Toon posts:

oude AS/400 nog gewild ?

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde 's ff polsen of iemand belangstelling zou hebben voor een IBM AS/400 (type 9402-200) en wat ik daar dan voor zou kunnen vragen.
De precieze specs heb ik nog niet, maar veel anders dan het standaard type zal het niet zijn. Hetzelfde geldt voor een matrix lijnprinter, type IBM 4234. Laat 's weten of er voor zulke oudere hardware nog belangstelling is !

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:24
Nou nee, het apparaat is een CISC machine, waar bijna niets meer voor te krijgen is. Zelfs IBM neemt ze niet meer terug. Overigens is het best interessant om zo'n ding te disassambleren.

• Poltergeist
En die 4234 is er zeker een met twinax aansluiting? Als je er al een converter voor kunt vinden (ze zijn (waren?) er!) zijn ze verschikkelijk lastig aan te sturen (behalve met een AS/400 dan). Alleen gewone tekst komt er nog wel uit, maar zo snel je er iets anders mee wilt doen: vergeet het dan maar.

Alhoewel: een 250 pagina's lange ASCII banner is best grappig natuurlijk...

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

Ok, ik ben op oude apparatuur begonnen (Sharp MZ700 - werkte nog op casette bandjes), maar wat is dat voor een ding?

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

_nethack

We're all MAD here

Ik denk niet dat zo'n ouwe bak nog echt bruikbaar is, tenzij je specifieke software hebt die er op draait. (meestal bedrijfssoftware dus)

Daarnaast krijg je mogelijk problemen met het OS. Ik weet niet of er nog een OS/400 licentie bij hoort, maar dan is het nog de vraag of die zomaar overdraagbaar is.
Gewoon zomaar een kopie van OS/400 erop zetten zal ook niet zomaar gaan, na installatie moet je een systeemwachtwoord ingeven dat door IBM verstrekt wordt. Doe je dit niet dan zal de machine na 70 dagen niet meer bruikbaar zijn ( hij IPL-ed niet eens meer geloof ik, tot je die code invoert)

We hadden op mn werk en paar oude hobby/knustel machines staan (9402-F02/F04)
waar ook geen licentie meer op zat, na 70 dagen maar af laten voeren door IBM.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Ik ben wel geintreseerd in deze machine.. Alleen heb ik als arme student hier natuurlijk geen geld voor. Maar ik denk dat er wel genoeg andere computer fanaten (want zo noemen toch wel de meeste mensen die ik ken, mij) Over zijn die er wel belangstelling in hebben. Op m'n stage hadden we nog een 'oud' programma wat op een AS/400 moest draaien anders wou deze niet werken. We gebruikten dan wel een simmulator hiervoor op deze op een krachtige NT bak te draaien maar dan kon je niet alle opties van het programma benutten.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, die matrix printer heeft alleen een Twinax aansluiting. De AS/400 zelf heeft zowel Tinax als UTP. Nogmaals, ik heb geen id hoe ik die specs van die AS/400 uit kan lezen maar mocht iemand specifieke details willen hebben kan ik die volgende week evt doorgeven.

Wij hebben nog een andere AS/400 gekoppeld aan een NT netwerk en aangezien we volgend jaar een nieuw pand betrekken willen we graag van die oude af :7

Maar goed, als ik de reacties zo een beetje samenvat is er alleen belangstelling voor indien we 'm voor nop weg zouden doen (wat nog altijd goedkoper is dan af laten voeren natuurlijk)? Niet dat ik dat erg vind, want dan zitten er hier ook nog wel een paar 'hobbyisten' 8-)

• Poltergeist
Af laten voeren is inderdaad duurder ja - of je moet als bedrijf een vast contract hebben met een chemie/afvalboer. Die neemt het dan meestal wel mee. Alleen moest ik 'em dan wel zelf uit elkaar halen.

• Poltergeist
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 25 oktober 2000 21:24 schreef Excrusiator het volgende:
Ok, ik ben op oude apparatuur begonnen (Sharp MZ700 - werkte nog op casette bandjes), maar wat is dat voor een ding?[/quote]Een AS/400 is het kleine broertje van een RS/6000, en de opvolger van de S34 en S36. Oftewel, een minicomputer, ontworpen en gebouwd door IBM, met een OS van IBM (OS/400). RAID was hardwarematig geimplementeerd (RAID5), en het systeem wat ik beheerde draaide met 22 schijven, varierend in grootte van 900 MB tot 2.2 GB. Zelfs drie jaar geleden konden we dat systeem nog gewoon uitbreiden!

Overigens wordt de AS/400 (in 'iets' verbeterde vorm) nog steeds gebouwd. Is nu gebaseerd op een PowerPC RISC processor, en kunnen naast OS/400 ook een aangepaste versie van WinNT draaien. Jammer genoeg zijn de kasten wat minder imposant dan vroeger (toen ze nog 1.8 meter hoog waren), want ze zijn gewoon in minitower formaat te verkrijgen.

Verwijderd

Relative System Performance (CPW Value) 1
7.3

Relative System Performance (RAMP-C) 2
2.5

Main Storage (MB)
8-24

Disk Storage (GB)

(Maximum) V3R1

23.6

Maximum Number of Workstations

Twinax
280

ASCII
126

LocalTalk
217

Communication Lines (Maximum)
20

LAN Adapters (Maximum)
2

Available Card Slots (for I/O Adapters)
6

Number of System I/O Buses
1

Version 3 Processor Group
P05

Als je er 100 gulden voor krijgt is het veel.

Verwijderd

Topicstarter
Hmzzzz....nou ja, 't is wel een lekkere grote kast. Misschien leuk als vogelhuisje *D

Mocht ie voor niets weggaan post ik wel opnieuw. Tnx for replies !

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

_nethack

We're all MAD here

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 26 oktober 2000 14:05 schreef Poltergeist het volgende:
Overigens wordt de AS/400 (in 'iets' verbeterde vorm) nog steeds gebouwd. Is nu gebaseerd op een PowerPC RISC processor, en kunnen naast OS/400 ook een aangepaste versie van WinNT draaien. Jammer genoeg zijn de kasten wat minder imposant dan vroeger (toen ze nog 1.8 meter hoog waren), want ze zijn gewoon in minitower formaat te verkrijgen.[/quote]Misschien wordt het nog eens wat met die apparaten, afaik is IBM bezig met linux op een AS/400 (dmv LPAR's)
Overigens kan een AS/400 zelf geen NT draaien, en ook geen aangepaste versie daarvan. Er kan een kaart in (vroeger FSIOP, daarna IPCS, nu INS (Integrated Netfinity Server) met daarop een Pentium CPU (333MHz, de nieuwste modellen geloof ik met een 700 of 800 MHz) en eigen geheugen, en maakt gebruik van de AS/400 opslag (storage spaces) Deze draait gewoon een standaard versie van NT met aangepaste drivers en HAL voor I/O en een programma/service voor synchronisate van user accounts.
Ben gisteren en vandaag bezig geweest met de installatie van Win2K server en Citrix Metaframe op zo'n apparaat, draait best aardig.

Er zijn ook nog steeds imposante modellen hoor, het bedrijf waar ik werk (een IBM business partner) heeft vorig jaar de grootste configuratie van nederland geleverd. Ding werd binnengebracht op 11 pallets. kosten tussen de 4 en 5 miljoen afaik.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Pagina: 1