Allee, komt dat zien en kom kijken naar mijn eerste geOC`ed systeempie! 
Na alle informatie die ik hier kreeg en wat gespit in mijn eigen systeem, was ik mentaal zo ver: OC-time! Toevallig was pas mijn HD naar de eeuwige schroothoop gevlogen. Had gelukkig nog garantie (net 1 jaar gebruikt
) en kreeg ter plekke een nieuwe (zelfde type, hm
) En die nieuwe zat natuurlijk te schreeuwen om een OS, dus gelijk Win XP er opgezet. En toen gebeurde het: "Om te OC'en is een schoon en stabiel systeem wenselijk" schoot me ineens te binnen. Je raad het al...
Die eerste aanraking met de jumper... En dan dat geklik van de Dipswiches... hmm... En dan tijdens het opstarten zien "Intel Pentium 4 1900" "FSB 448Mhz"... YES!!!
Maar genoeg gedroomd
(De specs staan in mijn Signature.)
Duurde wel ff voordat ik de goede instelling te pakken had. Eerst kleine stapjes, toen 10Mhz. op 115Mhz liep het systeem (al) vast, dus terug gezet op 112Mhz. En ja, 17 x 112 geeft 1905Mhz, dus dat is wel een verbetering!
Is natuurlijk wel en Wilamette, dus hoger dan 2Ghz leek me zowieso geen goed plan...
Nog leuker is dat dit gewoon op mijn strd Intel koelertje loopt! En mijn temps zijn gewoon gelijk gebleven!
Beter! Dacht eerst een zware koperen koeler nodig te hebben, dus niet (gelukkig
) Heb alleen wel CPU, GPU+mem en de Northbridge van Artic Silver 3 voorzien. Temps daalden enkele graden. Lekker!
Nu ik toch bezig was en alles goed liep, dacht ik: waarom mijn videokaart niet?
NV Max overeen gegooit en hoppa, weer een overclock! Na iedere OC van 10 Mhz 3DMark 2001SE gedraait en gewacht tot het fout ging. Viel gelukkig telkens mee na te hoge settings: PC reboot zich, system-check en weer terug in Win. ff de settings iets terug gezet en gaan met die banaan. Mijn Asus V8200 GF3 dlx loopt nu lekker stabiel op 234/521 in plaats van 200/460. Ook hier zit de strd heatsink er nog op. Temp is paar graadjes omhoog gegaan, maar een extra 60mm fan die lucht van buiten naar de GPU blaast heeft de temps doen dalen. Temps zijn nu zelfs lager als voor de OC!
Tis toch wat...
Hoop ik alleen niet binnen kort iets 'aangebrands' te ruiken...
Scores bij 3DMark 2001 SE en PCMark 2002 zijn (uiteraard) stukken omhoog gegaan. Bij PCmark is de score van de CPU niet zoveel omhoog gegaan, die van mijn geheugen wel. Beetje vaag...
PCMark 2002
Voor OC..= CPU: 4124 Memory: 4225 HDD: 685 CPU temp: 36
Na OC.....= CPU: 4521 Memory: 4783 HDD: 928 CPU temp: 35 (huh?)
3DMark 2001 SE
Voor OC..: 6874 (beetje vaag, vorige HD was ~5900, zelfde instellingen..)
Na OC.....: 7913
Temps voor OC: (GPU/RAM) 48/39 Tems na OC: 47/32
Temps zijn niet echt vertrouwelijk, temps van voor de OC had een te dikke laag AS3 onder de GPU. Heb voor de OC wat weggehaald. Me RAM is onverklaarbaar super veel koeler geworden. Okee, er staat nu een 60mm fan op gericht (eerst niet helemaal) maar toch. Begint dat AS3 pas na zo`n lange tijd (2 weekjes) echt goed te werken...
Hoe dan ook, ik wou hiermee zeggen dat dat OC'en niet zo moeilijk was als (ik) eerder had gedacht. Natuurlijk kan je veel verder gaan, met zwaardere koeling en geavanceerde instellingen. Maar daar ben ik nog niet aan toe.
