Hhhhm een anti KPN draadje

. Sue me, ik werk er nu tijdelijk. Het is niet het beste bedrijf, maar in dit draadje wordt weer eens heerlijk extreem overdreven. Ik zal eens wat uitleggen wat volgens mij echt stuk voor stuk open deuren zijn, die ook best zelf bedacht hadden kunnen worden.
Ten eerste:
Hermanvh schreef op 23 september 2002 @ 08:30:
[...]
Voor KPN is het gewoon mogelijk om flat-fee aan te bieden. De lokale kosten zijn echt niet hoog, zeker niet voor KPN, omdat ze de hele infrastructuur gratis hebben gekregen van het Rijk... Ze lopen nu andere partijen uit te buiten die van dat netwerk gebruik willen maken

Dit is zo ongeveer het meest populaire argument onder de "kpn-bashers".. Naar mijn beste weten is de KPN gewoon een (staats)bedrijf geweest, dat in handen van de staat was met een eigen
aparte boekhouding. Investeringen in het bedrijf zijn door de staat gedaan, en de winst is ook naar de staat gegaan. De netwerken die zijn aangelegd met het geld van de staat (investeringen) waren imo weldegelijk van de kpn (en dat was weer eigendom van de staat, waardoor de netwerken nog steeds van de staat waren).
Het ging altijd erg lekker bij de kpn, de staat heeft daarop
verdiend. In 1995 (wilde gok) is besloten om kpn te privatiseren. Het is dus
verkocht aan de aandeelhouders. Die aandeelhouders hebben
betaald aan de staat om een stukje kpn te kopen, wat nog steeds eigenaar is van dat netwerk.. En als het netwerk bij de verkoop niet aan kpn "gegeven" was, had het bedrijf VEEL en VEEL minder geld waard geweest, waardoor de staat minder geld had gehad...
Dus hoe jij het "kpn heeft het netwerk gekregen" ziet, is mij persoonlijk een beetje een raadsel, maar volgens mij is hier door aandeelhouders gewoon een bedrijf gekocht van de overheid... En heeft de overheid daar echt niet heel erg op verloren (ze hadden alleen vast veel meer winst kunnen maken als ze het een paar jaar later hadden gedaan).
Tot zover het punt "de kpn misbruikt een netwerk wat ze van de staat hebben gekregen :r"
ten tweede:
TheLunatic schreef op 24 september 2002 @ 15:07:
En toch begrijp ik het niet. Ze kunnen toch ook ADSL aanbieden, dat komt toch in principe op hetzelfde neer ? En die factor 40 overbooking van het ADSL netwerk, je gaat mij niet vertellen dat het telefoonnet nu niet overbooked is !
Op een andere manier. In een telefooncentrale kunnen niet alle aansluitingen tegelijk bellen (internetten), maar degene die het WEL kunnen, kunnen het wel allemaal op volle snelheid (dat zou mooi zijn, dat je niet eens meer kan praten, of op slechtere kwaliteit als de buren ineens gaan bellen). De data is dus gewoon 64K (gegarandeerd) alleen het aantal lijnen is beperkt.
En je wil dus niet dat je in op centrale zit, waar je lekker veel fanatieke internetters op hebt zitten... En de kpn kan ook niet "zomaar even" die centrale "ff" uitbouwen. Dat kost geld, en die investeringen heb je er niet snel uit, helemaal niet als je bedenkt dat breedband of wifi de mensen die dat willen hebben misschien wel binnen 3 jaar aflost.
En ook iemand die zei, KPN is geen ISP, nee klopt dat is zo, maar het is wel 'ADSL van KPN', dus je mag KPN best als ISP beschouwen, ze bieden via via toch internet aan!
Is versatel een ISP? Is BBnet een ISP?
nee kpn is een kabelboer. Je kan bij hun geen abonnement afsluiten. Bel maar eens naar 0800-mxstream en vraag of je adsl mag bestellen. Dan wordt je verteld dat je bij kpn geen adsl kan bestellen, maar dat je dat bij een ISP moet doen. Dat kpn die lijn naar je huis verzorgt is iets heel anders. KPN was toch ook geen ISP omdat je via "isdn van KPN" op zonnet inbelde?

En, KPN zou op zijn minst de prijzen voor bellen naar 06760 nummers kunnen verlagen. Een behoorlijk deel van de tijd dat mensen online zijn wordt er toch nauwelijks bandbreedte gegenereerd (ik weet het, het slot is toch bezet), dus daarvoor zou je niet hoevel betalen.
je geeft hier denk ik zelf al antwoord

Waar moet dat heen zeg, de prijzen stijgen tegenwoordig alleen maar...
De prijzen van telefoontikken? welke telecomprijzen zijn gestegen die met internet te maken hebben??
TheLunatic schreef op 22 september 2002 @ 21:20:
Ik heb het ook niet over goedkope flat-fee (weet niet wat je onder goedkoop verstaat) maar voor een 24/7 verbinding over ISDN zou ik wel 'n 30 of 40 euro overhebben, en da's niet niks gezien je in de stad daar ADSL/kabel voor kan krijgen...
Dat is totaal niet te vergelijken. Overigens wordt op adsl ook nog steeds verlies gemaakt, maar dat is een ander verhaal..
Crazy_D schreef op 23 september 2002 @ 10:06:
Ik weet niet of ze helemaal kloppen maar t geeft een indicatie..
ConnectSpeed
En van KPN snap ik toch al niet.. volgens mij was er 4 jaar geleden al zo'n aktie om zoveel mogelijk mensen op ISDN te krijgen, daarna gingen ze overal vertellen dat je MXstream moet hebben, en nu wordt je weer doodgegooid met ISDN... als ze die reclamekosten nou eens lekker stoppen in het investeren in het netwerk en uitbreiden van de telefooncentrales....
Ja en dan kunnen alle mensen die het via via horen en de echte fanaten op internet in het hele land, alleen dan heb je maar 12 aansluitingen per centrale die je voor 2 ton omgebouwd hebt, omdat consumenten het niet zo massaal nemen als je er niet flink mee adverteert...
Ook dit kan dus niet... Je moet je netwerk toch terugverdienen? En dan heb je (veel) aansluitingen nodig en daarom moet je er toch reclame voor maken? Voor zover ik het weet is het iig niet het doel om iedereen op internet te krijgen, maar om investeringen te doen in rendabele technieken. Rendabel maak je het door reclame te maken zodat mensen het ook daadwerkelijk kan gebruiken.
Dat het voor
jou direct misschien leuker is dat de KPN voor het geld van een campagne
jouw centrale ombouwt, heeft de kpn (begrijpelijkerwijs) geen boodschap

. Dat had dan trouwens ook maar tijdelijk in je voordeel gewerkt, want dan was het nog veel en veel verliesgevender geweest en had de stekker er gewoon uitgetrokken geworden.. Hoi, heel nederland geen kpn-adsl meer omdat ze "het maar in het netwerk moesten investeren"... Werkt dus niet. Ze hebben veel klanten nodig per centrale voor de investeringen.
Zie maar met adsl lite, dat is volgens mij ook meer een lokkertje om te kijken of mensen hun surfgedrag gaan aanpassen en dan een (rendabeler) duurder "basic" abonnement gaan nemen (wegens overschrijding van datalimiet, omdat ze toch niet "alleen surfen", daar gaan nog veel klachten over komen voorspel ik trouwens.)