Toon posts:

[RC5] FSB overclocken goed voor RC5?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen. Ik heb een gelockte 1800+, dus ik kan geen multiplier overklocken, maar alleen fsb. Nu heb ik een sterk vermoeden dat multiplier overclocken beter is voor mijn koetje dan fsb overclocken, omdat dan de cpu echt sneller wordt ipv de communicatie met de rest van het systeem. In hoeverre klopt dit?
Is het nuttig om fsb over te klokken voor mijn }:O ?
Ik wilde een testrun doen om te kijken wat het effect is van fsb overklokken op RC5. Echter, dit onderzoekje duurt een paar dagen, omdat ik natuurlijk wel nauwkeurige cijfers wil hebben. Daarnaast mag ik in die tijd mijn pc niet aanraken :'( , omdat anders de cijfers niet meer kloppen. Heeft iemand al een idee hoe sterk het effect van FSB overclocken op RC5 is?

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Bij RC5 gaat het puur om MHz. Maakt dus verder niks uit.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• [eNeRGy]
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-04-2025
Elke MHz is er één :)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 15:11

Sick Nick

Drop the top!

Echter, dit onderzoekje duurt een paar dagen, omdat ik natuurlijk wel nauwkeurige cijfers wil hebben. Daarnaast mag ik in die tijd mijn pc niet aanraken
Beetje overbodig? Gewoon 10 keer de benchmark draaien, zoveel mogelijk andere software hebben draaien en je hebt nauwkeurige cijfers hoor.

Plus, als je MP gelocked is en je gaat je fsb verhogen word het aantal mhz van je cpu hoger, dus zal je ook meer mkey/s halen :)

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:22
Het effect van elke Mhz extra is hetzelfde. Aangezien de multiplier maal de fsb je kloksnelheid bepaalt maakt het voor RC5 niet uit waar die Mhz vandaan komt... Natuurlijk is het overklokken van je bus zeker niet nadelig... Daarbij is het unlocken van de multiplier soms nog best lastig... Dus... die keuze lijkt mij duidelijk...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• MarcyDarcy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-05 11:28
Mr_Atheist schreef op 23 september 2002 @ 08:03:
Het effect van elke Mhz extra is hetzelfde. Aangezien de multiplier maal de fsb je kloksnelheid bepaalt maakt het voor RC5 niet uit waar die Mhz vandaan komt... Natuurlijk is het overklokken van je bus zeker niet nadelig... Daarbij is het unlocken van de multiplier soms nog best lastig... Dus... die keuze lijkt mij duidelijk...
zei de man die afgelopen week 3 cpu's om het leven heeft gebracht >:) :P

• 0rbit
MarcyDarcy schreef op 23 september 2002 @ 08:11:
[...]

zei de man die afgelopen week 3 cpu's om het leven heeft gebracht >:) :P
Dat lag aan mijn moederbord :) En Gigabyte gaat die cpu's maar mooi betalen :)

Verwijderd

Mr_Atheist schreef op 23 september 2002 @ 12:43:
[...]

Dat lag aan mijn moederbord :) En Gigabyte gaat die cpu's maar mooi betalen :)
Weet je dat heel zeker, van Gigabyte, ik zou nl. 2 CPU's genoeg offerande :Y) aan een defect moederbord vinden.

[urban legend]
Klinkt een beetje als die vent die iets van 20 PC's geleverd krijgt, PC#1 aanzet, :ROOK:, PC#2 dan maar, :ROOK: en pas na 20 PC's doorgefikt te hebben kijkt of ze wel op 220V i.p.v. 110V ingesteld staan |:( 8)7
[/urban legend]

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 11:42
Ik heb ook net toevallig mijn XP 1800+ overgeclockt dmv. FSB: 133 => 136 Mhz
Ik wilde eerst 139 proberen, maar toen werkte mijn USB muis totaal niet meer :?
Hij gaat nu iig wel sneller :)

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

Verwijderd

Mr.CeeJay schreef op 23 september 2002 @ 15:05:
Ik heb ook net toevallig mijn XP 1800+ overgeclockt dmv. FSB: 133 => 136 Mhz
Ik wilde eerst 139 proberen, maar toen werkte mijn USB muis totaal niet meer :?
Hij gaat nu iig wel sneller :)
Je PC gaat sneller of je [vul hier je client van je distributed project in] ?

Verwijderd

Topicstarter
Jo! duidelijk. Zat ik er ff dik naast. FSB overclocken is dus net zo effiecient en veel gemakkelijker. Bedankt.

• 0rbit
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 14:25:
[...]

Weet je dat heel zeker, van Gigabyte, ik zou nl. 2 CPU's genoeg offerande :Y) aan een defect moederbord vinden.

