Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[LCD] vreemd lcd probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een lcd uit een fax gesloopt, met een controller compattible met de hd44780, nu heb ik dat ding werkend, maar in plaats van dat ik 1 regel met 16 karakters kan maken, moet ik er 2 van 8 naast elkaar maken. Heeft iemand anders dit ooit meegemaakt? Ik vind het nogal vreemd en lastig :?

Verwijderd

huh?
dus een chip die denk dat het een 2x8 is maar een lcd die 1x16 is :?

Verwijderd

Ik had hetzelfde met een lcd uit een modem, vind het eigenlijk best handig.

Verwijderd

Topicstarter
ja, in plaats van 1 regel van 16, 2 naast elkaar van 8, enorm lastig!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

mmmjah
ik heb ook een probleem...

ik heb een vfd die ik aan kan sturen met smartie, maar smartie verfrist zijn beeld per regel, niet in z`n geheel, en men display gaat dan alles omkeren...

maarja, boeje

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
Dat boeit zeker wel, want al m'n tekst gaat door elkaar lopen! :(
Ik krijg bijvoorbeeld bij smartie: authenti@1403
:? waar volgens mij moet staan: authentic AMD @ 1403 :X

Verwijderd

dat is geen probleem maar de normale werking van een 1x16 display !

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Tenzij je in de software de 1x16 als een 1 regelig LCD initialiseert... als je in de software je LCD op 2 regels initialiseert krijg je dit ja..

De meeste software initialiseert een HD44780 comp. display op 2 regels i.p.v. 1 aangezien de meeste HD44780 LCD's 2 of meer regels hebben. (LCDInf doet dit ook ongeachte de hoogte van het LCD. zou het eigenlijk een keer aan moeten passen ;) )

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

klopt, normaal bij 2 regels hebben ze een memory break maar met 1 regel loopt dat gewoon aan 1 door waar door alles naast elkaar komt te staan :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 22:06:
klopt, normaal bij 2 regels hebben ze een memory break maar met 1 regel loopt dat gewoon aan 1 door waar door alles naast elkaar komt te staan :)
Juist niet. Bij een eenregelig display is de normale gang van zaken dat je na 8 chars een memorybreak hebt naar het 2e deel van het display (dus de volgende 8 chars)

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 09:40:
[...]

Juist niet. Bij een eenregelig display is de normale gang van zaken dat je na 8 chars een memorybreak hebt naar het 2e deel van het display (dus de volgende 8 chars)
Tenzij je de specs van de HD44780 hebt doorgenomen, en weet hoe je je LCD op 1 regel kan initialiseren ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:56
Hmmm, welke merk en type fax heb je gesloopt, heb er hier ook nog een paar staan.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Verwijderd

Topicstarter
een sharp, maar weet het type niet, en is ook niet te achterhalen
Tenzij je de specs van de HD44780 hebt doorgenomen, en weet hoe je je LCD op 1 regel kan initialiseren
en hoe moet dat dan?

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 15:23

Twan V

...en er stralend uitzien

Zoeken op Google?

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Verwijderd

Creepy schreef op 23 september 2002 @ 09:43:
[...]

Tenzij je de specs van de HD44780 hebt doorgenomen, en weet hoe je je LCD op 1 regel kan initialiseren ;)
Bij oudere versies heb ik dit nooit gezien; ook al init je het LCD op 1 regel dan nog "splijt" hij de regel... of ik heb ooit (in mijn 1-regel tijd :P ) gewoon niet de goeie init code te pakken gehad :+

• Creepy

Creepy

Easy: hehe.. dat zou kunnen ja ;)

[disclaimer]Ik heb dat nog nooit in de praktijk getest, maar volgens de specs zou het zo moeten werken. Als iemand een 1x16 LCD aan mij uit wil lenen, wil ik dit best testen ;) [/disclaimer]

rammsteinrules: hoe dat moet? Kan je programmeren? Zo ja, dan zul je zelf een driver moeten gaan schrijven. Als je bestaande software (smartie, lcdinf, lcddriver, lcdstud., whatever) wilt aanpassen, zul je de source daarvan moeten vinden ;)

Verwijderd

Topicstarter
nou, dat kan ik dus niet...
Pagina: 1