo aan 6 klipjes 8)7 Ze hadden misschien beter zo'n schroeven-bevestiging kunnen maken zodat je hem aan je mobo kunt bevestigen. (zoals een Alpha pal 8045) Wel mooi is dat ie veel stiller is dan de 7(+) en nog steeds best goed koelt.

Verwijderd

Natuurlijk is ie stiller dan een 7+, de fan van de 7+ heeft dan ook een 1cm kleinere diameter.
De 9 is de opvolger van de 7, die had een slechtwerkende, temperatuur afhankelijke fan. De 9 heeft nog steeds dezelfde sink als een 7 maar dan met een ander clipje en fan.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Die 6 klipjes houden die 510 gram echt wel, anders was het nooit in productie genomen.. :/

dikzak

Verwijderd

ik denk dat het op de lange duur toch anders om beter werkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 20:24:
ik denk dat het op de lange duur toch anders om beter werkt.
Waarom zou dat op de lange duur beter werken?

Als het meteen beter werkt, werkt dat over 100 jaar toch ook nog beter?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:09

JT

VETAK y0

Chello200 schreef op 23 september 2002 @ 20:24:
Die 6 klipjes houden die 510 gram echt wel, anders was het nooit in productie genomen.. :/
Ga er maar is mee lopen steeds naar lan partys met die kast in je handen. Dan word dit echt een ander verhaal want als je dan zekerheid wil dan kan je steeds die koeler eraf halen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 22:21
Fans zuigend monteren past vaak beter in je airflow (maw. komt de airflow in je kast ten goede). Het lijkt alsof die 'rand' onder de fan op die Volcano wat airflow blokkeert zodat de lucht wel midden over de core heen moet als je hem zuigend monteert. Veel beter zo dus.

Dato DUO synth voor twee

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik denk dat dit voor iedereen helemaal persoonlijk is :P

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Ik hou het nog wel even bij mijn 7+ @ 40 graden!

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
HUGE >:)

Verwijderd

Huge? mijn volcano 7 houd een xp1800+ idle op 35 graden en stressed 39... :)
dit wel in combo met een enermax op maximale stand

Verwijderd

ik heb ook zo'n ding... maar als je hem op het allerhardst zet (56db), dan is dat ding nog harder dan die stofzuiger van ons :)

Verwijderd

Een enermax Uc-8Fab maakt 21-33db aan blaasherrie bij 25-40cfm, dus... ;)

• TrasherXL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11-2025

TrasherXL

Bicky burger for life

Ook ik kan iedereen aanbevelen de fan om te draaien van de Tt volcano 9.
Voor omdraaien: 51 graden (stressed)
Na omdraaien: 44 graden (stressed)
(Na het aanschakelen van mijn casefan, die de warme lucht de kast uitzuigt). Dit is wel een Thunderbird 1200 MHz die op 1450 Mhz loopt :p

BTW Tt volcano @ 3800 rpm

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

Verwijderd

Heb het getest met een 7, die dezelfde heatsink schijnt te hebben, maar na omdraaien van fan steeg de stressed temperatuur 2 graden, van 42 naar 44 graden.

Weet niet of er dus toch een verschil zit in de beide heatsinken, of dat in mij situatie (8cm fan in-9,2 cm out) het gewoon beter werkt met een blazend fan.

Btw op een XP1800, en fan op 3000rpm
Pagina: 1