Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Rust, eindelijk rust...

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11 20:47

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
Ik ben een geluidsfreak, ik haat herrie van fans die op volle toeren staan te draaien terwijl ik alleen maar een beetje zit te internetten of tv zit te kijken.
Ik had al een rheokastje gemaakt waarmee ik de fans harder of zachter kom laten draaien maar dat lag in mijn kast dus als ik wat wilde veranderen dan moest alles uit en de kast open. Haat!

Affijn, ik kocht een Zalman NB32J noiseless northbridge heatsink, de Zalman ZM80-HP VGA Heatsink + Heatpipe en de RECOM FANBUS-S106 Baybus6X. De koeler op m'n P4 had ik reeds vervangen voor een stille Zalman 6500B-AlCu koeler dus daar viel geen winst meer te halen.

Afbeeldingslocatie: http://www.groenebeestjes.nl/meuk/Zalman.jpg

De installatie van de nortbridge koeler was een eitje, het origineel erafgehaald en omdat er geen gaten rond de northbridge zaten op m'n 8IHXP heb ik de NB32J er met de bijgeleverde 2 componentenlijm opgeplakt.

De installatie van de ZM80-HP op m'n TI4600 nam iets meer tijd in beslag dan dat ik in een review(20min) had gelezen. Ik ben ongeveer 3 kwartier bezig geweest om het te installeren. Met het terugplaatsen van de kaart kwam ik erachter dat de heatsink tegen 1 van m'n geheugenmodules aankwam. Heb het stuk koeler wat in de weg zat er weer afgeschroeft en er met een ijzerzaag een hoekje uitgezaagd.

Afbeeldingslocatie: http://www.groenebeestjes.nl/meuk/Hoekje.jpg

Voor de zekerheid heb ik met een figuurzaag... een blowhole in m'n deur gemaakt ter hoogte van m'n videokaart. Better safe than sorry. Fan vastgekit, tegen het resoneren en voor de zekerheid vastgemaakt met bindbandjes.

Afbeeldingslocatie: http://www.groenebeestjes.nl/meuk/Deur.jpg

Het uiteindelijk resultaat, ondanks dat het een klein kastje is toch een geweldige airflow.

Afbeeldingslocatie: http://www.groenebeestjes.nl/meuk/Ingewanden.jpg

Als laatste de Baybus, deze komt zonder frontje dus je moet een frontje uit je kast pakken en daar de benodigde gaten in boren. Het komt standaard met een voorgeboord perspex plaatje zodat je de gaten netjes kan boren. Dat plaatje plak je vast op je frontje en boren maar. Mis, ja dat boren ging wel maar ondanks dit plaatje zaten de gaten schots en scheef. Je plakt dat plaatje namelijk vast met dubbelzijdig doorzichtig tape van +/- 1 mm dik. Omdat de tape zo dik en flexibel is verschuift het voorgeboorde plaatje heel gemakkelijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.groenebeestjes.nl/meuk/Gaten.jpg

Ik was blij dat ik nog een frontje had, ik heb die tape verwijderd en het plaatje met gewone plakband aan het frontje geplakt, nu kon het tijdens het boren niet verschuiven en zaten de gaten daar waar ze moesten zitten. Ik had in 1e instantie een rheobus besteld maar ben naderhand blij dat ze die niet in voorraad hadden. Het nadeel van een rheo is dat je altijd in de gaten moet houden of de fan wel genoeg spanning krijgt om op te starten. Met de baybus heb je daar geen last van, het heeft 3 standen, aan en uit en een zelf te bepalen stand.

Afbeeldingslocatie: http://www.groenebeestjes.nl/meuk/Front.jpg

Affijn, 2 dagen lekker zitten knutselen om de boel stiller te krijgen en stil is het zeker geworden, een verademing. Bij een kamertemperatuur van 21graden blijft de CPU idle (internet/tv kijken)op 42 en de kast op 33 graden hangen en dat met 1 front-intake op 6V, de zij-intake op 6V en de regel bare fan in m'n voeding ook op zo'n 6V. Er draait dus niet 1 fan meer dan 1900rpm. Als ik bijv. }:O draai of ga UT2003'en dan zet ik alle fans aan op de user-defined stand, dan zijn de temps max 56 en 35graden. Alle fans op max zetten heeft niet zoveel nut, de machine gaat een kolere-herrie maken en de temps zakken max 2 graden.

Hier het resultaat waar het me allemaal om te doen was, het geeft geen exacte indruk van het geluidsniveau maar dat er een duidelijk verschil is kan je wel horen.

http://www.groenebeestjes.nl/meuk/Herrie.WMV

Ik is :).

Specs

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Werkt AUB dat blowhole af met wat molding , want zo iets is een Lian Li niet waard ...

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
Daar heb je gelijk in, waar haal je zoiets?

Specs

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-11 08:50

amahusu

taking over the world!

gewoon een oud electriciteit of ander kabeltje pakken en dan een dwarsdoorsnede maken en het plastic gebruiken als molding :p

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Wow, mooi gedaan! Maar een mooi randje om die blowhole zou idd. niet verkeerd staan.

