3D Max 5, raytrace reflect en anti alias

Pagina: 1
Acties:

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoi,
Ik heb een ray traced, en reflecterende plane.
Maar die reflectie is niet anti ge aliast.
En ik heb gezocht hier hoe dat moet, maar wat in dat topic stond werkte niet in Max 5.
Daar stond dat er bij de matrial editor een knop 'options' moest staan, maar dat kan ik niet vinden.
Maar hoe kan ik die reflecite ook anti aliast maken in Max 5?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Verwijderd

hoe bedoel je presies? super sampling op de material? of gewoon alti aliasing op de render?

edit: ik vat je vraag nu pas :P, bij die material probs.. rol je het super sampling menutje uit.. dan selecteer je adiptive halton (ofsoiets) dan vink je eneble super sampling en renderen maar..

• Guillome
  • Niet online
Nou, ik heb bijv een box.
En die ziet er 'normaal'mooi uit, gladde lijnen etc (anti alias)
Maar de reflectie is blokkerig.

edit
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tegroen/antialias.jpg

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Verwijderd

Bij die material probs.. rol je het super sampling menutje uit.. dan selecteer je adiptive halton (ofsoiets) dan vink je eneble super sampling en renderen maar..

(had al ge edit ;) )

als je er niet uitkomt zet dan je icq ff aan...

• Guillome
  • Niet online
Oh ok :D
FF testen

Mhoa dat lukt wel nu :) Alleen renderd hij letterlijk zo`n 20 a 25 keer zo traag

Verwijderd

XLerator schreef op 22 september 2002 @ 23:57:
Oh ok :D
FF testen

Mhoa dat lukt wel nu :) Alleen renderd hij letterlijk zo`n 20 a 25 keer zo traag
mjah LEEF ER MEE! ;) nee maar je kunt ff andere opties proberen dan adiptive halton.. die andere werken volgens mij ook (iets minder anti alias) maar gaat een stuk sneller d8 ik.. met andere worden, gewoon met de instellingen kutten :)

• Guillome
  • Niet online
Aha doe ik :D
Maar wat is dat super sampling eigelijk precies dan? Wat doet dat?

ps, normaal renderd hij `m in 11 sec
Nu in 4:55
Das letterlijk 26 keer zo langzaam
P4 2.0 ghz, 256 MB ram. Mja :Z :{

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

"super sampling" gaat 'ns dichterbij kijken naar de lichtstralen. renderers werken met een soort denkbeeldige stralen vanuit de camera naar een object. als je naar een kubus kijkt, wil dit gewoon zeggen dat een aantal stralen vanuit de camera een object heeft geraakt. het object heeft een bepaalde kleur, en deze kleur wordt vermenigvuldigd met de belichting, etc.

iig, je "mapping" is in dit geval een spiegel. dat wil zeggen dat de lichtstraal vanuit de camera op het oppervlak komt, en doorkaatst totdat een object wordt geraakt. afhankelijk van de reflectiviteit van het object waar de straal tegen kaatste wordt er wederom vermenigvuldigd - heb je maar een object met 50% reflectivity, wordt er maar 50% van de 'invloed' die het heeft doorgegeven, en de rest is de basiskleur.

anyway, het aantal punten in de camera is eindig. 800x600, 1024x768 - dergelijke dingen. als de stralen dan ook nog eens gaan kaatsen kan 't zijn dat ze niet alles raken - en daarom zet je supersampling aan - ipv 800x600 punten worden er nu veel meer gerenderd, en daarvan worden de gemiddelden genomen. probeer maar eens een plaatje op 3200x2400 te renderen, en verklein dit dan maar eens 4 keer - ook al staat de anti-aliasing uit op 3200x2400, het effect ziet er toch mooi en 'gladjes' uit.

dat is in feite supersampling.

http://www.cs.uaf.edu/~ge...ch/Papers/CGF98/ASOS.html

2.2 Supersampling
Supersampling is done by sampling the image at a higher resolution than the screen, typically 4 to 16 rays per pixel. This method yields good results, but at a very high price in computation time. In most parts of an image, just one ray per pixel (corner) is sufficient.

teveel zooi, te weinig tijd

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:16
je kan ook gewoon de anti-aliasing aanzetten voor je raytrace material natuurlijk....

• Guillome
  • Niet online
Bedankt voor je zeer heldere uitleg Yoozer.
Ik snap het nu helemaal. Toppie
Die techniek is dus eigelijk het zelfde als die voodoo kaarten hebben, dat 2 of 4 * AA ofzo?

En Litoki, waar stel ik dat in dan.

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:16
rendering -> raytrace settings -> global raytrace antialiasing -> even aanvinken :)
Pagina: 1