[urban legend]
Klinkt een beetje als die vent die iets van 20 PC's geleverd krijgt, PC#1 aanzet, :ROOK:, PC#2 dan maar, :ROOK: en pas na 20 PC's doorgefikt te hebben kijkt of ze wel op 220V i.p.v. 110V ingesteld staan |:( 8)7
[/urban legend]
Ja, maar het vermoeden dat het bord cpu's sloopt is best lastig te testen en het is ook wel compleet ongehoord... (Ik had het iig nog nooit ergens gezien of gehoord...) Maar goed... 3 is misschien wat veel om te claimen, maar 2 is toch wel een logische stap eigenlijk :)

• Mr.CeeJay
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 16:31:
[...]

Je PC gaat sneller of je [vul hier je client van je distributed project in] ?
Beiden: ik denk dat de verhouding [MP x FSB = Mhz] : [Mkey/s] bij dezelde CPU model toch wel hetzelfde blijft B)

@echo off

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rubenski, het is véééééél beter als je je FSB ver omlaag klokt. Echt waar! :+
En natuurlijk nog beter als-ie uitstaat...
Het beste is als ze alledrie uitstaan. Of bij mij draaien... ;)

O-)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:42
FSB overklokken zal in theorie sneller moeten gaan omdat (je zei het al zelf) de communicatie met de rest van het systeem sneller is.
Normaal communiseerd je cpu op 266 Mhz met je geheugen maar met over klokken van je FSB dan gaat je commenucatie snelheid omhoog en kan je cpu weer mee data weg heen en weer pompen.
Bij multipier verhoging wordt alleen je cpu sneller (bij FSB cpu en de rest van het systeem)
Nadeel van FSB overklokken:
Bij te hoge instellingen boot je systeem niet meer. PCI kaarten willen soms ook niet lekker werken met een te hoge Bus snelheid.

Als ik me goed herinner heeft de bus snelheid van je USB helemaal niks met je FSB te maken want door je FSB te overklokken wordt je USB niet sneller.

De echte overklokkers verlage vaak hun multipier om zo een hogere FSB te kunnen draaien en zo zie je nog een bevestiging dat fsb overklokken sneller is.

Let wel op dat een te hoge FSB (als het standaard 133 dan praat ik over 160 fsb als te hoog ;) ) de levens duur van een HD kan verkorten (niet officieel bevestigd maar het is dacht ik wel zo).

Taal fouten inbegrepen ;)

• 0rbit
klaasbram schreef op 25 september 2002 @ 11:42:
FSB overklokken zal in theorie sneller moeten gaan omdat (je zei het al zelf) de communicatie met de rest van het systeem sneller is.
Normaal communiseerd je cpu op 266 Mhz met je geheugen maar met over klokken van je FSB dan gaat je commenucatie snelheid omhoog en kan je cpu weer mee data weg heen en weer pompen.
Bij multipier verhoging wordt alleen je cpu sneller (bij FSB cpu en de rest van het systeem)
Nadeel van FSB overklokken:
Bij te hoge instellingen boot je systeem niet meer. PCI kaarten willen soms ook niet lekker werken met een te hoge Bus snelheid.

Als ik me goed herinner heeft de bus snelheid van je USB helemaal niks met je FSB te maken want door je FSB te overklokken wordt je USB niet sneller.

De echte overklokkers verlage vaak hun multipier om zo een hogere FSB te kunnen draaien en zo zie je nog een bevestiging dat fsb overklokken sneller is.

Let wel op dat een te hoge FSB (als het standaard 133 dan praat ik over 160 fsb als te hoog ;) ) de levens duur van een HD kan verkorten (niet officieel bevestigd maar het is dacht ik wel zo).
Je verhaal is correct, maar voor RC5 gaat het niet op; De pakketjes data voor RC5 zijn zo klein dat ze in je processorcache passen en je cache reeds verzadigd is van pakketjes bij een lage bussnelheid. :)

• Mr.CeeJay
Had dat FSB overclocken nou eerder gedaan ;)

@echo off

• 0rbit
Mr.CeeJay schreef op 26 september 2002 @ 22:00:
Had dat FSB overclocken nou eerder gedaan ;)
Nee, hoor... Specifiek FSB overklokken is voor RC5 juist niet nuttiger dan de multiplier wijzigen. Nu RC5 is afgelopen is het WEL nuttig om FSB over te klokken aangezien veel projecten met veel meer data per unit werken... :)

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05 14:24
Joh laat nou maar, het is toch niet meer nodig :)

HODL

• Loco-Motiv
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 21:11

Loco-Motiv

Eppur Si Muove!

Ralphie schreef op 26 september 2002 @ 22:38:
Joh laat nou maar, het is toch niet meer nodig :)
Maar misschien heeft het wel effect voor andere projecten :P

last.fm

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 19:19

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Loco-Motiv schreef op 26 september 2002 @ 22:45:
[...]

Maar misschien heeft het wel effect voor andere projecten :P
Dan klopt de topictitel ook nie meer :P

• Mobster