ifenslave topic

Pagina: 1
Acties:

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Ik heb net wat dingen opgezocht over ifenslave. Ik heb het geprobeert in het verleden om hier een topic over op te zetten, toen werd ik doorverwezen naar een andere topic.

Nu heb ik niet zoveel uit deze topics kunnen halen, dus daarom open ik als laatste middel toch maar weer een topic

Ik heb hier dus een bak met 2 realteks (ja ik weet het kutkaarten, maar ik heb geen 2e 3com liggen op het moment)
bonding aangezet in linuxkernel, gecompiled enzo.

ifenslave bond0 eth0 eth1
ifconfig bond0 192.168.0.3

Zou zo moeten werken, maar er komt geen packet uit die machine.
Ik heb nu slack 8.1 met de ifenslave gecompiled uit de Documentation dir. Ik kon geen compiler directives vinden dus ik deed gewoon gcc ifenslave.c -o ifenslave en gaf geen fouten.

Switch ondersteund geen trunking oid, maar dat zou niet mogen uitmaken met ifenslave en andere proggies zoals NICexpress, aangezien de pakketten round-robin eruit worden gestuurd. (althans zo begreep ik) Zijn er misschien vlaggen die ik moet meegeven? een howto of manpage van ifenslave kan ik niet zo vinden op het internet.

Nu wil ik eerst die realteks aan de praat hebben voordat ik mezelf een 3com ga kopen. Iemand die het wel gelukt is? ifenslave search levert wel 6 hele topics op die niet echt veel hulp kunnen bieden over ervaringen behalve "ow je doet dit en klaar het werkt" zonder de specificeren wat voor hardware ze hebben.

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Nou probleem opgelost

bleek dus dat ik niet de juiste include had gedaan.
documentatie was nogal rottig te vinden, bleek dus in me source tree documentation te zitten /usr/src/linux/Documentation/networking/bonding.txt

gcc -Wall -Wstrict-prototypes -O -I/usr/src/linux/include ifenslave.c -o ifenslave

schijnt dus ook beter te zijn om bonding als module te maken, want dan kan je meer opties meegeven zoals loadbalancing en failover ofzo. Althans dat had ik gelezen geloof ik.

Werkt dus tot zover op me non-managable safeway 8 poort switchje. Hij doet iig round-robin op het moment, zo effe samba opzetten en klooien met 2 windows machines (als die het uithouden :) )

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Lekker veel reacties hier dus :)

Nou vanuit me console naar andere bakken pingen gaat dus prima. Dat gaat met round-robin, prima. MAAR naar die bak pingen gaat waardeloos. Dit wil alleen als ik ping vanuit die bond naar die bak en dan terugpingen. Dan en dan alleen kan ik met een andere bak pingen naar die bond.

Probleem heb ik ook gevonden. eth0 en eth1 nemen allebij hetzelfde MAC adres, waardoor de switch helemaal in de war raakt.

Weet iemand een tooltje waarbij ik dus slaves kan instellen, maar met behoud van macadres op de fisieke kaarten? Zodat de switch bedenkt dat hij naar 1 kaart moet sturen, maar bij het uitsturen op beide kaarten gebeurt.

Ik ga zo effe nog proberen even MAC adres te veranderen op de kaart als de kaart in de bond zit.

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Okee nu werkt het wel.
Ik weet niet wat er anders is, maar ik deed eerst hetvolgende:
ifenslave bond0 eth0 eth1
en nu:
ifenslave bond0 eth0
ifenslave bond0 eth1

Nu blijkt eth1 opeens een optie minder te hebben in zijn ifconfig en wel NOTRAILERS

Op de een of andere manier werkt het nu weer wel :?

leuke eenzame topic geweest nu, maar ik hoop dat andere mensen er wel wat nut aan hebben na al mijn pogingen. anyway, ik ga nu me fileserver configgen

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Hallo,

Ik heb dit verhaaltje gelezen, het is precies wat ik nodig heb.

Ik gebruik een oude dual p133 machine met 1x onboard pcnet 10/mbit en een extra 10/mbit isa kaart (ne2000).

Zonder iets met die kaartjes te doen en alleen maar dit te doen:

ifconfig bond0 up = complete vastloper, kan nog net een andere console pakken, maar dat hield na wat kloten ook op.

iemand suggesties?

Update:

ik doe ifconfig eth0 up
ifconfig eth1 up
dan ifenslave bond0 eth0 eth1

gaat goed

dan ifconfig bond0 up en BOEM DOOD

[ Voor 16% gewijzigd door Q op 28-11-2002 16:01 ]

• Jorn
  • Laatst online: 19-08 22:27
Ik denk dat je 2 exact dezelfde kaarten nodig hebt.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Q

Q

Even los daarvan

Kernel = 2.4.19 --> 2 verchillende machines -> laad bond.o / --> ifconfig bond0 up = VOLLEDIGE CRASH.

Zal het de kernel zijn?

is het echt zo dat ik absoluut 2 de zelfde kaartjes moet hebben?

• Q

Q

Met kernel 2.4.18 werkt het wel goed. Hij doet t nu (geen crash). Met 2 totaal verschillende kaarten. nu eens even testen of het ook goed werkt....

KOEL! Het werkt. In plaats van ongeveer 700 a 800 kb/s haal ik nu 1.5 mb/s.

Geen schokkende getallen, maar het feit is dat:

1. Het werkt
2. Het werkt met 2 totaal verschillende troeperige netwerkkaarten.

Doe:

1. Zorg er voor dat de interfaces allemaal down zijn, lo mag up.
2. ifenslave bond0 eth0
3. ifenslave bond0 eth1
4. ifconfig bond0 <IPADDRESP netmask <NETMASK>
5. route add default gw <IPGATEWAY>

Perfect.

[ Voor 61% gewijzigd door Q op 28-11-2002 18:15 ]

Pagina: 1