[Debian] DHCP probleempje

Pagina: 1
Acties:

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:22
Ik werk met een multi-boot systeem (win2k/debian linux).
Als ik eerst eventjes in windows heb gewerkt en daarna reboot naar linux dan krijg ik nooit meteen een ip adres toegewezen van mijn internet provider (telenet, een kabelprovider). Daarom doe ik steeds 'ipconfig /release' (in windows) voor ik reboot en dan werkt het hele zootje weer wel.

Als ik eerst met linux boot is er niets aan de hand en krijg ik snel een ip adres van mijn provider. Niet echt een groot probleem dus, maar nietemin vervelend want als ik vergeet om mijn ip adres vrij te geven kan ik weer redelijk lang wachten in linux voor ik terug op het net geraak (gemiddeld een half uur).

Mijn debian installatie is een Woody 3.0 netinstall (iso dateert van 30 aug en is een LordSutch ISO) en mijn netwerkkaart is een RealTek 8139 kaartje.

Wat kan ik doen om dit op te lossen? Moet ik mijn DHCP clientje in linux misschien zodanig instellen dat hij eerst een huidig ip adres automatisch released en dan een nieuw aanvraagt? (lijkt mij vrij onlogisch, ik ga er vanuit dat het ip adres verkregen onder windows niet wordt meegenomen naar de linux boot).

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Verwijderd

Volgens mij waren er tooltjes of settings om Windows bij een shutdown netjes de lease weer vrij te laten geven. Ik weet alleen zo gauw niet hoe ze heten of waar je ze kan vinden. Maar misschien helpt dit je zoeken...

Je kan je linux pctje niet de lease laten vrijgeven, want je linux pctje weet niet dat er een lease is. Je kan wel proberen het ip statisch in te stellen (dmv ifconfig eth0 195.x.x.x). Dan zou ie in feite gewoon weer moeten werken. Probleem met DHCP is echter dat je niet altijd hetzelfde IP adres krijgt dus dit is ook geen perfecte oplossing.

De enige optie is dus toch windows die lease laten vrijgeven. ik vind het zowiezo wel slordig dat ie dat niet doet, m'goed tis windows he

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2002 16:52 . Reden: te snel op send gedrukt he... ]

Verwijderd

Kapoen schreef op 22 september 2002 @ 16:43:
Ik werk met een multi-boot systeem (win2k/debian linux).
Als ik eerst eventjes in windows heb gewerkt en daarna reboot naar linux dan krijg ik nooit meteen een ip adres toegewezen van mijn internet provider (telenet, een kabelprovider). Daarom doe ik steeds 'ipconfig /release' (in windows) voor ik reboot en dan werkt het hele zootje weer wel.

Als ik eerst met linux boot is er niets aan de hand en krijg ik snel een ip adres van mijn provider. Niet echt een groot probleem dus, maar nietemin vervelend want als ik vergeet om mijn ip adres vrij te geven kan ik weer redelijk lang wachten in linux voor ik terug op het net geraak (gemiddeld een half uur).

Mijn debian installatie is een Woody 3.0 netinstall (iso dateert van 30 aug en is een LordSutch ISO) en mijn netwerkkaart is een RealTek 8139 kaartje.

* Waar heb je die iso vandaan ?

Wat kan ik doen om dit op te lossen? Moet ik mijn DHCP clientje in linux misschien zodanig instellen dat hij eerst een huidig ip adres automatisch released en dan een nieuw aanvraagt? (lijkt mij vrij onlogisch, ik ga er vanuit dat het ip adres verkregen onder windows niet wordt meegenomen naar de linux boot).
Misschien zou je met een apart icoontje (batchbestand) een eigen shutdown maken... waarin eerst de dhcp wordt gereleased en dan pas een reboot geeft

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 17:13:
[...]

Misschien zou je met een apart icoontje (batchbestand) een eigen shutdown maken... waarin eerst de dhcp wordt gereleased en dan pas een reboot geeft
Waar heb je overiges die iso van 30 augustus vandaan??

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:22
http://www.phy.olemiss.edu/debian-cd/

ondertussen is er al weer een nieuwe iso (20 september)

en ik denk dat ik maar eens een util zal zoeken om automatisch mijn ip te releasen bij een reboot/shutdown onder windows

Clowns to the left of me, Jokers to the right