Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] experimenteerprint solderen...?

Pagina: 1
Acties:
  • 648 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PC-Medic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 11:56
Ik heb geprobeerd verbindingsbanen op een experimenteerprint te solderen maar dat wil niet echt lukken. Het worden dikke klodders tin en sommige rondjes laten los 8)7

Ik ben bang dat hierdoor sommige verbindingen niet goed worden maar misschien heeft iemand een practische oplossing/tips voor mijn probleem |:(

P.S. : experimenteerprint is een printplaatje met allemaal gaatjes met aan de onderkant rondjes tin om elk gaatje.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
-wat voor soldeerbout gebruikje?
-wat voor tin gebruik je?

Verwijderd

Schuur je soldeerbout is schoon. Gebruik de juiste temp enz enz

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

zo moetet:

- onderdeel door het gaatje (koperzijde naar onderen ;))
- soldeerboute ertegen
- bijna tegelijk (0,5 sec) klein beetje tin erbij
- uit laten vloeien (1 sec max)
- bout ook weg
- afkoelen
- afknippen...

gebruik 40/60 soldeer, met harskern, een goeie soldeerpunt..

btw: ik wil pics, n00b solderen is zooo mailig ;)

Electronics development

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:21
3lmowww schreef op 22 september 2002 @ 20:09:
zo moetet:

- soldeerboute ertegen
- bout ook weg
- afkoelen
- afknippen...

40/60 ???

je kunt beter 60/40 gebruiken (als je dat al niet bedoelt)

ook wel 60 genoemd 60% tin igg

Harskern tin wel te verstaan

Repareren doe je zo.

• 3lmowww

3lmowww

edit:

bedoeld ik ;)

Electronics development

Verwijderd

iets langer je soldeerbout ertegenaan tot het echt mooi rond vloeit ik deenk dat je dan veel mooier werk krijgt.

• PC-Medic
25watt bout, 1mm tin wuppertal ofziets
het gaat om de verbindingslijnen. het bevestigen van de stuff lukt denk ik wel maar die lijnen zijn het probleem het wordt iig niet erg mooi maar ik dacht misschien is er een handige oplossing bijv. met ijzerdraadje of met lijm oid.

• PC-Medic
dus met harskern werkt beter...?

Verwijderd

je kunt met een tangetje een klein ijzerdraadje ertussen maken maar als jeechte rints wil maken maak je die al van tevoren met etsen

• PC-Medic
bij experimenteer print is het juist de bedoeling dat je niet etst dat is het "voordeel" volgens mij :?

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
Het verbinden van de eilandjes met soldeer alleen gaat inderdaad bij mij ook altijd erg slecht. Ik gebruik altijd de resterende stukken van de pootjes van de onderdelen (weerstanden e.d.). Die buig ik dan onderaan de print richting het volgende onderdeel.

• PC-Medic
ja daar heb ik ook al aan zitten denken. thx

Verwijderd

3lmowww schreef op 22 september 2002 @ 20:09:
zo moetet:

- soldeerboute ertegen
- bout ook weg
- afkoelen
- afknippen...

Bijna goed: EERST afknippen dan pas solderen! Anders zet je het gesoldeerde eiland onder druk met afknippen....

Doorverbinden doe ik altijd door eerst alle eilandjes van het "spoor" los te vertinnen, en ze daarna aan elkaar te "plakken" met de soldeerbout. Als het gaat om een lijn met hoog vermogen leg ik er meestal nog eerst een blanke draad overheen.

Let op dat als je er 220V op gaat zetten, dat je de eilandjes rond je spoor weghaalt. Dat kan simpel door je bout in een gaatje de steken en even te draaien...

• PC-Medic
bedankt voor de tip ik moet morgen nog maar eens aan het prutsen gaan. als alles af is post ik nog wel pics maar dat duurt nog wel ff...

• 3lmowww

3lmowww

edit:

ik knip altijd aan het einde af...

en dat hou ik ook zo...

Electronics development

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 20:31:
[...]

Bijna goed: EERST afknippen dan pas solderen! Anders zet je het gesoldeerde eiland onder druk met afknippen....

Doorverbinden doe ik altijd door eerst alle eilandjes van het "spoor" los te vertinnen, en ze daarna aan elkaar te "plakken" met de soldeerbout. Als het gaat om een lijn met hoog vermogen leg ik er meestal nog eerst een blanke draad overheen.

Let op dat als je er 220V op gaat zetten, dat je de eilandjes rond je spoor weghaalt. Dat kan simpel door je bout in een gaatje de steken en even te draaien...
eerst solderen dan afknippen werk veel beter :)

• Sine
PC-Medic schreef op 22 september 2002 @ 20:21:
dus met harskern werkt beter...?
Sterker nog zonder harskern is het bijna niet te doen, de tin vloeit dan niet

als je tin zonder harskern hebt is dat je probleem

Repareren doe je zo.

Verwijderd

PC-Medic schreef op 22 september 2002 @ 20:04:
Ik heb geprobeerd verbindingsbanen op een experimenteerprint te solderen maar dat wil niet echt lukken. Het worden dikke klodders tin en sommige rondjes laten los 8)7

Ik ben bang dat hierdoor sommige verbindingen niet goed worden maar misschien heeft iemand een practische oplossing/tips voor mijn probleem |:(

P.S. : experimenteerprint is een printplaatje met allemaal gaatjes met aan de onderkant rondjes tin om elk gaatje.
hmm ik heb niet alles gelezen maar er is ook nog een probleem en dat is corosie (als je het zo schrijft) dat kan je zien : als het kopr onder op erg donker is dan is het solderen ervan zeer moeilijk een heeeeeeeel klein beetje s39 helpt hier bij.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 21:43:
[...]

hmm ik heb niet alles gelezen maar er is ook nog een probleem en dat is corosie (als je het zo schrijft) dat kan je zien : als het kopr onder op erg donker is dan is het solderen ervan zeer moeilijk een heeeeeeeel klein beetje s39 helpt hier bij.
S39 voor electronica |:(

zo bouw je zelfopruimende projecten :+

• Sine
Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 21:45:
[...]