Mijn systeempje loopt nu merkbaar een stukje sneller en is nog als vanouds super stabiel, zonder extra CPU/GPU heatsinks. Sim-pel
Ik dacht dit is misschien een goede aanmoediging voor mensen die aan OC`en zitten te denken. Suc6
[hulp-mode]
Trouwens, ik heb een logboekje bij gehouden met alle bevindingen over temp, score, clock snelheid en aanpassingen van mijn systeem vanaf ver voor mijn OC. Ik zou het eventueel kunnen aanpassen zodat jullie het kunnen inzien en kunnen vergelijken met je eigen bevindingen. Ik heb scores van 3DMark 2001 SE, PCMark 2002 en veel temp-gegevens (van nog voor de OC).
[/hulp-mode]
Keep on tweaking!
EDIT: Helaas ondergaat de Pic-server die ik gebruik wat repairs. Zodra die online is zal ik wat pics van mijn systeem en van 3Dmark, PCMark en WCPUID posten, als 'bewijs van mijn OC'
Na alle informatie die ik hier kreeg en wat gespit in mijn eigen systeem, was ik mentaal zo ver: OC-time! Toevallig was pas mijn HD naar de eeuwige schroothoop gevlogen. Had gelukkig nog garantie (net 1 jaar gebruikt
Die eerste aanraking met de jumper... En dan dat geklik van de Dipswiches... hmm... En dan tijdens het opstarten zien "Intel Pentium 4 1900" "FSB 448Mhz"... YES!!!
Maar genoeg gedroomd
Duurde wel ff voordat ik de goede instelling te pakken had. Eerst kleine stapjes, toen 10Mhz. op 115Mhz liep het systeem (al) vast, dus terug gezet op 112Mhz. En ja, 17 x 112 geeft 1905Mhz, dus dat is wel een verbetering!
Nog leuker is dat dit gewoon op mijn strd Intel koelertje loopt! En mijn temps zijn gewoon gelijk gebleven!
Nu ik toch bezig was en alles goed liep, dacht ik: waarom mijn videokaart niet?
Tis toch wat...
Hoop ik alleen niet binnen kort iets 'aangebrands' te ruiken...
Scores bij 3DMark 2001 SE en PCMark 2002 zijn (uiteraard) stukken omhoog gegaan. Bij PCmark is de score van de CPU niet zoveel omhoog gegaan, die van mijn geheugen wel. Beetje vaag...
PCMark 2002
Voor OC..= CPU: 4124 Memory: 4225 HDD: 685 CPU temp: 36
Na OC.....= CPU: 4521 Memory: 4783 HDD: 928 CPU temp: 35 (huh?)
3DMark 2001 SE
Voor OC..: 6874 (beetje vaag, vorige HD was ~5900, zelfde instellingen..)
Na OC.....: 7913
Temps voor OC: (GPU/RAM) 48/39 Tems na OC: 47/32
Temps zijn niet echt vertrouwelijk, temps van voor de OC had een te dikke laag AS3 onder de GPU. Heb voor de OC wat weggehaald. Me RAM is onverklaarbaar super veel koeler geworden. Okee, er staat nu een 60mm fan op gericht (eerst niet helemaal) maar toch. Begint dat AS3 pas na zo`n lange tijd (2 weekjes) echt goed te werken...
Hoe dan ook, ik wou hiermee zeggen dat dat OC'en niet zo moeilijk was als (ik) eerder had gedacht. Natuurlijk kan je veel verder gaan, met zwaardere koeling en geavanceerde instellingen. Maar daar ben ik nog niet aan toe.
Mijn systeempje loopt nu merkbaar een stukje sneller en is nog als vanouds super stabiel, zonder extra CPU/GPU heatsinks. Sim-pel
Ik dacht dit is misschien een goede aanmoediging voor mensen die aan OC`en zitten te denken. Suc6
[hulp-mode]
Trouwens, ik heb een logboekje bij gehouden met alle bevindingen over temp, score, clock snelheid en aanpassingen van mijn systeem vanaf ver voor mijn OC. Ik zou het eventueel kunnen aanpassen zodat jullie het kunnen inzien en kunnen vergelijken met je eigen bevindingen. Ik heb scores van 3DMark 2001 SE, PCMark 2002 en veel temp-gegevens (van nog voor de OC).
[/hulp-mode]
Keep on tweaking!
EDIT: Helaas ondergaat de Pic-server die ik gebruik wat repairs. Zodra die online is zal ik wat pics van mijn systeem en van 3Dmark, PCMark en WCPUID posten, als 'bewijs van mijn OC'
Use the Search Luke...