Toon posts:

FAT32 recovery op 150G disk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat de FAT32 van een 150 gig schijf, verdeeld in twee logische stations van 100 en 50 gig, beschadigd is geraakt. Dit is voor beide logische stations het geval. Alle mappen zien er nu uit als gekke tekens, en zijn niet meer toegankelijk. Met verscheidende data recovery tools (via google gevonden) kan ik de data zien, maar om deze ook echt te recoveren, moet de data naar een andere fysieke gezet worden. Maw woorden, de gerecoverde files, mogen niet naar dezelfde 150 gig disk gerecovered worden.
Ik ben op zoek naar een tool die de FAT32's die op de 150 gig disk staan, gewoon kan herstellen, want theoretisch mogelijk moet zijn, als de recover tools de files ook gewoon kunnen vinden. Dit lijkt me de enige optie zonder dat ik nog eens 150 gig ruimte nodig heb om alles te recoveren...
Iemand met een slim idee, of die weet waar zo'n tool te vinden is die enkel de FAT update op de schijf ?

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

Rival24

I'll Be Back

Als je fat tabel beschadigd is, dan is de kans heel klein dat je alles terug kan roepen. Je kunt de bestandsnaam wel zien, maar de data die er hoort te staan, die staat er niet precies zeg maar. Oftewel de tabel denkt dat ergens data staat, terwijl die ergens anders staat.
Op dezelfde schijf recoveren gaat eigenlijk ook niet omdat er op die schijf een hoop data staat op stukken waarop aangegeven staat dat erop geschreven mag worden. Met het risico dat je andere data vernietigd.
Je moet dus toch op een andere schijf gaan recoveren.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me dan afvraag is waarom het niet gewoon mogelijk is om alle data op die 150gb schijf te laten staan, en dan ipv van zo'n tree van recoverable files, gewoon een nieuwe FAT te genereren en die over de huidige op die 150gig schijf te zetten, zodanig dat dan alle files die nog terug te vinden waren, op dat moment dus ook registreerd staan in de nieuwe FAT.

Blijkbaar werken alle tools via een 'copy to other physical disk' methode, omdat ze de data zelf willen kopieren, maar ze doen niets met de FAT, terwijl die met de data die die progjes verzamelen toch echt wel een vervangende FAT te construeren moet zijn.

Zouden er tools zijn, die wel daadwerkelijk de FAT zelf zouden kunnen updaten zodanig dat de (deels) gerecoverde files dan weer accessable zijn, en de rest (ungerecoverde data) in de nieuwe fat als 'leeg' bestempeld wordt? Moet theorestisch toch mogelijk zijn?

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 15:11
Al fdisk /mbr geprobeert ?

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

Rival24

I'll Be Back

Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 23:55:
Moet theorestisch toch mogelijk zijn?
Dat lijkt mij ook, maar dan zouden er wel progjes moeten zijn die dat kunnen. En die ben ik nog nooit tegen gekomen. Ik denk dat de andere physical disk toch de enige oplossing is.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je al scandisk of chkdsk /f geprobeerd? Probeer anders 3rd party progseltjes: [google=data recovery]
rival24 schreef op 22 september 2002 @ 23:42:
Je kunt de bestandsnaam wel zien, maar de data die er hoort te staan, die staat er niet precies zeg maar
Volgens mij is het precies omgekeerd: je ziet data wel, maar bestandsnaam is kwijt :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 23 september 2002 @ 07:12:
Heb je al scandisk of chkdsk /f geprobeerd? Probeer anders 3rd party progseltjes: [google=data recovery]
[...]
Volgens mij is het precies omgekeerd: je ziet data wel, maar bestandsnaam is kwijt :)
In mijn geval is het dus zo dat bij veel bestanden/mappen zowel de originele bestandsnamen en de bijbehorende data nog wel zichtbaar/kopieerbaar zijn met recovery tools, maar niet via normale file access zoals een dosbox/winexplorer. Het kan zijn dat niet alle filenames meer bij staan, ik weet ze niet allen uit mn hoofd voor een 150gb disk. Scandisk al gebruikt, die restored geen filenames.
Verder vroeg ik me af of fdisk /mbr wel zin heeft aangezien dit niet de primary master disk is.
Ohja, alle 4 recovery tools die ik al gebruikt heb zijn via google gevonden :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens een harddiskje te bemachtigen en kopieer dan mbv de recovery tooltjes de belangrijkste bestanden naar dit harddiskje. Daarvanuit kun je evt branden op een CD :)

Nee, FDISK /MBR zal idd niet helpen. Deze fixt -logischerwijs- alleen een corrupt MBR.

Verwijderd

Ik ben ook bezig om data van een maxtor d740x 80gig te halen. Ik gebruik exact hetzelfde type hd om de teruggehaalde data op te saven. Ik kan alles terughalen. Met filenaam en al. Ik gebruik hiervoor Ontrack EasyRacovery Datarecovery. Mijn pctje heeft net bijna 6 uur staan draaien om het terug te halen en te saven. Enkele minuten geleden was ie klaar. Helemaal blij ik alle bekijken. Mijn happymood was snel voorbij, niks werkt. Alle zipz, rars, avi, mpegs, alles wat maar iets met compressie te maken heeft doet het niet. Ook hebben sommige tekst-files alleen maar rare tekens. Mp3z en plaatje zijn wel goed.

weet iemand waardoor dit komt en hoe ik dit kan oplossen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

* BalusC ruikt een kloontje.. :X

Maargoed, je kunt gewoon verschillende programma's uitproberen..
Pagina: 1