[mod-mode]
Zo'n goeie openingspost, dat zouden meer mensen moeten doen!

Verwijderd

Mooi man, k ben zelf ook groot fan ( :) ) van Zalman........
maar hoe kom je nu al aan die ZM-80HP ? Op die site staat ie als 'coming soon'

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Mooie baybus en een prachtige kast :P

The devil is in the details.

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
amahusa,bedankt voor je tip, ik ga het meteen fixen.

Pjanssen, ik denk dat ze bij de Regenboog nu al te leveren zijn.

Specs

Verwijderd

Huigie schreef op 22 september 2002 @ 17:30:
Pjanssen, ik denk dat ze bij de Regenboog nu al te leveren zijn.
nope, ze staan niet op de site.......

Verwijderd

Ik denk dat deze beter in je case staat. :)
Ongeveer zelfde kleur als je chipset koelblokje en je videokaart heatpipe
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/septemberimg/3100gp1b.gif

Alleen jammer dat deze voor AMD is (zie ik net) :'(

Verwijderd

weet je de decibels

• cryptapix
  • Laatst online: 18:02
de masttervraag blijft hoe kom je nu al aan die zalman 80hp

Verwijderd

Had je die HP koelblok niet gewoon door kunnen schuiven, er zitten toch meerdere gaatjes in!! Gewoon schuiven t.o.v. de base?

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.groenebeestjes.nl/meuk/Rand.jpg

Had eerst 3 aderige draad gebruikt maar dat werd te dik, 2 aderig ziet er beter uit.

Die 80HP komt van H. Essers, bel maandag met de Regenboog of mail ze, het kan best zijn dat ze de site nog niet hebben geupdate. "coming soon" slaat op de 50HP.

Geen flauw idee wat de decibels zijn, wat ik nu hoor zijn (de schijven in) m'n hd's.

Specs

Verwijderd

ziet er cool en netjes van binnen uit maar die blowhole mag wel een randje gebruiken :9

• Desolation Angel
  • Laatst online: 16-12-2023
ziezo , ziet er al veel mooier uit :)

Mooi gedaan , alleen wil ik zo geen Zalman heatpipe omdat ie niet echt OC geschikt is , dan maar liever mee waterkoelen .

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
Pureoptical, oops, nou je het zegt... :o

Specs

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Vreemde fanguard op die achterste fan. Guard is groter dan de fan. Is het de standaard fan die lian li meeleverd? zelf heb ik 'm vervangen door een stille Papst (en er nog 1 onder gemod). Maar inderdaad die standaard fanguard weghalen en vervangen want die is standaard te lawaaierig.
Verder netjes gedaan :)

Verwijderd

Gelikte fotografie :) nijs mod also,

• Ethnocentrix
  • Laatst online: 18:13

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Heel mooi gemaakt!
En die kast blijft ook :9~

* DeaTH-MeTaL baalt dat ie een el cheapo kast van 45 pleuro heeft die nauwelijks te modden is :r *

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Verwijderd

Wat heeft die 80Hp je gekost ?

Verwijderd

Mooi...

Heel mooi...

eindelijk rust... :z

• Dutch_Demon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-01-2022
Netjes gedaan. R.I.P :)

- Systeem Specs -

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 18:58
Ziet er schon uit. _/-\o_

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-11 08:50

amahusu

taking over the world!

goeie afwerking man ;)

* amahusu wil ook wel die zalman gf4 koeling, maar is bang dat het niet past in combinatie met m'n zalman waaier en andere pci kaarten |:(

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Goed gedaan, jij hebt wel rust verdiend :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
ferie nijs

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 15:50
zozo, die zal wel lekker stil zijn :P, ik denk dat ik die H80 ook maar ff ga aanschaffen
die fan in je zijpaneel is ook netjes (zeker nu dat rubber eromheen zit)

misschien is dit nog een leuke vervanging voor de bindbandjes die je hebt gebruikt om je fan vast te zetten:

Afbeeldingslocatie: http://www.regenboog.net/assets/big/rc-screw-paff-bk-s.jpg

te krijgen op:
http://www.regenboog.net/docs/pd235191495.htm

ze zitten ook standaard in de chieftec zijpaneel fans, en het ziet er echt strak uit, :9~

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Verwijderd

netjes gedaan,
ziet er phat uit, al dat koper op de eerste 2 pics.

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.regenboog.net/assets/big/rc-screw-paff-bk-s.jpg

Deze zitten standaard in de LianLi kast dus die gebruikte ik in 1e instantie voor het zijpaneel maar een laagje kit tussen fan en kast en dan vastzetten met bindbandjes resoneert toch echt een heel stuk minder.