Precies ..

als de print geoxideerd is kun je hem beter met fijn schuurpapier glanzend schuren

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 22 september 2002 @ 21:53:
[...]

Precies ..

als de print geoxideerd is kun je hem beter met fijn schuurpapier glanzend schuren
idd... Ook nog een leuke tip: Metalen schuursponsjes! Werkt ook perfecto >:)

Verwijderd

Of met VIM...

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:26

McFizban

Hackito ergo sum.

Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 21:43:
[...]

S39 ??? Dat spul hoort in een rood koperen buis, niet in elektronika.
Als je nog een keer roept dat je S39 op je print moet smeren (maakt niet uit hoe weinig) dan laat ik je persoonlijk een potje leegdrinken!!! ;)

Als het dan toch geoxideerd is, neem dan fijn schuurpapier of zand om het schoon te schuren. Beter is nog een polibloc te gebruiken.

(Je merkt zeker wel hoe erg ik er tegen ben om het woordje "S39 " hier tegen te komen. Dat spul vreet na verloop van tijd je print en onderdelen weg.)

Nou okee, je zou het kunnen gebruiken om je printen schoon te maken, maar ze moeten dan nog niet gesoldeerd zijn. En je moet het S39 neutraliseren met bijv. natronloog. Daarna wel goed afspoelen en gelijk solderen of inspuiten met soldeerflux.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 21:45:
[...]

lol :D heb het wel eens gedana werkt perfect daarna ff schoon maken! kling!! hardstikke mooi ligt hier een printje van 2 jaar geleden is nog in takt hoor, als ik me digicam heb maak ik wle een foto

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 21:26
Tja, ik ben ook zo'n n00b solderder en heb ook wel wat tips nodig. Ik kocht uit blijheid zo een chippie met wat kabeltjes om mijn PS2 om te bouwen. Wat doe ik met mijn gekke hoofd.. ik mol die PS2! maar geen probleem zo opgelost, terug naar de winkel gegaan en omgeruild (gelukkig keken ze niet naar de sticker die verbroken was)..

Hoe kan ik een draadje GOED op een bestaande ijzer/metaal deeltje solderen, dan praat je over pinnetjes van 1mm klein met tussenafstand van een halve mm.

ik heb 40/60 harskern soldeer en een soldeerbout met zo'n hele fijne punt

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Uhm.. je soldeert toch hopelijk wel met behulp van een verzinkt koperdraadje toch? Anders gaat het nooit mooi lukken... Zie hieronder een voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ehorde/Mod_Pics/Stealth/BackP.jpg
Je maakt dus eerst een baantje met het verzinkt koperdraad en dan soldeer je die per eilandje vast, succes gegarandeerd.

Als je dit al deed nofi, maar ik kon het nergens vanaf lezen :).

System specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 23:02:
[...]

lol :D heb het wel eens gedana werkt perfect daarna ff schoon maken! kling!! hardstikke mooi ligt hier een printje van 2 jaar geleden is nog in takt hoor, als ik me digicam heb maak ik wle een foto
Het *kan*, als je daarna HEEL goed naspoelt met water, maar het risico is groot. Gewoon niet aan beginnen, je hebt het spul niet nodig, er zijn zat alternatieven dus waarom zo'n risico lopen. Naspoelen met water is sowieso geen feest voor electronica.

• PC-Medic
Tentacle1 schreef op 23 september 2002 @ 07:42:
Uhm.. je soldeert toch hopelijk wel met behulp van een verzinkt koperdraadje toch? Anders gaat het nooit mooi lukken...

Je maakt dus eerst een baantje met het verzinkt koperdraad en dan soldeer je die per eilandje vast, succes gegarandeerd.

Als je dit al deed nofi, maar ik kon het nergens vanaf lezen :).
thx, dat deed ik iid niet maar ik ga het nu wel doen en dan moet het denk ik wel lukken.

Het zal nog wel een beetje knoeien worden want zo ervaren ben ik niet hehe maar erg bedankt voor je tip iig!!! :+

• Hurricane Jac
  • Laatst online: 18:04
En als je heel goed kan solderen moet het je ook zonder lukken. Ik wil niet opscheppen over mijn kwaliteiten maar het lukt mijn toch vrij netjes. Soms heb ik wat problemen voor het maken van moeilijke bochten enzo maar verder gaat het zeer aardig.

P4 1,7 GHz 256 ram bus geforce 3 ti 200 64mb MSI 850 PRO 5 MOBO

Verwijderd

Quakemaster schreef op 23 september 2002 @ 22:01:
En als je heel goed kan solderen moet het je ook zonder lukken. Ik wil niet opscheppen over mijn kwaliteiten maar het lukt mijn toch vrij netjes. Soms heb ik wat problemen voor het maken van moeilijke bochten enzo maar verder gaat het zeer aardig.
ja lukt best, eerst de eilandjes vertinnen , daarna "naar elkaar trekken" met je soldeerbout. Harskern soldeer "draad" niet zolang er hars bij zit, na wat stoken is deze echter weg en kun je perfect verbindignen trekken tussen de vertinde eilandjes. Niet te lang stoken watn dan word de baan die je al gelegd had weer vloeibaar en onderbreekt dan mogelijk weer :P
Pagina: 1