WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Monitor slecht voor de ogen?

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn ouders zeggen altijd dat een monitor slecht voor je ogen is, zeker als je er te lang achter zit. Ik heb van me oom gehoord dat als je in monitor kijkt je eigenlijk in een lamp aan het kijken bent, klopt dat??
Nu denk ik dat het allemaal wel schadelijk zan zijn maar dat dat alleen op de langere termijn is?? Ik wil eigenlijk wel weten hoe de mede tweaker daar tegenaan kijkt en of er mensen zijn die er verstand van hebben en die me het andwoort kunnen geven???

Btw, Ik heb de search al gebruikt

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:28

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
E-jey schreef op 22 september 2002 @ 17:36:
Btw, Ik heb de search al gebruikt
Dan zijn al die topics over hoeveel herz minimaal dus allemaal verdwenen :?

Verwijderd

Het is misschien niet erg goed als je er elke dag de hele dag achter zit maar het is lang niet zo erg als tegen een lamp aan kijken, een lamp is veel veller en je houd het ook niet lang vol om naar een lamp te kijken.

Verwijderd

Naar een tv kijken is slechter:
- de refresh is vaak maar 50hz
- de straling veel hoger.

• E-jey
  • Niet online
We Are Borg schreef op 22 september 2002 @ 17:38:
[...]

Dan zijn al die topics over hoeveel herz minimaal dus allemaal verdwenen :?
Ik heb wel 1 topic gevonden over de schadelijk van de computer en de monitor maar daar kon ik niet echt het andwoord vinden. Ze hadden het meer over ziektes die je ervan kon krijgen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:36
Echt geweldig is een hele dag in het scherp kijken niet, maar het gevaar is ook niet zo heel groot.

Eigenlijk komt het allemaal doordat je relatief dicht bij een monitor zit:
Je ogen drogen uit.
Het kan aan bijziendheid bijdragen.
Er komen wat minder frisse restzaken mee zoals u/v licht.

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Volgens mijn opticen was het onzin, dus dat 1 zorg minder :)

Verwijderd

is tft dan minder slecht? want ik merk wel een groot verschil aan de hoeveelheid licht van tft of een crt.

Verwijderd

Kijken naar een monitor zorgt ervoor dat je ogen vermoeid raken en dat je zo pijn aan je hoofd krijgt. Door je vermoeide ogen kan je ook veel minder goed zien. Als je een ganse dag achter je pc gezeten hebt probeer dan eens naar buiten te gaan en naar iets in de verte te kijken, je zal zien dat dit minder goed gaat.

Je kan een soort computer-bril kopen die zorgt dat kijken naar een monitor zachter is voor de ogen maar de vermoeidheid komt er zoiezo toch.

Een TFT scherm is beter voor je ogen dan een CRT. Zelfs al staat die CRT op 150 Hz.

Een televisie is inderdaad een stuk slechter om op te kijken dan een computerscherm maar gemiddeld zit je op 20-30 cm van je computerscherm en op 2-3 m van je televisiescherm dus dit compenseert enorm.

De vergelijking met de lamp gaat voor een deel op. Je kijkt naar iets dat licht geeft dus eigenlijk kijk je constant op een zwakke lamp.

Verwijderd

Nog een tip:

probeer je scherm zo te zetten dat je naar beneden kijkt. Veel mensen zetten hun scherm op een verhoog of op hun pc (desktops dan) maar dit is eigenlijk slechter voor de ogen omdat naar boven kijken vermoeiender is dan naar beneden kijken.

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Ik krijg altijd na een paar uur koppijn als ik lang naar een monitor moet kijken. Het maakt zelfs niet uit op hoeveel Hz. hij staat. Hoe lager de refreshrate, des te eerder de koppijn komt. :(

Alles onder de 85Hz hoef ik niet eens te proberen, dat gaat al heel snel fout. Zelf op 100Hz kan ik nog trillingen waarnemen, bij 120Hz niet meer.
Kwaliteit van de monitor helpt wel iets, maar elke CRT geeft bij mij dat probleem.

Heb hier thuis nu een TFT staan (via DVI), en de koppijn is helemaal verdwenen. :)

PSN-id: Chrasher

• E-jey
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 17:48:
Kijken naar een monitor zorgt ervoor dat je ogen vermoeid raken en dat je zo pijn aan je hoofd krijgt. Door je vermoeide ogen kan je ook veel minder goed zien. Als je een ganse dag achter je pc gezeten hebt probeer dan eens naar buiten te gaan en naar iets in de verte te kijken, je zal zien dat dit minder goed gaat.

Je kan een soort computer-bril kopen die zorgt dat kijken naar een monitor zachter is voor de ogen maar de vermoeidheid komt er zoiezo toch.

Een TFT scherm is beter voor je ogen dan een CRT. Zelfs al staat die CRT op 150 Hz.

Een televisie is inderdaad een stuk slechter om op te kijken dan een computerscherm maar gemiddeld zit je op 20-30 cm van je computerscherm en op 2-3 m van je televisiescherm dus dit compenseert enorm.

De vergelijking met de lamp gaat voor een deel op. Je kijkt naar iets dat licht geeft dus eigenlijk kijk je constant op een zwakke lamp.
Je zegt dat als je lang in een monitor kijkt dat je dan slechter gaat zien. Is dat voor korte termijn of gaan je ogen er langszaam door achteruit.

Verwijderd

Heb 19" van Compaq (S9500) (CRT).
Resolutie staat op 1280 op 85 hz.
Heb eigenlijk nooit last van mn ogen.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit is toch al wel een redelijk uitgekauwd onderwerp. Zeker met de alternatieve search moet je hier wel veel over kunnen vinden. Het is dus wel vermoeiend, maar niet schadelijk voor je ogen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.