Specs

• PilatuS
  • Niet online
Ziet er echt wel kewl uit die Zalman koeling :) echt mooi spul is dat

Ik heb eigenlijk hetzelfde gedaan alleen dan met Waterkoeling nu heb ik ook eindelijk rust :)

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Heel mooi gedaan zeg! :o :)

Je zou de binnenkant nog met schuimrubber-noppenplaat kunnen bekleden. Heb ik ook gedaan in mijn (lelijke ;() Aopen kast. Scheelde heel wat db bij mij!
En het is nog super makkelijk aan te brengen. Knip het iets te groot en klem het tussen je wanden. Of geef er een beetje hobby-lijm aan... ;) Weegt niks dus blijft perfect zitten. Hint?

stilte roeleerd... :z

Use the Search Luke...

Verwijderd

erg mooi gedaan :) mooie kast ook btw, basic en clean..

Verwijderd

Mooi dingetje, slaapze :Z

Verwijderd

ziet er erg gelikt uit! Mijn cm gat in de bovenkant van de kast ziet er net zoals de jouwe uit in de zijkant.

Een beetje ovaal :P

Verwijderd

Deze mods ownen wel, als ik soms dat beest van mij hoor....bah.

• whitey-d
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11 15:36
vette heatsinks, nooit gezien dat ding naast beide kanten van de videokaart.

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 17:42:

[afbeelding]

Alleen jammer dat deze voor AMD is (zie ik net) :'(
Die site
Zalman CNPS3100-GP GOLD Plus
noiseless cooler - 100% Copper with GOLD plating
for use with Socket A (462), Socket 370, and Socket 7 CPUs
including: AMD XP, Thunderbird, Duron, Intel Pentium III, Intel Celeron, VIA Cyrix III.

Verwijderd

amahusu schreef op 22 september 2002 @ 19:57:
goeie afwerking man ;)

* amahusu wil ook wel die zalman gf4 koeling, maar is bang dat het niet past in combinatie met m'n zalman waaier en andere pci kaarten |:(
mmm waarom niet je gaat 1 PCI slot missen verder niet...

T-Mug is btw in het bezit van:
Zalman 6500A-CU
Zalman Northbrige heatsink (en misschien straks een HP50 :) )
Zalman voeding staat als 3de op mijn lijstje om in het bezit van te raken
En dan is het eindelijk totale stilte!

Verwijderd

netjes gedaan, en mooie geforce cooler man! Ik had alleen wel eerst ff gestest of die fan bij je geforce echt nodig is.

• SCIxX
  • Laatst online: 09:58
:9~ :9~ :9~ Zeer mooi gedaan en ziet er erg netjes uit, van binnen ziet die er ook top uit _/-\o_

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 13:58
ik vind m heel erg mooi , ik zou m ook wel willen..maar moet geen p4 :9

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 09:24
Nice :9~
Zalman, heb ook die chipsetcooler besteld, en fanmates (IA)
Hopen dat ze et doen, deze pctje is iig goed gekoeld ^^^^^^ allemaal zalman :)
Nice job.

• twit
  • Laatst online: 16:44
misschien niet helemaal de goede topic maar ik snap het hier nog niet helemaal. Thermaltake Xaser II 5000 Plus ** NIEUW ** DIRECT UIT VOORRAAD LEVERBAAR!!!
BlackSteel Medium Tower, 5 Fans, Front USB1394, LCD Thermometer, Fan Speed Switch, 10 DriveBays, SnapIn Fan Mounts

is dit een beetje goede kast voor overklokker als mij? heb nu alles bij mekaar gezaagt en getaped om het goed koelend te make. amd 1800+ @ 1612 44 stressed 40 normaal kast constant 28-29 graden. heb gezien bij regenboog overigens.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
Wow, ik heb net "even" m'n 2 Western Digital 1200JB schijven vervangen door 2 Seagate Barracuda IV''s. Wat een ongelofelijk verschil is dat zeg, ik was altijd in de veronderstelling dat de fans de meeste herrie maakten.

Ben nu nog het eea aan het installeren en copieren, als ik klaar ben zal ik een "geluidje" plaatsen van hoe de kast nu klinkt, ik was al blij maar dit is niet te omschrijven zo stil. Bijna net zo stil als de iMac waar ik overdag achter zit. Geloof me, als ik mijn bak naast dat gebakkie zet dan moet je 2x checken voor je in de gaten hebt waar het geluid vandaan komt. Heb acoustic management van de schijven op max staan, ik hoor alleen een licht geratel als de schijven bezig zijn.

Ik is nu nog :) 'r!

Specs

Verwijderd

Cool , ik heb ook m'n hele pc gevuld met Zalman artikelen en ook een Seagate Barracuda IV. Dat maakt inderdaad ontzettend veel verschil !

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
Wederom, het geeft geen exacte indruk van het geluidsniveau maar het verschil is duidelijk te horen.

Hier hoor je na het schakelen van de fans de WD's nog duidelijk "zingen".

http://www.groenebeestjes.nl/meuk/Herrie.WMV

Hier hoor je na het schakelen alleen fan-geluid, de Barracuda's hoor je niet.

http://www.groenebeestjes.nl/meuk/rust.WMV

:z

Specs

Pagina: 1